2026-07-11, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Jag räknar inte heller in islamism här eftersom det inte är en fristående ideologi utan en politisk tolkning av islam och att använda sådana kopplingar är därför en retorisk förenkling som riskerar att vilseleda snarare än att förklara.

Om nu islamismen inte är, som du skriver, en fristående ideologi utan en tolkning av islam så borde islamismen stå den verkliga islam väldigt nära för att inte säga gå hand i hand med islam.

Hur ska islam och muslimer annars kunna nå koranens mål om inte islam också innehar den politiska makten? Det blir annars ett slags "bluffislam" där det gott duger att cherrypicka vissa delar av Koranen för att komma till himmelriket. Ett spel för galleriet som man bortse ifrån.

Det är således helt ok för "bluffislam" att ex. få ev. bostads-, studie- och barnbidrag på ett räntebärande konto i en ribabank. För att inte tala om löneutbetalningarna.

Helt ok med bilförsäkring trots att det i grunden rör sig om spel och dobbel.

Helt ok att bo långt uppe i norr under sommaren och i praktiken kunna strunta i fastan om den inträffar under sommarhalvåret. Svarta och vita tråden du vet.

Arbeta på pizzerior, restauranger, butiker där betalkort används och därmed Riba. Hantera griskött är tydligen helt ok.

Helt ok med att betala skatt till ett försvar som inte går ut på att försvara islam.

Listan kan göras så mycket längre när vi har med bluffislam att göra. Ett bluffislam som villigt godkänner Haram. Det hela förvandlas till låtsasislam som Allah kommer att se obarmhärtigt strängt på när den yttersta dagen är här.
Citera
2026-07-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Återigen har du inte svara på någonting alls. "Försvar" mot VAD??? Hemska "otrogna" som vägra underkasta den pedofile krigsherrens blodtörstiga lära?

Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Försvar mot angripare. Är du trög? Har skrivit det flera gånger. Om icke muslimer attackerar muslimer så har muslimer rätt enligt Koranen att försvara sig. Helt rimligt och logiskt.

Vilka "angripare" och "försvar" mot VAD???

Det må vara hänt att DU anser att nämnda blodtörstiga verser ( (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi) är uttryck för "försvar" mot men du kan uppenbarligen inte påvisa detsamma (vilket dock är föga förvånande)...
Citera
2026-07-11, 14:10
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du bara idisslar samma bajs du tuggat i tråden sen den började. Personangreppen kommer som brev på posten när du inser att jag har rätt. Ännu en dag när man komposterat en Jomshof-simp på internet. Nice.

Jag undrar om du är lika dum som du verkar, eller om du innerst inne inser vilken trasig, tragisk sopa du är.

Nåja, nu har alla sett hur duktig och medmänsklig du är. Skyddar de stackars omyndiga arab-barnen från de hemska statsvetarna och teologerna. Duktig flicka. Duuuuktig flicka.

Hursomhelst. Jag avskyr Islamisk ideologi och ser att den är kopplad till religionen.

Du gillar islamisk ideologi, sharia, bögknackerier, barnäktenskap och kvinnans underordning. Det är väl fine art det är så. Eller är det någon annan del av den islamiska ideologin du har något emot att man kritiserar?

Gå nu och ta dina mediciner och ligg med din dildo, så du lugnar ner dig.
Senast redigerad av bildburgare 2026-07-11 kl. 14:23.
Citera
2026-07-11, 16:37
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vilka "angripare" och "försvar" mot VAD???

Det må vara hänt att DU anser att nämnda blodtörstiga verser ( (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi) är uttryck för "försvar" mot men du kan uppenbarligen inte påvisa detsamma (vilket dock är föga förvånande)...

Jag har skrivit om någon attackerar (angriper) muslimer så har muslimer rätt försvara sig. Det är både vem och mot vad. Vad är det du inte förstår?

Verserna är inte blodtörstiga. Verserna är tydliga med att muslimer får försvara sig med alla medel om någon angriper dom. Fullt rimligt och logiskt.

Jag har svarat dig 4 gånger nu.
Citera
2026-07-11, 21:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Jag undrar om du är lika dum som du verkar, eller om du innerst inne inser vilken trasig, tragisk sopa du är.

Nåja, nu har alla sett hur duktig och medmänsklig du är. Skyddar de stackars omyndiga arab-barnen från de hemska statsvetarna och teologerna. Duktig flicka. Duuuuktig flicka.

Hursomhelst. Jag avskyr Islamisk ideologi och ser att den är kopplad till religionen.

Du gillar islamisk ideologi, sharia, bögknackerier, barnäktenskap och kvinnans underordning. Det är väl fine art det är så. Eller är det någon annan del av den islamiska ideologin du har något emot att man kritiserar?

Gå nu och ta dina mediciner och ligg med din dildo, så du lugnar ner dig.
Det är när de tar det personligt som är de bästa stunderna på Flashback. Kära dagbok, idag var en bra dag.
Citera
2026-07-11, 22:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag har skrivit om någon attackerar (angriper) muslimer så har muslimer rätt försvara sig. Det är både vem och mot vad. Vad är det du inte förstår?

Verserna är inte blodtörstiga. Verserna är tydliga med att muslimer får försvara sig med alla medel om någon angriper dom. Fullt rimligt och logiskt.

Så du menar att alla de verserna handlar om att de har rätt att försvara sig mot otrogna, men det är inte vad de faktiskt säger. Är det din egen tolkning eller varifrån kommer den?

Eller menar du att alla otrogna är ett hot i sig mot dem och de därför har rätt att döda dem.

Varför försvarar du religionen så ihärdigt. Vad är det du älskar med den?
Citera
2026-07-12, 10:25
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är när de tar det personligt som är de bästa stunderna på Flashback. Kära dagbok, idag var en bra dag.

Jadu. Du lever ju verkligen i din egen lilla värld. Vill du låta bli att svara för att istället låtsas att jag blivit ledsen, så gör du det. Glöm inte medicinerna sen, annars rasar bygget. Glöm inte pillerna som gör att du står ut med din existens.

"Kära dagbok, idag kan jag nästan övertyga mig själv om att jag äntligen lyckas mobba någon lite grand. Idag kan jag kosta på mig att strössla med en meme från 1995, *känner mig cool*." -Soctant på flashback.
Citera
2026-07-12, 12:09
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så du menar att alla de verserna handlar om att de har rätt att försvara sig mot otrogna, men det är inte vad de faktiskt säger. Är det din egen tolkning eller varifrån kommer den?

Eller menar du att alla otrogna är ett hot i sig mot dem och de därför har rätt att döda dem.

Varför försvarar du religionen så ihärdigt. Vad är det du älskar med den?

Ta varje vers och skriv ut 2-3 verserna innan och 2-3 verserna efter så man får med helheten. Då ser du tydligt att det alltid handlar om försvar mot angripare.

Verser i Koranen (eller vilken bok som helst) kan inte isoleras från verserna innan och efter då försvinner kontexten och betydelsen ändras.
Citera
2026-07-12, 12:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ta varje vers och skriv ut 2-3 verserna innan och 2-3 verserna efter så man får med helheten. Då ser du tydligt att det alltid handlar om försvar mot angripare.

Verser i Koranen (eller vilken bok som helst) kan inte isoleras från verserna innan och efter då försvinner kontexten och betydelsen ändras.
Nej, det är bara ett nytt vänsternarrativ. Har redan diskuterat det med en annan här, men du får gärna visa, att det du bara påstår, stämmer.

Vänsterrasisterna försvarar förstås islam då den är fundamentalistisk och totalitär, det de älskar och som de alltid skapat sina samhällen. Alla ska vara lika fattiga och förtryckta. Deras utopi. Man hatar välstånd, demokrati och frihet, som alltid.
Citera
2026-07-12, 13:12
Medlem
Citat:

Nej, du har PÅSTÅTT att de blodtörstiga verserna ( (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi) är relaterade till någon sorts "försvar" mot något icke definierat, utan att presentera några som helst belägg för ditt påstående.

VAD "försvaras" gentemot??? Hemska "otrogna" som vägra underkasta den pedofile krigsherrens blodtörstiga lära?
Citera
2026-07-12, 13:17
Medlem
Citat:

Ta varje vers ( (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi) och VISA vilka intilliggande verser som enl. dig "resulterar" i att det "bara" handlar om "oskyldiga" som "försvarar" sig... Eller "tänker" du att man måste läsa hela koranen för att komma till din "slutsats", att det är "fredens religion" vars företrädare aldrig gjort något ont (annat än vid "försvar" mot något okänt)...
Citera
2026-07-12, 18:17
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej, det är bara ett nytt vänsternarrativ. Har redan diskuterat det med en annan här, men du får gärna visa, att det du bara påstår, stämmer.

Vänsterrasisterna försvarar förstås islam då den är fundamentalistisk och totalitär, det de älskar och som de alltid skapat sina samhällen. Alla ska vara lika fattiga och förtryckta. Deras utopi. Man hatar välstånd, demokrati och frihet, som alltid.

Vänsternarrativ? Du kan väl själv posta verserna med föregående 2-3 verser och efterföljande 2-3 verser. Så får du och alla andra se.

Vågar du anta utmaningen Shlomo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in