Citat:
Ursprungligen postat av
sunnis
Ett tips som inte många känner till är att ”Lane assist” avaktiveras när man använder körriktningsvisaren (eller blinkers i talspråk för de som inte vet). Vad innebär det då? Jo använder man ”blinkerserna” på bilen som man ska göra så ingriper inte Lane assist när man kör över heldragna linjer. Så fyll på din bil med blinkersvätska och använd spaken som man ska då se att det fungerar bättre.
Ja där tror jag det är många som egentligen själva orsakar problemen, men än systemen.
Systemen är generellt sett smarta och logiska, så efter lite kolla upp i bruksen sen testa och vänja sig, så ser i alla fall jag dessa system som en tillgång som jag värdesätter.
Citat:
Ursprungligen postat av
sunnis
Vad är det för menyer du behöver gräva i under färd som du hänvisar till har skapat flera olyckor? Vore kul att äntligen få reda på det här, alla påstår att man måste göra det och hänvisar till okända olyckor men ingen tycks kunna förklara vad det är för funktion man ska åt? Tips här också om man har missat det är att det finns ett flertal knappar på ratten för olika funktioner, s.k multifunktionsratt.
Igen så kanske folk skulle ta en tur i bruksen, sen testa lite, så kanske de lär sig nåt nytt och hur man kan hantera systemen kanske utan att behöva in i menyerna på skärmen.
Sen är det ju så, att det inte är förbjudet att stanna om man måste in och pilla, eller sällan så kritiskt att man inte kan vänta med pillandet i menyer tills man stannar nästa gång. Vi klarar ju ofta det med mobiltelefonerna…
Citat:
Ursprungligen postat av
sunnis
Oavsett Lane-assist så har föraren full kontroll och krävs löjligt lite kraft i armarna för att motarbeta spårkontrollen, tror man får helt enkelt stå ut med att det vibrerar lite i ratten när man gör den där undanmanövern på den där älgen. Jag har väjt självt flera gånger för vilt, aldrig något problem.
Precis, föraren HAR full kontroll, men i tråden låter det som att föraren är hjälplös mot dessa system eller Lane Assist.
Citat:
Ursprungligen postat av
sunnis
Rätt intressant att vissa har såna problem med körassistenter och andra märker aldrig av systemen. Jag har aldrig haft problem med eller blir störd av det. Min farsa har ju dagliga problem med detta, men då kör han rätt dåligt faktiskt också, men det vägrar ju han såklart att erkänna i sann Dunning kruger anda som många andra har.
Citat:
Ursprungligen postat av
sunnis
Har du någon bra förklaring att det funkar utmärkt för vissa och märker knappt av det och andra tycks ha en evig lång kamp efter vägen för att motarbeta körassistent-systemen?
Kanske jag nu får en släng av nåt konspiratoriskt tänk, men jag tycker mig skymta ett mönster, att de som i en massa andra trådar mer eller mindre tydligt visar att de är emot auktoriteter, myndigheter, lagar, regler, skatter, staten, invandring, judar och ja en jäkla massa. Nästans så de kanske ev tror jorden är platt med… haha… Att dessa gökar även har grava problem med att det kan pipa eller nåt i modernare bilar… Och tycker bilen försöker bestämma över dem, de som är fria människor, som kan tänka själv…