Citat:
Ursprungligen postat av
sealstryper
För att de kanske inte alltid är bättre utan i många fall en teknologisk återvändsgränd ??
Att exempelvis hela tiden behöva titta ned i mittkonsollen och scrolla sig genom meny efter meny istället för att trycka på en logiskt placerad knapp stjäl koncentration från körningen och har garanterat orsakat olyckor på samma sätt som telefonscrollandet under färd gör .
Att ha ett lane-assist-system som tror att snösträngen är en heldragen linje eller som försöker styra dig tillbaka rätt på älgen som plötsligt klivit upp på vägen när du kör på enkelfilig E4 gör ingen glad .
En autobroms som inte ser älgar och grävlingar men automatbromsar när du möter plogbilen och det flyger snö över från mötande vägbana är heller inget framsteg .
Man kanske borde buggfixat sånt innan man släppt bilarna på marknaden ?
Eller är jag en stofil för att jag tänker så ?
Inga system har någonsin varit 100% perfekta och aldrig kunnat fallera eller ha några nycker. Detta gäller allt vi har haft och har på våra bilar. Men högst sannolikt har de allra flesta system varit till hjälp oändligt mycket mer än de stjälpt.
När det gäller fysiska knappar eller skärmar med menyer så har detta diskuterats livligt i andra trådar. Det finns absolut funktioner som gör sig bäst med fysiska reglage, och andra som funkar helt ok i nån meny i en skärm.
När det gäller system som Lane Assist etc så lär det knappast vara särskilt svårt att ta kommandot de gånger systemet inte är helt ense med dig. På min bil durrar det t ex lite i ratten om systemet tycker jag t ex är lite tidig tillbaka in i högerfil efter omkörning, men det är ju bara att fortsätta styra dit jag vill. I andra fall kan systemet försöka styra tillbaka i det systemet tror är filen, och det kan vara lite överraskande ja, men igen, man vänjer sig. Och det är igen bara att behålla kommandot och styra dit man vill.
Personligen uppskattar jag den hjälp dessa moderna system och varslingar ger, för de kan rädda en från en massa situationer, så de få gånger de gör fel har jag överseende med.