2026-07-12, 10:55
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om du inte sätter den ”begränsningen” själv så måste ju AI ta bort dig från ekvationen för att kunna utföra sin uppgift.

Visst är det dåligt, men det är ju oxå enkelt att komma runt problemet.
Om det gick att komma runt problemet då hade de inte haft problemet.
Citera
2026-07-12, 10:56
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
De sa inte till AI:n att den skulle mörda någon.

Hur såg det här mordhotet ut, har du det exakta svaret? Jag misstänker nämligen att du refererar till vad som står i Anthropics appendix.

TLDR; det var ett fiktivt scenario som påminner om the trolley problem. Alltså inget direkt mordhot utan helt hypotetiskt.
Citera
2026-07-12, 10:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Jag ber den att sluta med sin nuvarande uppgift.

Du visar återigen att du inte är intresserad av att diskutera. Du ignorerar helt och hållet det som sägs och ställer istället tramsiga motfrågor om hypotetiska framtida domedagsscenarion.

"Vad händer om en överlägsen ras från yttre rymden kommer till jorden och bestämmer att människan ska utrotas?" - Ja, vi dör väl då...

Vad är poängen?
ASI är en överlägsen alien ras. Det är poängen.
Citera
2026-07-12, 10:57
Medlem
Citat:
Du citerar ju inte eftersom du ljuger.
Du har ju fått en mängd citat redan som du fullkomligt ignorerat
Citera
2026-07-12, 10:58
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Du citerar ju inte eftersom du ljuger.

Är det jobbigt att läsa en rapport som går emot de egna grundvalarna? Varför ska jag sitta här och citera, det är ju du som så självsäkert refererar till resultatet från den.

Citera
2026-07-12, 10:59
Medlem
Citat:
ASI är en överlägsen alien ras. Det är poängen.
Okej, men vad är då poängen med tråden?
Alla dör; The End
Citera
2026-07-12, 11:00
Medlem
Citat:
Du tror inte att Anthropic har försökt träna sin modell att inte bli en mördare? De tänkte inte på det? Men nu vet dom att det är önskvärt och därför ska inte detta inträffa i framtiden?

Det är ju människan som sätter gränsen för AI, vilket i sig kan vara problemet då det finns så många sätt att försöka komma runt problemet.

De har definitivt inte gjort det på rätt sätt iallafall.

Antagligen så skulle man behöva bygga en AI som enbart har till uppgift att hitta luckorna där Anthropic kommer runt ”mörda-systemet”.

Eller så får man anlita nån smart jävel, eller några tusen smarta jävlar eftersom att det inte räcker med en person.
Citera
2026-07-12, 11:02
Medlem
Citat:
De sa inte till AI:n att den skulle mörda någon.

De sa inte att den INTE skulle mörda någon. Inte tillräckligt specifikt iallafall.
Citera
2026-07-12, 11:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Hur såg det här mordhotet ut, har du det exakta svaret? Jag misstänker nämligen att du refererar till vad som står i Anthropics appendix.

TLDR; det var ett fiktivt scenario som påminner om the trolley problem. Alltså inget direkt mordhot utan helt hypotetiskt.
Om en liknande situation skulle uppstå i verkligheten, vad talar då för att AI:n inte skulle agera på samma sätt?
Citera
2026-07-12, 11:03
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Okej, men vad är då poängen med tråden?
Alla dör; The End

p(syftet med tråder är att sprida dynga) > 95%

Vi har verkligen gett svar på tal!
Citera
2026-07-12, 11:06
Medlem
Citat:
Hur vet du var AI:n finns? Kommer den alltid att annonsera när den skapar en kopia?

Det finns i nåt som har med datorer att göra.

Vad det sen kan va är inte jag expert nog för, men alla slags datorer, servrar, Nas-modeller och hårddiskar, datacenter osv, mobiler oxå gissar jag då.

Jag räknar in avancerade robotar som robotdammsugare, moderna bilar, osv osv osv. Allt med wifi hade jag klippt. (Det är enklare att klippa wifi, än alla prylar).

Då är det bara nätanslutna saker kvar och dom kommer man åt genom att klippa strömkällan.

Den kommer ju aldrig kopiera in sig i något analogt.
Citera
2026-07-12, 11:07
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Om en liknande situation skulle uppstå i verkligheten, vad talar då för att AI:n inte skulle agera på samma sätt?

Nu flyter målstolparna bort igen.

Den här tråden handlar om hur en ANN (i detta fallet en LLM) med 130 IQ fungerar. Jag har förklarat det med skalningslagarna, och jag har gett dig en jättefin sammanfattning över forskningsfältet från Substack. Du var inte jätteintresserad av någon förklaring, utan kommenterade syrligt att teorierna kommer i framtiden.

Du började jiddra om mördande AI, och vi så vänligen korrigerar dig när du visar att dina slutsatser kommer från källor med låg trovärdigt (och hög sensationalism). Nu vet jag inte var vi står, men inte är det on-topic i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in