2026-07-12, 13:31
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Varför skulle Anna-Karin klaga, de är där några veckor på sommaren….

Finns nån stöd för det.

För att det ligger i Anna-Carins natur...

Hon sitter i en rivningskåk med utedass och ser sin nye ytterst driftige granne totalrenovera rivningskåken han har köpt, samt bygger en ny utfart till landsvägen. En utfart som är så bred och fin att lastbilar kan köra in på den med brädor och takpannor.

Men framför allt mha uteslutningsmetoden:

1:19 har tre grannar. Granne nummer ett är det inte. Granne nummer två, får istället för en rivningskåk till granne, en totalrenoverad villa med havsutsikt. Granne nummer två är det inte. Återstår 1:15. Den aggressiva grannen är en "hon". Kvar återstår endast Anna-Carin!

Har jag missat något?
Citera
2026-07-12, 13:32
Medlem
svampdamps avatar
Utfarten såg livsfarlig ut. Trafikverket får ge bidrag för att dra om den så blir alla nöjda.
Citera
2026-07-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Du sitter ju bara och sprider dynga. 1:19 har renoverat huset. Anna-Carin rev sitt hus 2025 och byggde ett nytt på platsen.

Var rivningslovet för HELA byggnaden?
Vet du det?

Finns inget på bilderna vi sett som pekar på att de rev huset och byggt nytt.

Du sitter ju bara och hittar på.

Grannens hus var 34 kvm 2022, men nu bor det två vuxna och två barn där.
Men... de har bara "renoverat"....
Citera
2026-07-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Kraven har inte ökat utan Trafikverket har gjort en bedömning att den gruslagda, flyttade och breddade infarten utgör en större trafikfara än den igenvuxna stig som fanns där tidigare.

Källa:

https://www.byggahus.se/forum/threads/hjalp-att-tyda-servitut.563505/page-7

---

Hej, Gabriel här – jag är nuvarande ägare till fastigheten Vävra 1:19.

Jag köpte fastigheten för några år sedan och ganska kort efter, ungefär två månader senare, fick jag ett brev från Trafikverket som meddelade att den befintliga infarten inte längre var godkänd enligt deras regler.
Då hade jag röjt upp allt sly, schaktat ner samt lagt ny duk och makadam för att snygga till men även för att bättre kunna använda denna igenväxta väg.

Trafikverket ville då att jag skulle ansöka om en ny eller flyttad utfart till ett bättre läge, vilket jag också gjorde. Den ansökan fick tyvärr avslag, och sedan dess har en process pågått mellan mig och Trafikverket som nu har dragit ut på tiden i snart tre år. Under den tiden har tillgängligheten till fastigheten blivit väldigt begränsad, trots att det finns ett servitut som reglerar tillgången till vägen.

Trafikverket har dessutom bett mig att gräva upp diket vid den tidigare infarten, vilket i praktiken skulle göra det omöjligt att komma in med fordon. För att inte helt stänga av möjligheten att ta sig fram valde jag i stället att tillfälligt sätta upp kravallstaket. Det var tänkt som en markering, inte en permanent lösning, eftersom jag anser att jag fortfarande har rätt att använda uppfarten tills något annat faktiskt är löst.

Utöver detta har det funnits en annan granne som ofta verkar ha synpunkter på infarten och kontaktar Trafikverket varje gång jag får leveranser av virke eller byggmaterial. Hon har även varit ute och fotograferat platsen vid flera tillfällen. Det har inte direkt gjort situationen enklare, utan snarare bidragit till mer irritation mellan mig och Trafikverket.

Jag försöker fortfarande hitta en lösning som fungerar för alla inblandade och samtidigt följer Trafikverkets krav.

Den "stigen" var 2021 fullt farbar med bil, så säljaren av :19 visade förmodligen upp fastigheten med att man kunde köra in där.

Sen gjorde :19 det han kunde för att förbättra den, men det räckte inte.

Det är klart det har ändrats, infarten har funnits i 80 år.
Mer eller mindre använd över alla år eftersom det bara varit sommarstugor som nyttjats sällan.
Det som funkade 1970 funkar inte idag.
Citera
2026-07-12, 13:39
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Var rivningslovet för HELA byggnaden?
Vet du det?

Finns inget på bilderna vi sett som pekar på att de rev huset och byggt nytt.

Du sitter ju bara och hittar på.

Grannens hus var 34 kvm 2022, men nu bor det två vuxna och två barn där.
Men... de har bara "renoverat"....

Det är ju något fel på dig... Titta på bilderna i Expressen och jämför med Streetview t.ex. Det finns inga likheter mellan det gamla och nya huset.
Citera
2026-07-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
För att det ligger i Anna-Carins natur...

Hon sitter i en rivningskåk med utedass och ser sin nye ytterst driftige granne totalrenovera rivningskåken han har köpt, samt bygger en ny utfart till landsvägen. En utfart som är så bred och fin att lastbilar kan köra in på den med brädor och takpannor.

Men framför allt mha uteslutningsmetoden:

1:19 har tre grannar. Granne nummer ett är det inte. Granne nummer två, får istället för en rivningskåk till granne, en totalrenoverad villa med havsutsikt. Granne nummer två är det inte. Återstår 1:15. Den aggressiva grannen är en "hon". Kvar återstår endast Anna-Carin!

Har jag missat något?

På landet säger man grannar om alla runtom, det kan lika gärna varit en sur tant 300 meter bort som tyckte att hennes morgon yoga stördes av lastbilar som kom klockan 7.

Tanten ska bo där permanent, för det har hon alltid gjort - men inga andra ska få bo där permanent som hon gör det till sin sak att klaga.

Men enligt dig så Anna-karin ringde och klagade på infarten till trafikverket, och sen när trafikverket reagerade så... är hon överraskad. Shit, det är en bra story du hittat på.
Citera
2026-07-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Utfarten såg livsfarlig ut. Trafikverket får ge bidrag för att dra om den så blir alla nöjda.

Fattar inte heller. Hade han tänkt svänga ut på vägen (säkert med barn i bilen med) på den 70sträckan som ligger i en kurva?

Idioten borde snarare Trafikverket för att de lyckats stoppa ägaren till att få sig själv och sin familj ihjälkörda.
Citera
2026-07-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Det är ju något fel på dig... Titta på bilderna i Expressen och jämför med Streetview t.ex. Det finns inga likheter mellan det gamla och nya huset.

Det står på samma grund/källare, de har bytt tak och breddat hela framsidan istället för bara förstukvisten på framsidan.

De behöver inte ha rivet hela huset för detta.

Fortfarande inga argument som gör att hon tjänar mest på det, när grannen bor där permanent...
Citera
2026-07-12, 13:49
Medlem
badbollen3s avatar
Servitut är inte samma sak som enskild väg. Många fokuserar på hushållen där och deras behov med slamsugning, sophämtning m.m.

Men ett servitut innebär att ALLA får använda vägen. Även om det 99% av tiden är "legitima" besök till hushållen, så skulle ex. En förvirrad norrman kunna köra in där. Han lyckas vända, men p.g.a. vägens dåliga säkerhet så, som t.ex. inga speglar, så kör han ut och blir vållande till en olycka.

Med det sagt så tar jag inte ställning till sakfrågan, om Trafikverket har agerat rätt eller ej. Jag försöker bara göra bilden lite mer korrekt.
Citera
2026-07-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ej till landsvägen...

Till vägföreningens grusväg...

Allt enligt planen...

Planen kom efter servitutet, ska du dras med detta igen. Suck.
Citera
2026-07-12, 13:55
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Planen kom efter servitutet, ska du dras med detta igen. Suck.

Mitt inlägg var en korrigering av ditt inlägg, där du felaktigt påstod:
Att sicksacka ut på landsvägen 150m bort är inte direkt en förbättring…
Citera
2026-07-12, 13:57
Medlem
Citat:
Mitt inlägg var en korrigering av ditt inlägg, där du felaktigt påstod:
Att sicksacka ut på landsvägen 150m bort är inte direkt en förbättring…

:19 som var den som initierade ändringen har inte kontakt med den inre vägen.
Så alternativen som var på tapeten var ju att lägga infarten parallellt med vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in