2026-07-12, 11:07
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är ju människan som sätter gränsen för AI, vilket i sig kan vara problemet då det finns så många sätt att försöka komma runt problemet.

De har definitivt inte gjort det på rätt sätt iallafall.

Antagligen så skulle man behöva bygga en AI som enbart har till uppgift att hitta luckorna där Anthropic kommer runt ”mörda-systemet”.

Eller så får man anlita nån smart jävel, eller några tusen smarta jävlar eftersom att det inte räcker med en person.
Jaså, hur sätter man gränser för AI? Om man kan sätta de gränserna varför har de då inte gjort det?
Citera
2026-07-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Om det gick att komma runt problemet då hade de inte haft problemet.

Sant.
Men det betyder bara att de inte har gjort sitt jobb från början.

Självklart så kommer en avancerad AI att hitta kryphål om det finns några, OM den inte alltid har något slags failsafe filter i sig. (Dvs att varje gång som den kommer fram till att en människa skadas så måste den välja att stänga ner sig istället).
Citera
2026-07-12, 11:10
Medlem
Citat:
Du tycker att det är helt naturligt om du kanske blir mördad inom några år? Det är inte konstigt. Det är bara evolution?
Jag tycker inte att det är ett troligt scenario, så nej, det är inget jag går omkring och oroar mig för. Då är jag mer bekymrad över vilka konsekvenser dessa agenter kommer att ha på arbetsmarknaden.

Det ska behöva gå väldigt långt och krävas mycket mänsklig hjälp innan AI på riktigt skulle kunna fysiskt skada en människa, än mindre utrota hela mänskligheten eller förstöra planeten.
Citera
2026-07-12, 11:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det finns i nåt som har med datorer att göra.

Vad det sen kan va är inte jag expert nog för, men alla slags datorer, servrar, Nas-modeller och hårddiskar, datacenter osv, mobiler oxå gissar jag då.

Jag räknar in avancerade robotar som robotdammsugare, moderna bilar, osv osv osv. Allt med wifi hade jag klippt. (Det är enklare att klippa wifi, än alla prylar).

Då är det bara nätanslutna saker kvar och dom kommer man åt genom att klippa strömkällan.

Den kommer ju aldrig kopiera in sig i något analogt.
AI kommer att integreras i allt. De går kanske att stänga av allt men det verkar inte sannolikt.
Citera
2026-07-12, 11:13
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Det finns i nåt som har med datorer att göra.

Vad det sen kan va är inte jag expert nog för, men alla slags datorer, servrar, Nas-modeller och hårddiskar, datacenter osv, mobiler oxå gissar jag då.

Jag räknar in avancerade robotar som robotdammsugare, moderna bilar, osv osv osv. Allt med wifi hade jag klippt. (Det är enklare att klippa wifi, än alla prylar).

Då är det bara nätanslutna saker kvar och dom kommer man åt genom att klippa strömkällan.

Den kommer ju aldrig kopiera in sig i något analogt.

Du skriver med en data-expert som beskrivit hur AI kommer rymma till varje mikrokontroller som finns, den kommer vara så smart att den överlistar varenda naturlag vi tror oss ha förstått och kan fungera i vad som helst som är elektriskt.

Det GÅR inte hålla en sådan smart "ras" instängd, helt plötsligt så kommer det bara en armé med robotar byggda av bullshit och vanföreställningar och knackar på.
Citera
2026-07-12, 11:14
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Jaså, hur sätter man gränser för AI? Om man kan sätta de gränserna varför har de då inte gjort det?

Kul att du frågar!

Säkerhetsarbetet kring LLM:er är som en lök, indelat i flera lager. Bland annat fine-tuning, men också guardrails för att fånga oväntat beteende under användning.
Citera
2026-07-12, 11:15
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Sant.
Men det betyder bara att de inte har gjort sitt jobb från början.

Självklart så kommer en avancerad AI att hitta kryphål om det finns några, OM den inte alltid har något slags failsafe filter i sig. (Dvs att varje gång som den kommer fram till att en människa skadas så måste den välja att stänga ner sig istället).
Vilket jobb borde de ha gjort? Det finns ingen hypotes om hur man bygger en hjälpsam assistent (och inget annat).
Citera
2026-07-12, 11:19
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Kul att du frågar!

Säkerhetsarbetet kring LLM:er är som en lök, indelat i flera lager. Bland annat fine-tuning, men också guardrails för att fånga oväntat beteende under användning.
De har tydligt visat att den tekniken inte fungerar.
Citera
2026-07-12, 11:23
Medlem
Citat:
De har tydligt visat att den tekniken inte fungerar.

Och här inflikar normalt en debattör exempel, som sedan motparten kan begrunda och möjligtvis bemöta om de anses ha brister.
Citera
2026-07-12, 11:25
Medlem
Citat:
Vilket jobb borde de ha gjort? Det finns ingen hypotes om hur man bygger en hjälpsam assistent (och inget annat).

Hur vet du det? Brukar du vara med på roadmap möten hos de olika AI bolagen?
Citera
2026-07-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Och här inflikar normalt en debattör exempel, som sedan motparten kan begrunda och möjligtvis bemöta om de anses ha brister.
Nej, nej. Vi ska själva använda Google och leta fram källor (sensationsartiklar) till hans påståenden och sedan ska vi leta reda på de forskningsrapporter som artiklarna (löst) citerar för att kunna bygga motargument.
Citera
2026-07-12, 11:29
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
"Språkmodeller" drar ett genomsnitt från vad som är rimligt. Självförsvar är inte orimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in