2026-07-11, 18:17
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[---] De hade alltså hypotesen om att CL gjort allting själv då han också var ensam psykisk sjuk man. Han hade pekat ut "flera" platser för Anders Eriksson vart kroppen låg nedgrävd. De grävde och körde med markradar på 7(!) olika platser utan att finna någonting.[---]

Skulle CL som nekade till brott pekat ut flera platser vart kroppen låg nedgrävd?
Senast redigerad av Sculley 2026-07-11 kl. 18:20.
Citera
2026-07-11, 18:21
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Enligt kommentarerna där är fallet påhittat.

Ha ha, ja det tog inte många minuter innan jag fattade att det var bullshit, men det finns en poäng med berättelsen ändå och det är att ibland är sanningen "inte vad folk kan tro".

Åtminstone vet jag att sådant förekommer Irl men det är väldigt sällsynt men att en random polisutredare ska begripa sådant ska man nog inte hoppas på.
Citera
2026-07-11, 18:31
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Skulle CL som nekade till brott pekat ut flera platser vart kroppen låg nedgrävd?

Kan vara så att han tyckte det var kul med uppmärksamhet och att det var kul driva med folk i sitt annars totalt urtråkiga liv.

Han hade helt enkelt roligt med poliserna och upplevde spänning när den är som bäst!

Han fick säkert kaffe och bullar och sånt också som han säkert uppskattade.

Ja, inte vet jag?
Citera
2026-07-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Ha ha, ja det tog inte många minuter innan jag fattade att det var bullshit, men det finns en poäng med berättelsen ändå och det är att ibland är sanningen "inte vad folk kan tro".

Åtminstone vet jag att sådant förekommer Irl men det är väldigt sällsynt men att en random polisutredare ska begripa sådant ska man nog inte hoppas på.

Jag orkar tyvärr(?) bara några minuter för det är så uselt språk. Funderar på om det är AI, fast det brukar paradoxalt nog vara bättre än så.
Citera
2026-07-12, 12:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Som jag sagt tidigare, jag tror fortfarande att losningen till HA's forsvinnande finns att finna i HA's liv och leverne. Halva Mariestads manliga befolkning har nog snart tagits upp i denna trad, men det finns ohyggligt lite om brottsoffret. Gamla pojkvanner, gamla strul, skolkamrater, jobbarkompisar, fritidsintressen, tjejkompisar, syrrornas vanner etc. Det ar ju ingen naiv tonaring vi pratar om har. HA var en vuxen kvinna med sin egen historia. Nagonstans dar i hennes omedelbara narhet finns med stor statistisk sannolikhet en koppling som till slut ledde till en handelsekedja som utmynnade i katastrof.

Bara en sadan sak som att ingen (vad jag vet) har kunnat namna HA's tidigare pojkvanner och/eller gamla strul och annu battre, vad de hade for sig den aktuella natten......dar vore ju en utmarkt plats att borja, statistiskt sett.

Ja, Helenas liv och leverne har studerats och kartlagts och bevakats av en sexual förbrytare en tid innan försvinnandet och som bodde inom en radie av 1 kilometer ifrån hennes bostad och själva brottsplatsen.

Det brukar också alltid se ut så här att en sådan här GM opererar och har sina jaktmarker i ett område som han känner till mycket väl, känner sig trygg i och är välorienterad i. Alltså väldigt oftast i anslutning till där en sådan förbrytare bor eller är uppväxt som i detta fall är samma plats- miljonprogramområdet Lockerud.

Sker det och har det skett sådana här saker förut ? Ja. Du vill alltså istället hitta någon psykopat i stället som Helena har varit ihop med i Mariestad som gjort detta ? Om du läser allt om vad systrarna sagt och beskrivit om Helena så föreligger inte denna ide´ av dig särskilt trolig. Helena var rädd om sig och snarare mer helylle än de flesta. Det finns absolut inget annat om allt det som skrivits om Helena av tråddeltagare här inne, i media eller någon annanstans som tyder på att denna bild skulle vara felaktig. Kan du processa detta ?

Vi har alltså en helt vanlig tjej här. Kan då sådana tjejer som absolut inte haft någon form av ex som spökar baktill, strulig bakgrund os v som kan råka utför något sådant här ÄNDÅ ? Att det kan vara en person och personer som bara Helena känt till p g a ett eller ett högst fåtal möten som denne man sett till att skapa i och med hans koll på Helena i geografin när hon gick ut med hunden, gick från och till Komvux eller till och från Mickes gym etc.

Detta är en person som inte Helenas vänner känt till och inte heller hennes systrar. Inte heller polisen.

Det är delvis detta faktum som gjort det så svårt för polisen att lösa detta fall samt att dessa GM även körde bort kroppen och gömde den utan att den hittades. Det är också det att det är INTE VEM FAN som helst som kan göra en sådan här sak. Det är att ta livet av en kvinna som Helena ett stenkast från hennes hem och där hon skrikit och gråtit innan. Man hämtar upp kroppen och kör iväg den så den aldrig hittas mer och sedan håller man tyst som muren om detta i alla år. Detta görs också trots att det finns en utomstående närvarande för denna grupp av GM och det var KM som gick med Helena upp till skogsstigen.
Citera
2026-07-12, 16:51
Medlem
Citat:
Sker det och har det skett sådana här saker förut ? Ja. Du vill alltså istället hitta någon psykopat i stället som Helena har varit ihop med i Mariestad som gjort detta ? Om du läser allt om vad systrarna sagt och beskrivit om Helena så föreligger inte denna ide´ av dig särskilt trolig. Helena var rädd om sig och snarare mer helylle än de flesta. Det finns absolut inget annat om allt det som skrivits om Helena av tråddeltagare här inne, i media eller någon annanstans som tyder på att denna bild skulle vara felaktig. Kan du processa detta ?

Vi har alltså en helt vanlig tjej här.

Ja, jag tror nog att det ar mycket, mycket vanligare att "helt vanliga helylle tjejer" utsatts for vald och tyvarr ibland dodligt vald fran manliga personer de tidigare haft eller har nagon sorts fysisk relation med. Behovs ingen psykopat for detta, racker med en man/fastman/pojkvan eller gammal pojkvan/ett strul som far frispel och ett enda slag/knuff som tar fel.

Det ar just darfor jag har undrat varfor det inte finns nagon i denna trad fran Mariestad som vet HA's historia av gamla pojkvanner eller strul. Det enda jag vet som kommit fram (ratta mig garna om jag har fel) ar att hon hade spanat in nagon lirare den kvallen. En vuxen kvinna som jagar en karl, helt normalt. Chock for dig kanske, IB03, men aven blyga helylletjejer raggar och strular och har pojkvanner. Du kan ju fraga damerna i denna trad, savida dom inte bor i Vadstena och kor klosterlivet.

Annu en fraga, IB03 - din lirare som du nu fastnat vid (for din nyaste teori), jag forutsatter att du skickat denna teori till snuten ? Vet du ens om han var i Mariestad den kvallen innan du borjade satta ihop ditt senaste pussel ? Det vore ju liksom en bra sak att kolla forst ?
Senast redigerad av MrConwell 2026-07-12 kl. 16:58.
Citera
2026-07-12, 21:36
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Då har du googlat snabbt just. Det var polisen Peter Thylen som uttalande sig i media tidigt om CL att "det är rätt person"...dessa ord har han fått äta upp då det dom "hade" på denne psykisk sjuke ensling CL inte ens räckte till en häktning. Fatta va ???'

De tidigare polismyndigheterna innan KF tog vid 2020 hade avfärdat CL sen länge och både Jenven och GW sade också till media att detta var helt fel men detta hjälpte föga för KF att komma ur sitt idiotiska tunnelseende där även vittnen fick avfärdas som hört flera personer som "ekon" för att lappa ihop denna läckande båt...De hade alltså hypotesen om att CL gjort allting själv då han också var ensam psykisk sjuk man. Han hade pekat ut "flera" platser för Anders Eriksson vart kroppen låg nedgrävd. De grävde och körde med markradar på 7(!) olika platser utan att finna någonting.

Det fanns absolut INGENTING på denne man som var helt oskyldig och hans dna fanns heller inte på Helenas skor. Det var heller inte för att han dog som utredningen lades ner utan han skulle avförts ÄNDÅ som Peter Thylen också sade i "Att lösa ett mord" bl a.

Peter Thylen lovade aldrig att lösa detta brott skall sägas utan sade att de skulle göra sitt bästa. Han sade också efter detta fiasko att "det är slut nu och det blir inget mer" i "Att lösa ett mord". Peter Thylen sa ju att : "Det håller på att ta slut nu och jag slutar efter midsommar " och "Ibland förlorar man , det är ju så." Är det DETTA vi skall vara nöjda med ??

Om man kunde inleda en förundersökning mot den helt oskyldige CL som man inte hade något på alls så ser jag inte varför man inte kan starta en förundersökning på något som jag kan säga kommer generera garanterad utdelning. Ni vet mot vem och även vilka jag menar. Alltså J*ri K . De andra: EA och även PN.

Anders Eriksson som sitter och suttit som chef behöver ta detta i mål nu. Det är dags. Lös uppgiften.
Tack för svaret och dina tankar!
I de artiklar jag hittade så var det åklagaren som uttalade sig, inte polisen. Och tyvärr gör det mig än mer "säker" på att man antagligen hade rätt gubbe. Ingen hade blivit gladare än mig om jag har fel dock!
DNA behöver ju inte betyda nåt, man hittade ju flera olika personers DNA på skorna. Även en kvinnas vill jag minnas. Och vad GW sagt de senaste 10 åren kan man ta med en skopa salt.

Men utredningen är alltså nedlagd och det betyder att man kan begära ut handlingar ur den.
Är detta något som någon här funderar på att göra?
Citera
2026-07-13, 20:42
Medlem
Citat:
Som väntat får vi inget svar av IB03.
CL var sinnessjuk och höll på med en massa konstigheter. T ex mot vårdarna som tog hand om honom i hemmet. Satte upp lappar på utsidan av sin dörr med antydningar om Helena, mm.
Min uppfattning är att han hittade på lika mycket som IB03 gör.
Jag funderar mycket på om det okay och lagligt att så tydligt peka ut en nu levande person som den som sett till att Helena försvunnit och dessutom peka ut honom sexualförbrytare. Och det utan några som helst bevis, bara fantasier. Jag tycker det är väldigt orättvist och fult.
Citera
2026-07-13, 22:15
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Han var helt sinnessjuk och sådana samt grovt yrkeskriminella te x kan hitta på grejjer i förhör samt ta på sig saker de inte har gjort o s v . Absolut inget ovanligt.

CL hade enligt Tina Frennstedt som pratat med Kalla Fall chefen Anders Eriksson och säger i sin podd: Var är Helena ? efter 1:37 in och där hon säger att CL har gjort vissa "medgivanden" och pekat ut "flera" platser där Helena kunnat ligga. Man hittar INGENTING efter att ha grävt på dessa platser som CL pekat ut.
Citera
2026-07-13, 22:16
Medlem
baron-brazils avatar
Vilka är bröderna som pekas ut som eventuella GMs? Och vad får så många att tro att det är dessa två. Och vad gör dom idag? PM funkar bra!
Citera
2026-07-13, 22:31
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Tack för svaret och dina tankar!
I de artiklar jag hittade så var det åklagaren som uttalade sig, inte polisen. Och tyvärr gör det mig än mer "säker" på att man antagligen hade rätt gubbe. Ingen hade blivit gladare än mig om jag har fel dock!
DNA behöver ju inte betyda nåt, man hittade ju flera olika personers DNA på skorna. Även en kvinnas vill jag minnas. Och vad GW sagt de senaste 10 åren kan man ta med en skopa salt.

Men utredningen är alltså nedlagd och det betyder att man kan begära ut handlingar ur den.
Är detta något som någon här funderar på att göra?

Det är HELT uteslutet att CL gjort detta så ju förr du får denna tanke ur huvudet desto bättre. Då kan du vara glad då. Att åklagaren som bara får den info som polisen ger den gör ju inte åklagaren mer trovärdig...som vet mindre än polisen egentligen.

Det är Helenas DNA som finns på dessa skor då detta DNA kom från Helena eller någon av hennes systrar med tekniken från 2017-2019 i vart fall. Det var Helenas DNA då det var hennes skor. Ganska självklart för de flesta. Helena slänger inte iväg dessa skor själv utan det gör huvudgärningsman i stressen. Jag är helt övertygad om att GMs DNA finns kvar på dessa skor i och med att även Helenas DNA fanns kvar.
Citera
2026-07-13, 22:50
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
CL var sinnessjuk och höll på med en massa konstigheter. T ex mot vårdarna som tog hand om honom i hemmet. Satte upp lappar på utsidan av sin dörr med antydningar om Helena, mm.
Min uppfattning är att han hittade på lika mycket som IB03 gör.
Jag funderar mycket på om det okay och lagligt att så tydligt peka ut en nu levande person som den som sett till att Helena försvunnit och dessutom peka ut honom sexualförbrytare. Och det utan några som helst bevis, bara fantasier. Jag tycker det är väldigt orättvist och fult.

Din uppfattning brukar också vara fullständigt skruvad så det kan ju inte vara något någon skall förhålla sig till. Din skruvade ide´ om att något hänt i hemmet är ju så overklig och dum så klockorna stannar... och fortsätta detta fula insinuerandet mot Ulrika är så lågt så det finns inte.

Skall vi jaga de verkliga förövarna eller Helenas anhöriga ? Vad anser du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in