2026-07-12, 10:56
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Jag gissar nu men jag gissar att du inte är så duktig med pengar och affärer?

Sluta dryga dig och svara på min fråga istället. Att köpa en begagnad bil borde rimligen kräva mer kunskap för att man ska veta vad man får.
Citera
2026-07-12, 11:19
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varför var det mycket vanligare förr att "vanligt" folk köpte fabriksnya bilar.

Volvo PV Amazon 140 serien o i viss omfattning 164 serien VW inte att förglömma
o USA bilar i viss omfattning. O merca dieslar fast de var dyra

Om beg bilarna är föör dyyraa köper man nytt o väljer bilar med bra andrahandsvärde.

Rätt många privatpersoner köpte trots allt nya V70 o de som behöll lääängee har
de visat sig gjort ett smart val

O Ankdammsfolket har ju blivit så mycket riiikaree o fått det såå mycket bättre sen dess-
eller är detta ljug?
Behovet av bil är väl inte lika väsentligt för lika människor idag som då, och man har inte samma sociala värde och stolthet över bil nu som då. Sen har väl nybilspriset ökat långt över inflationen, och inflationen har likaså ökat långt över löneutvecklingen. Så färre av oss har råd än för 30 år sedan. Och de rika som bara blir rikare är inte tillräckligt många för att bära konsumtionen. Sen är ju många begagnade bilar också riktigt bra bilar, och ibland mycket bättre än nya bilar. Så tror också utbudet på bra begagnade bilar är bättre nu än förr, även om priserna är högre.
Citera
2026-07-12, 11:30
Medlem
Intressant tråd. Själv köper jag allra helst bilar som har typ 10 år på nacken, men låga mil och komplett servicebok. Detta för att jag kör i snitt 3500 mil om året till arbetet plus lite annat. Senaste köpet är en Audi A4 sedan. Köptes för 90000 med 4500 mil på mätaren, årsmodell 2014. Enda tråkiga är att stereon inte har bluetooth, men det löser man ju enkelt med en FM-sändare. Bekväm, driftsäker, trygg.
Förra bilen var en Audi A4 kombi. Köpte den för 80000, körde 6000 mil och sålde den för 70000. Extremt fint skick, välservad och såldes nybesiktad vid 13000 mil. Enligt mig själv ett bra sätt att köra en hygglig kvalitetsbil för en rimlig peng.
Citera
2026-07-12, 11:31
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Det har blivit helt sinnessjuka priser på begbilar ink långmilare.

Det betyder extremt höga andrahandsvärden.

Förr köpte vanliga människor nya bilar o bytte in mot nya med viss regelbundenhet.

Då var bilar som gått över 10,000 mil extrembilliga i förhållande till nypriset.

Nu är de alla dyra vilket innebär att det är förvånansvärt att så få nybilar säljs till privatpersoner.

De verkar hellre betala dyra pengar för bilar som gått typ 20,000 mil.

Det är ju i nuläget man ska köpa nytt med dagens andrahandpriser.

Har ankdammfolket helt tappat kunskapen om ekonomi???
Är väl privatleasing som ställt till det, varför tömma kontot när du kan leasea/hyra i 3 år sedan lämna tillbaka den, så dum är väl ingen.
Citera
2026-07-12, 11:38
Medlem
Citat:
Det har blivit helt sinnessjuka priser på begbilar ink långmilare.

Det betyder extremt höga andrahandsvärden.

Förr köpte vanliga människor nya bilar o bytte in mot nya med viss regelbundenhet.

Då var bilar som gått över 10,000 mil extrembilliga i förhållande till nypriset.

Nu är de alla dyra vilket innebär att det är förvånansvärt att så få nybilar säljs till privatpersoner.

De verkar hellre betala dyra pengar för bilar som gått typ 20,000 mil.

Det är ju i nuläget man ska köpa nytt med dagens andrahandpriser.

Har ankdammfolket helt tappat kunskapen om ekonomi???
Det kan bero på att folk inte VILL ha bilar vilka är helt fyllda med irriterande kontrollsystem, och el eller elhybrider saknar andrahansvärde.

Kolla vad folk tycker i den här tråden:

(FB) Är det bara jag, eller har nya bilar blivit helt outhärdliga?

Från trådstarten:

"Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?"
Citera
2026-07-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Det kan bero på att folk inte VILL ha bilar vilka är helt fyllda med irriterande kontrollsystem, och el eller elhybrider saknar andrahansvärde.

Från trådstarten:

"Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?"

Så är det. Lägg dessutom till den extrema ovissheten i bilbranschen nu. I dagsläget är laddhybrid fördelaktigt skattemässigt, men det kan ändras när som helst precis som när diesel gick från fördelaktigt till en spark i pungen.
Citera
2026-07-12, 12:02
Medlem
Det är helt sjuka priser. Köpte min bil en 2018 års toyota med 2800 mil på mätaren år 2019 för 195 000 hos handlare. Kollat samma handlare idag på likvärdiga bilar som min är nu (8 år gammal och 12000 mil på mätaren). För den ska handlare ha 189 000 kr. Helt galet hade aldrig betalat det priset för bilen idag med dom milen och den åldern.
Citera
2026-07-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada

Från trådstarten:

Mitt i spiken!
Fantastiskt skönt att kunna stänga av varningssystem som man tycker stjälper istället för hjälper.

Enda varningen inom körteknik som jag har igång på min bil är när framförvarande bil hastigt kommer närmare dvs kollisionsrisk. Den varningen är ok allt annat mög vill jag vara utan, oljud ifrån varningar är ju också ett distraherande moment under bilkörning.
Senast redigerad av Bosun 2026-07-12 kl. 12:55.
Citera
2026-07-12, 12:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ApHank
Haha va?

Att köpa en ny bil är ju den absolut sämsta affär som går att göra. Det är vedertaget.

Antar att vi inte pratar unika one-of-kind ferraris eller koeningsegg här.
hur vet du ? Du likställer en bra eller dålig affär med kronor.. det är mkt mer än de som avgör. Samma affär är kanske dåligt för dig men bra för mig
Citera
2026-07-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Behovet av bil är väl inte lika väsentligt för lika människor idag som då, och man har inte samma sociala värde och stolthet över bil nu som då. Sen har väl nybilspriset ökat långt över inflationen, och inflationen har likaså ökat långt över löneutvecklingen. Så färre av oss har råd än för 30 år sedan. Och de rika som bara blir rikare är inte tillräckligt många för att bära konsumtionen. Sen är ju många begagnade bilar också riktigt bra bilar, och ibland mycket bättre än nya bilar. Så tror också utbudet på bra begagnade bilar är bättre nu än förr, även om priserna är högre.

Är det verkligen så. Politrukerna slår sig för bröstet o säger att de har aldrig ordnat det såå braa för folket.

MEN OK - om du nu har rätt - hur ser det ut i andra normala länder? Tyskland Italien Frankrike
Spanien Schweiz BeNeLux Polen Österrike Portugal England Irland

Danmark Norge Finland är inte normala länder eftersom de har idiotpriser på bilar
(ex el norge) så hur är det trots allt där.
Citera
2026-07-12, 13:00
Medlem
AndersPersson99s avatar
Nya bilar är skitdyra. De innehåller teknik som försämrar bilen, såsom konstant pipande och en ful tv-apparat som upptar halva synfältet.

Köper man en 10 år gammal golf får man i praktiken en bättre bil än många nya.
Citera
2026-07-12, 13:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Jag gissar nu men jag gissar att du inte är så duktig med pengar och affärer?
du är duktig ? Säger vem? Du ? Förklara vad du.menar istället för såna här meningslösa kommentarer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in