2026-07-12, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kan absolut tänka mig att nån stofil som inte kört annat än veteraner från 50-60tal kan få en chock över allt nytt i dagens bilar,
Bilar från 1950-1960 talet gav inte upphov till larmtrötthet. Larmtrötthet (alert fatigue) är ett reellt problem inom många branscher och nu har det även spridit sig till moderna bilar.
Citera
2026-07-12, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Det finns en aktuell artikel hos Vi Bilägare på temat här: https://www.vibilagare.se/nya-testet-slar-fast-utvecklingen-pekar-fel-hall%7C%7Ctest-av-pekskarmar-2026-utvecklingen-pekar-fel

Av vilken anledning slickar du röv på myndigheter här?

Det gör jag inte, men man kan fråga sig varför du inte förstår vad jag skriver….

Jag har t ex klart och tydligt i många inlägg i sådana här trådar skrivit att det absolut finns nackdelar med att vissa funktioner hamnar i och handhas i menyer på skärmar. Men även att det finns fördelar med skärmar och inte endast nackdelar.

Jag har dessutom själv en sådan jobbig funktion som är gömd långt inne i menyerna på skärmen och som inte kan väljas på/eller av permanent utan måste duttas av varje jävla gång jag t ex ska lämna hunden i låst bil, så jag vet mycket väl att det kan finnas irritation i sådant. Men jag har i mina bilar, och i många helt nya bilar som jag kört och åkt med upplevt en del helt normala logiska hjälpsamma små ”pling” för olika saker som där och då kan vara bra att varslas om, eller få bekräftelse på. Dessa tycker jag personligen inte är störande alls utan känns mer som en omtanke. Och jag kan för mitt liv inte känna igen att det skulle vara sånt plingande hela tiden så att moderna bilar skulle ha blivit helt outhärdliga, då skulle för fan nybilsförsäljningen rasat samman och det har den ju inte…

Men igen, folk har klagat på det nya i nya bilar i alla tider (det var bättre förr, har gnällkukar alltid hävdat, men nästan alltid haft fel om man kollar fakta….) och så kommer det alltid att vara. Och efter ett tag som vänjer sig folk vid det nya, och efter ett tag så kommer de bilar de initialt klagade på ha blivit så gamla att de faller under ”förr” och då plötsligt så hävdar folk att just dessa bilar från förr minsann var bättre, fast de först när de var nya var sämre…. Ändå så kan vi se en tydligt trend att bilar på nästan alla punkter hela tiden blivit bättre och bättre, och säkrare och säkrare, och egentligen även billigare, ju nyare de är.
Men folk som ”kan tänka själva” är blinda för detta och gnällkukeriet fortgår i all evighet…

Sen är det igen med detta som med allt annat, att det inte bara är svart eller vitt. Men på många gnällkukar i sådana här trådar så låter det som att allt vad myndigheter politiker staten etc alltid har fel, och vanligt folk minsann kan tänka själva och alltid har rätt…. Men det borde ju vara lätt för alla att se hur ofta vanligt folk mest hela tiden gör korkade saker som skadar dem själva eller andra på olika sätt, och som våra myndigheter staten etc får försöka finna lösningar eller lagar på som skyddar folk från bl a dem själva och människans egen dumhet.
Citera
2026-07-12, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Du åker massor av taxi och anser dig därför veta bättre än de som faktiskt kör moderna bilar...

Och om du läst vad jag skrivit så borde du sett att jag även skrivit att jag också kör helt nya bilar då och då.
Dessutom så vore det väl märkligt om alla dessa taxis som jag frekvent åker skulle bli mer eller mindre knäpptysta så fort jag kommer i närheten….? Så om det skulle vara så jäkla olidligt mycket plingande och annat i nya taxis så skulle nog fan det märkts även av passagerare kan man tycka. Men jag har aldrig funnit några få pling eller softa toner som varslar om nåt som så jäkla störande utan oftast bara omtänksamt och bra att t ex få bekräftelse eller varsling.

Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Bilar från 1950-1960 talet gav inte upphov till larmtrötthet. Larmtrötthet (alert fatigue) är ett reellt problem inom många branscher och nu har det även spridit sig till moderna bilar.

Ändå kan jag lova dig att folk klagade på en massa saker på bilar som vad nya på 50-60talet och hävdade att det var bättre förr….

Klarar människor att vara t ex flygledare eller annat som kräver stort fokus och koncentration, uppmärksamhet, och att konstant hantera varsel och larm, så nog fan ska de klara att höra lite soft plingande som indikerar olika saker i en sketen vardagsbil på en tur till köpcentret eller dagis och tillbaka. Annars ska de nog inte framföra fordon…

Sen inte att förglömma så har dessa system som folk klagar på även positiva effekter med att t ex rädda många från incidenter eller direkta olyckor. Och jag personligen väljer absolut att ha dessa system även om det så skulle kunna vara lite irriterande i vissa fall, vissa gånger. För det räcker att de räddar mig från nåt elände eller olycka bara en enda gång för att det ska vara värt att ha dessa system. De är i grunden tänkta som en hjälp, även omedelbart så skulle kunna irriterar vissa ibland.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-12 kl. 07:54.
Citera
2026-07-12, 08:59
Medlem
Allt går i riktningen självkörande bilar. Hoppas vi kommer dit någon dag innan jag dör då jag är trött på att behöva köra bil. Vore fint som fan kunna ta en tupplur till sommarstugan och slippa allt det här jävla bilkörandet.
Citera
2026-07-12, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
För att de kanske inte alltid är bättre utan i många fall en teknologisk återvändsgränd ??

Att exempelvis hela tiden behöva titta ned i mittkonsollen och scrolla sig genom meny efter meny istället för att trycka på en logiskt placerad knapp stjäl koncentration från körningen och har garanterat orsakat olyckor på samma sätt som telefonscrollandet under färd gör .

Att ha ett lane-assist-system som tror att snösträngen är en heldragen linje eller som försöker styra dig tillbaka rätt på älgen som plötsligt klivit upp på vägen när du kör på enkelfilig E4 gör ingen glad .

En autobroms som inte ser älgar och grävlingar men automatbromsar när du möter plogbilen och det flyger snö över från mötande vägbana är heller inget framsteg .

Man kanske borde buggfixat sånt innan man släppt bilarna på marknaden ?

Eller är jag en stofil för att jag tänker så ?

Ett tips som inte många känner till är att ”Lane assist” avaktiveras när man använder körriktningsvisaren (eller blinkers i talspråk för de som inte vet). Vad innebär det då? Jo använder man ”blinkerserna” på bilen som man ska göra så ingriper inte Lane assist när man kör över heldragna linjer. Så fyll på din bil med blinkersvätska och använd spaken som man ska då se att det fungerar bättre.

Vad är det för menyer du behöver gräva i under färd som du hänvisar till har skapat flera olyckor? Vore kul att äntligen få reda på det här, alla påstår att man måste göra det och hänvisar till okända olyckor men ingen tycks kunna förklara vad det är för funktion man ska åt? Tips här också om man har missat det är att det finns ett flertal knappar på ratten för olika funktioner, s.k multifunktionsratt.

Oavsett Lane-assist så har föraren full kontroll och krävs löjligt lite kraft i armarna för att motarbeta spårkontrollen, tror man får helt enkelt stå ut med att det vibrerar lite i ratten när man gör den där undanmanövern på den där älgen. Jag har väjt självt flera gånger för vilt, aldrig något problem.

Rätt intressant att vissa har såna problem med körassistenter och andra märker aldrig av systemen. Jag har aldrig haft problem med eller blir störd av det. Min farsa har ju dagliga problem med detta, men då kör han rätt dåligt faktiskt också, men det vägrar ju han såklart att erkänna i sann Dunning kruger anda som många andra har.

Har du någon bra förklaring att det funkar utmärkt för vissa och märker knappt av det och andra tycks ha en evig lång kamp efter vägen för att motarbeta körassistent-systemen?
Senast redigerad av sunnis 2026-07-12 kl. 10:35.
Citera
2026-07-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ett tips som inte många känner till är att ”Lane assist” avaktiveras när man använder körriktningsvisaren (eller blinkers i talspråk för de som inte vet). Vad innebär det då? Jo använder man ”blinkerserna” på bilen som man ska göra så ingriper inte Lane assist när man kör över heldragna linjer. Så fyll på din bil med blinkersvätska och använd spaken som man ska då se att det fungerar bättre.

Ja där tror jag det är många som egentligen själva orsakar problemen, men än systemen.
Systemen är generellt sett smarta och logiska, så efter lite kolla upp i bruksen sen testa och vänja sig, så ser i alla fall jag dessa system som en tillgång som jag värdesätter.

Citat:
Vad är det för menyer du behöver gräva i under färd som du hänvisar till har skapat flera olyckor? Vore kul att äntligen få reda på det här, alla påstår att man måste göra det och hänvisar till okända olyckor men ingen tycks kunna förklara vad det är för funktion man ska åt? Tips här också om man har missat det är att det finns ett flertal knappar på ratten för olika funktioner, s.k multifunktionsratt.

Igen så kanske folk skulle ta en tur i bruksen, sen testa lite, så kanske de lär sig nåt nytt och hur man kan hantera systemen kanske utan att behöva in i menyerna på skärmen.
Sen är det ju så, att det inte är förbjudet att stanna om man måste in och pilla, eller sällan så kritiskt att man inte kan vänta med pillandet i menyer tills man stannar nästa gång. Vi klarar ju ofta det med mobiltelefonerna…

Citat:
Oavsett Lane-assist så har föraren full kontroll och krävs löjligt lite kraft i armarna för att motarbeta spårkontrollen, tror man får helt enkelt stå ut med att det vibrerar lite i ratten när man gör den där undanmanövern på den där älgen. Jag har väjt självt flera gånger för vilt, aldrig något problem.

Precis, föraren HAR full kontroll, men i tråden låter det som att föraren är hjälplös mot dessa system eller Lane Assist.

Citat:
Rätt intressant att vissa har såna problem med körassistenter och andra märker aldrig av systemen. Jag har aldrig haft problem med eller blir störd av det. Min farsa har ju dagliga problem med detta, men då kör han rätt dåligt faktiskt också, men det vägrar ju han såklart att erkänna i sann Dunning kruger anda som många andra har.

Citat:
Har du någon bra förklaring att det funkar utmärkt för vissa och märker knappt av det och andra tycks ha en evig lång kamp efter vägen för att motarbeta körassistent-systemen?

Kanske jag nu får en släng av nåt konspiratoriskt tänk, men jag tycker mig skymta ett mönster, att de som i en massa andra trådar mer eller mindre tydligt visar att de är emot auktoriteter, myndigheter, lagar, regler, skatter, staten, invandring, judar och ja en jäkla massa. Nästans så de kanske ev tror jorden är platt med… haha… Att dessa gökar även har grava problem med att det kan pipa eller nåt i modernare bilar… Och tycker bilen försöker bestämma över dem, de som är fria människor, som kan tänka själv…
Citera
2026-07-12, 13:43
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Jag kör bilar med dessa system….
Det är liksom inte så att bilar var knäpptysta utan varslingar fram till och med årsmodell 2025 och sen skulle allt brakat loss på årsmodell 2026.

Som sagt, åker en hel del taxi på jobbresor, kör även företagsbilar av nyaste årsmodeller ibland när jag är på jobb. Har polare med helt ny bilar etc etc.

Har dessutom själv en om inte helt ny bill men ändå en som har varningar för det mesta, skapligt stor display, och i princip alla moderna hjälpsystem som det talas om i tråden, och denna har jag kört snart 20k mil utan att känna nån irritation över varningar eller dessa system

Har även en bil från 1999 som trots åldern har en hel del av de modernare systemen, en för tiden skaplig skärm och varningar för en hel del saker. Stör inte mig

Du flyttar målstolparna. Innan hade du åkt taxi, nu kör du massa i jobbet, har massa polare med dessa bilar. Lol. 20k mil säger du? Vilken årsmodell? Ingen bil från 99 har ett enda av dessa system som pratas om i tråden. Du trollar sönder, din tönt.
Senast redigerad av Hulebacken 2026-07-12 kl. 14:31.
Citera
2026-07-12, 14:41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Tja, den mest avancerade navigationen på den tiden som täckte hela Europa på en DVD, med val av olika rutter etc, med varning för fartkameror, omfattande sökfunktion, visning av en massa saker på kartbilden, backkamera, display för allt med radion, CD-växling, EQ, telefon, och rätt avancerad färddator, analog och digitalTV. Tyvärr inte touch dock
Parkeringssensorer finns. Nu har min vagn bara normal farthållare, men det fanns adaptiv som tillval
Det måste varit en riktig lyxbil när den var ny. Men hur fungerar det där idag? Finns det t.ex. fortfarande uppdaterade kartor på DVD att få tag på?

Jag misstänker att många av dagens bilar kommer att skrotas inte för att det är något egentligt fel på dem, men nånting i den avancerade tekniken kommer att sluta fungera på grund av nånting som inte har med bilen att göra. Jag såg nyligen att en bilhandlare hade noterat ”vissa funktioner är beroende av 2G och 3G-nät”. Så det kanske blir som med mobiltelefonerna, att vissa slutar fungera bara för att de ringde nödsamtal med 2G.
Citera
2026-07-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Du flyttar målstolparna. Innan hade du åkt taxi, nu kör du massa i jobbet, har massa polare med dessa bilar. Lol. 20k mil säger du? Vilken årsmodell? Ingen bil från 99 har ett enda av dessa system som pratas om i tråden. Du trollar sönder, din tönt.

Och du har problem med läsförståelse och tycks hallucinera….

Exakt var skrev jag att jag kör en massa nya bilar i jobbet…? Citera…..
Förklara sen när ordet ”ibland” ändrats till att betyda ”en massa”…

Vad skulle vara konstigt med att ha kompisar som har nyare bilar…..? Jag har även kompisar som har gamla eller närmast uråldriga bilar.

Vad skulle vara konstig med att jag skulle kört en moder bil med de allra flesta av dessa moderna funktioner i snart 20k mil…?

Och jodå, det fanns bevisligen ett gäng bilar av årsmodell runt -99 som hade t ex de funktioner jag listade för min bil (den har röststyrning med, glömde det i förra inlägget) och som varnar för en del saker så som modernaste bilar gör. Men inte allt och det påstod jag inte heller.

Det är bara så enkelt att jag har följt med i bildutvecklingen i ca 50 år nu, så jag vet vad som fanns och när.
Och som du ser så är det fler som liksom jag inte har några egentliga problem eller börjar tugga fradga eller nåt för att moderna bilar har en hel del smarta hjälpsystem och kan plinga och varna för en fel del om det vill sig. Jag ser det som bra grejer att ha och som är till för att hjälpa och skydda. Är inte det bra det…?
Citera
2026-07-12, 15:30
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Och du har problem med läsförståelse och tycks hallucinera….

Exakt var skrev jag att jag kör en massa nya bilar i jobbet…? Citera…..
Förklara sen när ordet ”ibland” ändrats till att betyda ”en massa”…

Vad skulle vara konstigt med att ha kompisar som har nyare bilar…..? Jag har även kompisar som har gamla eller närmast uråldriga bilar.

Vad skulle vara konstig med att jag skulle kört en moder bil med de allra flesta av dessa moderna funktioner i snart 20k mil…?

Och jodå, det fanns bevisligen ett gäng bilar av årsmodell runt -99 som hade t ex de funktioner jag listade för min bil (den har röststyrning med, glömde det i förra inlägget) och som varnar för en del saker så som modernaste bilar gör. Men inte allt och det påstod jag inte heller.

Det är bara så enkelt att jag har följt med i bildutvecklingen i ca 50 år nu, så jag vet vad som fanns och när.
Och som du ser så är det fler som liksom jag inte har några egentliga problem eller börjar tugga fradga eller nåt för att moderna bilar har en hel del smarta hjälpsystem och kan plinga och varna för en fel del om det vill sig. Jag ser det som bra grejer att ha och som är till för att hjälpa och skydda. Är inte det bra det…?

Nej, ingen bil från -99 har någon av systemen som talas om i tråden, sluta fjanta dig.

Vilken årsmodell har din nyare bil?
Citera
2026-07-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det måste varit en riktig lyxbil när den var ny. Men hur fungerar det där idag? Finns det t.ex. fortfarande uppdaterade kartor på DVD att få tag på?

Jag misstänker att många av dagens bilar kommer att skrotas inte för att det är något egentligt fel på dem, men nånting i den avancerade tekniken kommer att sluta fungera på grund av nånting som inte har med bilen att göra. Jag såg nyligen att en bilhandlare hade noterat ”vissa funktioner är beroende av 2G och 3G-nät”. Så det kanske blir som med mobiltelefonerna, att vissa slutar fungera bara för att de ringde nödsamtal med 2G.

Jag har inte brytt mig om att uppdatera kartorna på några år nu, men hade faktiskt förmånen att få uppdateringarna billigare än hos generalagenten/tillverkaren, och rätt långt före tillverkaren själv fick dessa uppdateringar. Helt enkelt för att jag hade en kontakt på det kartbolag som biltillverkaren anlitade för sina karttjänster. Tror sista uppdateringen jag har är från -22 eller -23 och vet inte om det finns nyare. Jag tippar på att för den som är lite ”hackig” av sig så kan man nog trixa till en egen uppdatering från nån annan karttjänst idag. För ett gäng år sedan så lade en polare in en ny navigationsröst i sin bil, Basil i Faulty Towers….

Faktum är att precis allt av utrustning etc funkar än idag utan problem, utom två saker. Däcktryckssensorerna då batteriet i dem är slut och inte går att byta, och jag tycker de är för dyra för den lilla nytta de gör. Och sen de två telefonerna, en fram och en i baksätet, de går ju på 2-3G och det stängdes ju nyligen ner. Det finns fix runt det men jag är inte så intresserad, kanske om det går att fixa så man enkelt delar uppkopplingen med min iPhone men kan ringa via lurarna i bilen. Mest på kul bara för att de ska funka.
Och ja, det var en skaplig lyxbil på den tiden.
Citera
2026-07-12, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Nej, ingen bil från -99 har någon av systemen som talas om i tråden, sluta fjanta dig.

Vilken årsmodell har din nyare bil?

Du har inte min bil, så du vet inte….

Den har de system jag listade, så det finns den tidens varianter på flera av dagens system, vilket innebär att även i den gamla klenoden så är det inte knäpptyst från dig varningar om det finns nåt att varna för. Men jag skrev väl också att den inte hade precis allt, och därför heller inte varnar lika mycket som de nyaste bilarna kan göra om det vill sig.

Min nyare bil är en -18 och den har nästan allt av de system det talas om i tråden och kan därför varna för nästan allt det som andra vittnar om

Försök nu läs mina inlägg ordentligt, så kanske du begriper vad jag skriver, för hittills verkar du mest som om du tolkar mina inlägg med arslet, och jag hoppas verkligen att det inte är din intelligentaste del….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in