2026-07-09, 11:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Sekretessen gäller inte polismakten. De kan ju ta lärdom av fallet. Fallet har ju styrt snett från dag ett!
Eller som vanligt? Viljan finns inte.

Nej, inte polisen, men för övriga. Forskare kanske kan lyckas.

Nej, viljan kanske inte finns, men poliser som undersöker sitt eget tillvägagångssätt... Njae... Men att dra lärdom av det som gjorts dåligt, det är alltid bra. Om viljan finns, som sagt.
Citera
2026-07-09, 17:44
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Märkte detta också och blev något förvånad.

För min del får han tigga hur mycket han vill. Tycker dock att dessa kartor var bra så att man vet hur det ser för någon som inte känner till Mariestad så bra.
Tycker han har gjort ett bra jobb med grävandet runt den s.k CA (GH) i Palmehistorien. Bara hoppas han kan vara lika ihärdig i detta fall, o tar det lite lungt med sponken, om nu ryktena är sanna.

Heja Otto, o tigg på du om det lönar sig. Hoppas han hängt med i tråden sedan länge så han slipper ta sig an +1000 sidor lr nåt.
Citera
2026-07-09, 18:11
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Ja, haha Storpanik hos IB plötsligt. Som om mera text hjälper. Otto kan säkert göra skillnad. Jag tycker att det är synnerligen viktigt att vi har fristående journalister med integritet. Så han får "tigga" så mycket han vill för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Märkte detta också och blev något förvånad.

För min del får han tigga hur mycket han vill. Tycker dock att dessa kartor var bra så att man vet hur det ser för någon som inte känner till Mariestad så bra.

Helt klart får han tigga hur mkt han vill, det är ju inget tvång att swisha en slant utan ett fritt val för var och en. Kändes bara lite plumpt framfört, lite som att swishen är varför han sätter sej in i fallet, inte att hitta en lösning o ev få lite stöd till arbetet. Antar att man kanske blir lite fartblind om swish hela tiden kommit in till sitt levebröd och plötsligt så genererar inte fall längre inkomster och därav krävs det nya fall att bearbeta.

(Ett allmänt tips till skribenter är att in/utkorg kan vara bra att rensa ibland.)
Senast redigerad av UnitedKingdom 2026-07-09 kl. 18:21.
Citera
2026-07-09, 21:52
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hej!

Mannen, ClLe, anhölls som skäligen misstänkt för Helenas försvinnande. Senare hölls häktningsförhandling, men begäran om häktning avslogs.

Den här mannen hade förekommit i utredningen tidigare, och Kalla fall-gruppen i Polisregion Väst upptäckte detta/honom vid genomgång av utredningen. De blev intresserade av honom.

Av vad jag har förstått så hade denne man observerats åkande i en ljus bil i Mariestad den kväll/natt när Helena försvann. Det ska ha gjorts fynd hos/runt honom och dessutom ska misstanken också ha grundats på uppgifter som mannen själv lämnat. Jag fick en uppgift runt den tiden om att personal som jobbade hemma hos mannen (han var sjuklig) hade tipsat polisen om papper de sett som satt på väggen hemma hos honom. På pappret (pappren?) ska mannen ha skrivit om Helena. Denna uppgift fick jag, men det är en uppgift i andrahand så jag kan inte svara för att den är korrekt.

Det gjordes undersökningar bl a i en trädgård i Mariestad, i vilket hus mannens föräldrar bott i under 90-talet. Jag vet inte om det ledde till någonting speciellt.

Runt tiden då mannen avled, 2022, lades utredningen mot mannen ned. Jag har för mig att det sades att den även skulle ha lagts ned även om mannen inte avlidit. Men jag kan minnas fel.

Det skulle vara intressant att få veta mer om vad misstankarna grundade sig på. Jag har svårt att ha någon åsikt i eventuell skuldfråga, när jag inte har mer information.

Jag kan ha missat något. Om något blev fel, kommentera/uppmärksamma det gärna.
Tack för infon och svaret!

Ja en snabb googling gav mig rätt i mina misstankar.
Polisen är helt säkra på att den mannen var skyldig.
Så pass säkra att de lade ner utredningen när han dog eftersom de ansåg att det inte finns något skäl att fortsätta

Trist att hon antagligen aldrig kommer att hittas och att inga frågor kommer att få svar. Jag hoppas att han iallafall led
Citera
2026-07-09, 21:55
Medlem
Som jag sagt tidigare, jag tror fortfarande att losningen till HA's forsvinnande finns att finna i HA's liv och leverne. Halva Mariestads manliga befolkning har nog snart tagits upp i denna trad, men det finns ohyggligt lite om brottsoffret. Gamla pojkvanner, gamla strul, skolkamrater, jobbarkompisar, fritidsintressen, tjejkompisar, syrrornas vanner etc. Det ar ju ingen naiv tonaring vi pratar om har. HA var en vuxen kvinna med sin egen historia. Nagonstans dar i hennes omedelbara narhet finns med stor statistisk sannolikhet en koppling som till slut ledde till en handelsekedja som utmynnade i katastrof.

Bara en sadan sak som att ingen (vad jag vet) har kunnat namna HA's tidigare pojkvanner och/eller gamla strul och annu battre, vad de hade for sig den aktuella natten......dar vore ju en utmarkt plats att borja, statistiskt sett.
Senast redigerad av MrConwell 2026-07-09 kl. 21:57.
Citera
2026-07-10, 16:33
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Som jag sagt tidigare, jag tror fortfarande att losningen till HA's forsvinnande finns att finna i HA's liv och leverne. Halva Mariestads manliga befolkning har nog snart tagits upp i denna trad, men det finns ohyggligt lite om brottsoffret. Gamla pojkvanner, gamla strul, skolkamrater, jobbarkompisar, fritidsintressen, tjejkompisar, syrrornas vanner etc. Det ar ju ingen naiv tonaring vi pratar om har. HA var en vuxen kvinna med sin egen historia. Nagonstans dar i hennes omedelbara narhet finns med stor statistisk sannolikhet en koppling som till slut ledde till en handelsekedja som utmynnade i katastrof.

Bara en sadan sak som att ingen (vad jag vet) har kunnat namna HA's tidigare pojkvanner och/eller gamla strul och annu battre, vad de hade for sig den aktuella natten......dar vore ju en utmarkt plats att borja, statistiskt sett.

Att Helena kände den eller de som står bakom försvinnandet är fullständigt glasklart och håller helt med dej om att det kommit fram ytterst lite om Helenas eget liv innan detta hände.
Citera
2026-07-10, 16:35
Avstängd
Flenzenstocks avatar
Det kanske var någon som ville knulla med Helena men var lite flör blyg.
Citera
2026-07-10, 17:00
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flenzenstock
Det kanske var någon som ville knulla med Helena men var lite flör blyg.

Tror du är inne på något där. Kan vara en person (eller flera) som tagit droger och fått någon sorts "kåtslag av någon typ" pga av drogerna och sedan har det ballat ur.

Hursom, tror du är inne på rätt spår där.

Eventuella suspekta (misstänkta) sådana (eller en sådan) personer lider tråden ingen brist på.
Citera
2026-07-10, 23:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Tack för infon och svaret!

Ja en snabb googling gav mig rätt i mina misstankar.
Polisen är helt säkra på att den mannen var skyldig.
Så pass säkra att de lade ner utredningen när han dog eftersom de ansåg att det inte finns något skäl att fortsätta

Trist att hon antagligen aldrig kommer att hittas och att inga frågor kommer att få svar. Jag hoppas att han iallafall led

Då har du googlat snabbt just. Det var polisen Peter Thylen som uttalande sig i media tidigt om CL att "det är rätt person"...dessa ord har han fått äta upp då det dom "hade" på denne psykisk sjuke ensling CL inte ens räckte till en häktning. Fatta va ???'

De tidigare polismyndigheterna innan KF tog vid 2020 hade avfärdat CL sen länge och både Jenven och GW sade också till media att detta var helt fel men detta hjälpte föga för KF att komma ur sitt idiotiska tunnelseende där även vittnen fick avfärdas som hört flera personer som "ekon" för att lappa ihop denna läckande båt...De hade alltså hypotesen om att CL gjort allting själv då han också var ensam psykisk sjuk man. Han hade pekat ut "flera" platser för Anders Eriksson vart kroppen låg nedgrävd. De grävde och körde med markradar på 7(!) olika platser utan att finna någonting.

Det fanns absolut INGENTING på denne man som var helt oskyldig och hans dna fanns heller inte på Helenas skor. Det var heller inte för att han dog som utredningen lades ner utan han skulle avförts ÄNDÅ som Peter Thylen också sade i "Att lösa ett mord" bl a.

Peter Thylen lovade aldrig att lösa detta brott skall sägas utan sade att de skulle göra sitt bästa. Han sade också efter detta fiasko att "det är slut nu och det blir inget mer" i "Att lösa ett mord". Peter Thylen sa ju att : "Det håller på att ta slut nu och jag slutar efter midsommar " och "Ibland förlorar man , det är ju så." Är det DETTA vi skall vara nöjda med ??

Om man kunde inleda en förundersökning mot den helt oskyldige CL som man inte hade något på alls så ser jag inte varför man inte kan starta en förundersökning på något som jag kan säga kommer generera garanterad utdelning. Ni vet mot vem och även vilka jag menar. Alltså J*ri K . De andra: EA och även PN.

Anders Eriksson som sitter och suttit som chef behöver ta detta i mål nu. Det är dags. Lös uppgiften.
Citera
2026-07-11, 01:04
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tror du är inne på något där. Kan vara en person (eller flera) som tagit droger och fått någon sorts "kåtslag av någon typ" pga av drogerna och sedan har det ballat ur.

Hursom, tror du är inne på rätt spår där.

Eventuella suspekta (misstänkta) sådana (eller en sådan) personer lider tråden ingen brist på.

Ett sexuellt drivet motiv men från en stalker och våldtäktsman som var ute efter just Helena. Helena har pratat och kommit i kontakt med denne man vid minst ett tillfälle (mötet vid Runstenvägens vändplan i månadsskiftet april-maj 1992) innan denna kväll och natt. Mannen har haft koll på Helena en längre tid innan försvinnandet och var sedan länge mycket orienterad kring följande geografiska område/områden:

Ekudden (Helenas bostadsområde) i och synnerhet hela cykelvägen från dess början vid Ekuddenvägen och hela vägen ner till Komvux och Vadsbohallen via Hällristningsvägen 9, lekplatsen, Runstensvägens vändplats ,Norra Kolarestigen 80. - Sjukhuset - Lockerud - Trankärr och neråt.

Det är inga "vänner " till Helena som hon litat på och känt som gjort detta fruktansvärt råa brott mot henne ett stenkast från hennes bostad och vars bil hon satt sig i vid torgets närhet efter Stadt samt även kunnat hålla tyst och mörka detta i alla år. Nej. absolut uteslutet. Brovittnet måste också helt bort och att detta heller inte hör ihop med en gåendes KM i sin minneslucka där och då bredvid en Helena som var på väg hem och åt detta håll vid denna tidpunkt på natten. Nej, detta bestämmer man helt själv hur man vill göra...

Danskarna EA och PN tog droger men jobbade på E-lux och skötte sina jobb. Det var ju också så att den absoluta majoritet av finnarna på Lockerud arbetade på E-lux. Jag tror att J*ri och J*uko även arbetade på E-lux i vart fall minst en utav dem och från där tror jag deras kontaktyta uppstod. Det äräven så att EA bodde ju i Töreboda innan han flyttade till Mariestad återigen 19920301 (första vändan var på Vasavägen 3 1989-1990 och då bodde den äldste brodern(halvbroder) till bröderna K där tränaren för IBK Lockeruds damlag då: E*ko Lep*im*a och hamnade då i samma portuppgång som J*uko K på Lockerudsvägen 63.
Citera
2026-07-11, 15:56
Medlem
La in en länk till en video om ett 37 år gammalt mordfall som fick sin lösning i fjol. Tycker det påminner starkt om Helena fallet i många delar .

Det raderades tydligen pga att jag inte beskrev vad jag länkade till, vilket jag nu gör.

https://youtu.be/QZnESVa3ofk?is=vXYcc52Dn6MT8XHj
Citera
2026-07-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakaror99
La in en länk till en video om ett 37 år gammalt mordfall som fick sin lösning i fjol. Tycker det påminner starkt om Helena fallet i många delar .

Det raderades tydligen pga att jag inte beskrev vad jag länkade till, vilket jag nu gör.

[url]https://youtu.be/QZnESVa3ofk

Enligt kommentarerna där är fallet påhittat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in