2026-07-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Varför har du en stark åsikt, när du aldrig kört en bil med dessa system?

Jag kör bilar med dessa system….
Det är liksom inte så att bilar var knäpptysta utan varslingar fram till och med årsmodell 2025 och sen skulle allt brakat loss på årsmodell 2026.

Som sagt, åker en hel del taxi på jobbresor, kör även företagsbilar av nyaste årsmodeller ibland när jag är på jobb. Har polare med helt ny bilar etc etc.

Har dessutom själv en om inte helt ny bill men ändå en som har varningar för det mesta, skapligt stor display, och i princip alla moderna hjälpsystem som det talas om i tråden, och denna har jag kört snart 20k mil utan att känna nån irritation över varningar eller dessa system

Har även en bil från 1999 som trots åldern har en hel del av de modernare systemen, en för tiden skaplig skärm och varningar för en hel del saker. Stör inte mig
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-11 kl. 22:29.
Citera
2026-07-11, 22:35
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, många taxi jag åker med står och väntar med motorn av, och startar när vi ska iväg.

Jag för tänkande människor är alltid smarta och gör rätt, kan aldrig vara idioter som gör fel eller gör dumt…

Så nej, jag tycker inte nya bilar är olidliga vad gäller div varslingar. De är ju i de flesta fall upplysande och befogade. Varför inte bara vänja sig vid hur bilar utvecklas och generellt sett blir bättre med tiden ju nyare de är?

Kan absolut tänka mig att nån stofil som inte kört annat än veteraner från 50-60tal kan få en chock över allt nytt i dagens bilar, men man borde ju vänja sig tycker jag. Det gjorde ju ännu stofiler förr som kört bilar från 20-30talet när de plötsligt hamnade i en bil från 50-60talet som hade en massa nytt. Men de gnällde nog i början precis som folk gnäller idag…
För att de kanske inte alltid är bättre utan i många fall en teknologisk återvändsgränd ??

Att exempelvis hela tiden behöva titta ned i mittkonsollen och scrolla sig genom meny efter meny istället för att trycka på en logiskt placerad knapp stjäl koncentration från körningen och har garanterat orsakat olyckor på samma sätt som telefonscrollandet under färd gör .

Att ha ett lane-assist-system som tror att snösträngen är en heldragen linje eller som försöker styra dig tillbaka rätt på älgen som plötsligt klivit upp på vägen när du kör på enkelfilig E4 gör ingen glad .

En autobroms som inte ser älgar och grävlingar men automatbromsar när du möter plogbilen och det flyger snö över från mötande vägbana är heller inget framsteg .

Man kanske borde buggfixat sånt innan man släppt bilarna på marknaden ?

Eller är jag en stofil för att jag tänker så ?
Citera
2026-07-11, 23:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag kör bilar med dessa system….
Det är liksom inte så att bilar var knäpptysta utan varslingar fram till och med årsmodell 2025 och sen skulle allt brakat loss på årsmodell 2026.

Som sagt, åker en hel del taxi på jobbresor, kör även företagsbilar av nyaste årsmodeller ibland när jag är på jobb. Har polare med helt ny bilar etc etc.

Har dessutom själv en om inte helt ny bill men ändå en som har varningar för det mesta, skapligt stor display, och i princip alla moderna hjälpsystem som det talas om i tråden, och denna har jag kört snart 20k mil utan att känna nån irritation över varningar eller dessa system

Har även en bil från 1999 som trots åldern har en hel del av de modernare systemen, en för tiden skaplig skärm och varningar för en hel del saker. Stör inte mig
Bil från 1999 med skärm? Till något annat än en mycket primitiv navigering?
Citera
2026-07-12, 00:00
Medlem
patriss avatar
Tyvärr, allt som kommer nuförtiden är bara onödigt och dåliga kopior. Gäller allt från mode, till kultur och bilar.

Prime för bilar är 2004-2016.

Komponenter som arbetar tillsammans som en symfoni. Känns mer levande än dagens metallklumpar till bilar.
Citera
2026-07-12, 00:32
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Tyvärr, allt som kommer nuförtiden är bara onödigt och dåliga kopior. Gäller allt från mode, till kultur och bilar.

Komponenter som arbetar tillsammans som en symfoni. Känns mer levande än dagens metallklumpar till bilar.
Allt kanske inte är onödigt men det mesta av utvecklingen de tio senaste åren har ju definitivt inte gått mot att göra bilarna säkrare eller lättare utan man har lagt mest krut på stora skärmar , multimedia och exempelvis backvarnare har bytts mot AI-kameror som missar cementgrisar vid backning .

Rent ur användarsynpunkt har jag nog inte provkört någon ny bil som egentligen slår en 10 år gammal bil på fingrarna just pga att de gamla bilarna saknar störningsmomenten de nyare har .

Nyare bilar är ju sällan tystare heller , exempelvis Tesla har ju hittills inte byggt en bil som är tystare än en 30 år gammal Mercedes efter E4:an .

Vindbrus och däckljud försvinner ju inte bara för att man tankar el istället för Diesel och alla elbilar verkar rulla på ytterst bullriga däck .
Citera
2026-07-12, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
För att de kanske inte alltid är bättre utan i många fall en teknologisk återvändsgränd ??

Att exempelvis hela tiden behöva titta ned i mittkonsollen och scrolla sig genom meny efter meny istället för att trycka på en logiskt placerad knapp stjäl koncentration från körningen och har garanterat orsakat olyckor på samma sätt som telefonscrollandet under färd gör .

Att ha ett lane-assist-system som tror att snösträngen är en heldragen linje eller som försöker styra dig tillbaka rätt på älgen som plötsligt klivit upp på vägen när du kör på enkelfilig E4 gör ingen glad .

En autobroms som inte ser älgar och grävlingar men automatbromsar när du möter plogbilen och det flyger snö över från mötande vägbana är heller inget framsteg .

Man kanske borde buggfixat sånt innan man släppt bilarna på marknaden ?

Eller är jag en stofil för att jag tänker så ?

Inga system har någonsin varit 100% perfekta och aldrig kunnat fallera eller ha några nycker. Detta gäller allt vi har haft och har på våra bilar. Men högst sannolikt har de allra flesta system varit till hjälp oändligt mycket mer än de stjälpt.

När det gäller fysiska knappar eller skärmar med menyer så har detta diskuterats livligt i andra trådar. Det finns absolut funktioner som gör sig bäst med fysiska reglage, och andra som funkar helt ok i nån meny i en skärm.

När det gäller system som Lane Assist etc så lär det knappast vara särskilt svårt att ta kommandot de gånger systemet inte är helt ense med dig. På min bil durrar det t ex lite i ratten om systemet tycker jag t ex är lite tidig tillbaka in i högerfil efter omkörning, men det är ju bara att fortsätta styra dit jag vill. I andra fall kan systemet försöka styra tillbaka i det systemet tror är filen, och det kan vara lite överraskande ja, men igen, man vänjer sig. Och det är igen bara att behålla kommandot och styra dit man vill.

Personligen uppskattar jag den hjälp dessa moderna system och varslingar ger, för de kan rädda en från en massa situationer, så de få gånger de gör fel har jag överseende med.
Citera
2026-07-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patris

Och jag kan garantera dig att det 2004-2016 fanns många som menade att dessa bilar som var nya då, var dåliga kopior och hade en massa onödigt och var bara metallklumpar (hm…… är det inte bara plast i dagens bilar, det är ju vad många klagar över….) och tyckte att bilar 1984-1996, det var grejer det….

Som sagt, liknande gnällkukeri om nya bilar och deras grunkor/utrustning etc, har alltid förekommit, i alla tider sen bilen kom….
Citera
2026-07-12, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Bil från 1999 med skärm? Till något annat än en mycket primitiv navigering?

Tja, den mest avancerade navigationen på den tiden som täckte hela Europa på en DVD, med val av olika rutter etc, med varning för fartkameror, omfattande sökfunktion, visning av en massa saker på kartbilden, backkamera, display för allt med radion, CD-växling, EQ, telefon, och rätt avancerad färddator, analog och digitalTV. Tyvärr inte touch dock
Parkeringssensorer finns. Nu har min vagn bara normal farthållare, men det fanns adaptiv som tillval
Citera
2026-07-12, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirMacke
Ja fy, har precis varit på semester och haft 2 hyrbilar. En Renault Captur 2026 och en Hyundai Tucson 2026.
Det plingar, och blinkar, drar i ratten, autobromsar, start stop. Meddelanden hit och meddelanden dit.
Starta bilen? Välj förare, tryck på en rad saker i den 34" stora ipaden.
Capture hade en fysisk snabbknapp för att aktivera personliga inställningar. Hyundai hittade jag ingen direkt.

Och så landar man på flygplatsen, låser upp den stackars Saaben. Vrider om nyckeln och thats it, behöver inte göra mer och slipper bli ihjältjatad på 400 meter.
Fy fan för dagen man behöver köpa en nyare bil.

Ja mycket blir bättre med tiden, men tyvärr inte allt. Jag har en 2024 års modell av en Volvo och det är tydligen illa nog för att få pling plongandet i bilen hela tiden. Allt jag kan göra åt det är att stänga av det för just den färden, men så fort jag lagt i park, även om det är samma färd, så måste jag stänga av dessa saker igen.
Citera
2026-07-12, 04:18
Medlem
FuckSwedens avatar
Det finns en aktuell artikel hos Vi Bilägare på temat här: https://www.vibilagare.se/nya-testet-slar-fast-utvecklingen-pekar-fel-hall%7C%7Ctest-av-pekskarmar-2026-utvecklingen-pekar-fel

Citat:
Ja för det är ju alltid vanligt folk som vet bäst om allt, och myndigheter etc är alltid idioter…..
Av vilken anledning slickar du röv på myndigheter här?
Senast redigerad av FuckSweden 2026-07-12 kl. 04:20.
Citera
2026-07-12, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Har aldrig varit gladare över att inte ha bil 😆 det låter som en komplett jävla mardröm.

Bara grejen med en stor jävla display som distraherar från vägen är ju i sig en dödsfälla. Usch!!!

Jag är så glad för mitt månadskort som nu kostar 500, så kan jag ta mig vart jag vill med tåg och buss utan att behöva uppleva denna psykiska misshandel.

STACKARS alla er som kör nya bilar!!!!!
500🥳🥳🥳,jag behöver betalar nu 530,bevisar bara att vi 08 har Sveriges dyraste månadsmärke😭😭😭, bilar och teknik går inte hand i hand
Citera
2026-07-12, 04:50
Medlem
Citat:
Åker taxi massor i jobbet,
Du åker massor av taxi och anser dig därför veta bättre än de som faktiskt kör moderna bilar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in