2025-11-21, 16:35
Medlem
Afro-Gregers avatar
Vissa svar(i teorin) på trådstarten blir indirekt en uppmaning till självmord så tråden är krånglig att öht diskutera i utan att bryta mot någon regel. FB har väl haft problem med detta tidigare har jag för mig.

Det blir lite märkligt att använda ordet rationellt när allt i trådstarten handlar om hur en individ känner eller mår och sådana saker är mer psykologiska än vetenskapliga/logiska.

Huruvida livet är värt att leva eller ej är ju bara en känsla. Två personer på exakt samma position anser troligen helt olika huruvida tillvaron har en mening eller ej. Det går inte att fastslå huruvida en person har rätt eller ej i det. Person 1 känner att livet är värt att leva, Person 2 gör det inte.

Finns gott om personer som ligger bra till ekonomiskt, social status och vänner mm som sedan dippar på samtliga områden. Blir livet mindre värt att leva?

Ja så kanske det känns, men det finns inga rationella svar för eller mot.

Det finns som sagt inga rationella argument för att livet öht var värt att leva från första början även när denna individ hade ekonomisk och social framgång och numera har "skulder, arbetslöshet, ensamhet, ålder, bristande egenskaper".

Det intressanta i kråksången är att nackdelen med social status, ekonomisk framång mm är att en individ just kan förlora viljan att leva när det tas ifrån en. Det är troligen därför buddister och liknande minimalister bestämmer sig för att äga ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ät svamp, LSD eller ta kokain eller något annat berusningsmedel så får du en ljusare syn på tillvaron.

Det ger en hel del nackdelar och konsekvenser längre fram. Däremot är den förlorade viljan att leva till stor del fysisk/kemisk. Så träning och mycket annat kan vända på det rent fysiologiskt genom att kroppen tillverkar endorfiner.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-11-21 kl. 16:42.
Citera
2025-11-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lackezero
Om man inte är psykiskt sjuk, men ändå finner att livet rent logiskt inte är värt att leva, borde man intr då avsluta sitt liv?
Man kan inte se in i framtiden, men man kan se till sina samlade erfarenheter från livet, och om man då sitter i en ännu sämre sits (tex skulder, arbetslöshet, ensamhet, ålder, bristande egenskaper) så kan man rent logiskt räkna ut att livet inte kan bli bättre, snarare bara sämre.

Om man hade tillgångar (pengar, vänner, ungdom, framtid, karriär, hälsa mm) som man byggt upp under Z år vid ålder X, och sedan förlorat alla detta vid ålder Y och har kvar Z år i livet men saknar ungdom, det är ju en omöjlig ekvation som bara slutar i rent logiskt att livet är inte värt att fortsätta...
Så är det.
Livet är inte värt att leva.
Vad skulle meningen vara ?
Nej just det.
Endast rädslan att dö en smärtfull död står i vägen.
Och självklart svårigheterna med genomförandet pga pk.
Citera
2025-11-21, 23:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lackezero
Om man inte är psykiskt sjuk, men ändå finner att livet rent logiskt inte är värt att leva, borde man intr då avsluta sitt liv?
Man kan inte se in i framtiden, men man kan se till sina samlade erfarenheter från livet, och om man då sitter i en ännu sämre sits (tex skulder, arbetslöshet, ensamhet, ålder, bristande egenskaper) så kan man rent logiskt räkna ut att livet inte kan bli bättre, snarare bara sämre.

Om man hade tillgångar (pengar, vänner, ungdom, framtid, karriär, hälsa mm) som man byggt upp under Z år vid ålder X, och sedan förlorat alla detta vid ålder Y och har kvar Z år i livet men saknar ungdom, det är ju en omöjlig ekvation som bara slutar i rent logiskt att livet är inte värt att fortsätta...
Logik är en gren av filosofi. Vad menar du egentligen med "rent logiskt"?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Filosofisk_logik
Citera
2026-07-08, 08:45
Medlem
Jag har funderat mycket på detta precis som du beskriver, och jag är tyvärr i en sådan situation. Jag älskar livet dag för dag och har fina minnen, men jag tar snedsteg gång på gång och ser inte vad jag har att hämta i framtiden.

Jag önskar att jag vetat bättre men framtiden har alltid varit så långt bort och det är först nu när jag passerat trettio som jag inser att jag trampar vatten i en hopplös situation. Framtiden är just nu och jag trivs så länge jag undviker att tänka längre än två dagar.

Jag lever som att allt är bra men jag ser inte varför eftersom jag vet att min situation är lika hopplös eller värre om ett år och jag önskar att jag kunde se en lösning. Livet är vackert men det är tärande att vilja fortsätta livet samtidigt som allt är hopplöst. Följden av dåliga val

Jag önskar att det inte vore så men alla ska dö och det som stoppar mig är tanken på hur alla i mitt liv skulle påverkas.
Citera
2026-07-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Jag gissar att de flesta självmord bottnar i någon form av depression, även rika kändis tar ju livet av sig. Om man skulle ta livet av sig p.g.a. dålig levnadstandard skulle ju halva jorden göra det. När lyckopillren kom så halverades självmorden.
Kan du styrka detta? Jag ser studier som tyder på att antidepressiva funkar förvånansvärt dåligt.
Citera
2026-07-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legrandvert
Jag har funderat mycket på detta precis som du beskriver, och jag är tyvärr i en sådan situation. Jag älskar livet dag för dag och har fina minnen, men jag tar snedsteg gång på gång och ser inte vad jag har att hämta i framtiden.

Jag önskar att jag vetat bättre men framtiden har alltid varit så långt bort och det är först nu när jag passerat trettio som jag inser att jag trampar vatten i en hopplös situation. Framtiden är just nu och jag trivs så länge jag undviker att tänka längre än två dagar.

Jag lever som att allt är bra men jag ser inte varför eftersom jag vet att min situation är lika hopplös eller värre om ett år och jag önskar att jag kunde se en lösning. Livet är vackert men det är tärande att vilja fortsätta livet samtidigt som allt är hopplöst. Följden av dåliga val

Jag önskar att det inte vore så men alla ska dö och det som stoppar mig är tanken på hur alla i mitt liv skulle påverkas.

För fullt fysiskt friska personer har jag svårt att se rationalitet i självmord.
Framför allt ifrågasätter jag personens förmåga att bedöma detta i stunden.
Finns massvis med exempel på människor som tagit sig igenom perioder med svårmod och depression för att år senare må väldigt bra.

Själv har jag aldrig övervägt det men haft dippar i mående. Vid 22-23 års ålder samt i samband med en skilsmässa i trettioårsåldern. Peakarna har vart i tonåren samt från 35 till idag vid femtio.
Mentalt mår jag mycket bättre vid femtio än när jag var 22, vilket är synd, jag var fysiskt i toppform då.

Vad jag vill ha sagt är att det är svårt att veta hur man kommer må i framtiden, ironiskt nog är man själv den som vet det minst.
Är man döende så kan jag dock se rimligheten dödshjälp.
Citera
2026-07-11, 09:01
Medlem
Livet är inte särskilt logiskt överhuvudtaget och var och en borde ha den absoluta rätten att avsluta sitt liv oavsett vad. Däremot tycker jag att så länge man är ung och frisk, ens lite socialt kompetent (enligt "normala" människors mått), har det bra ekonomiskt ställt och bor i ett någorlunda fungerande välfärdssamhälle så är det ju inte speciellt illa och skulle därför inte rekommendera självmord. Själv tänker jag njuta så länge det är möjligt, men vid behov hade gärna begått självmord, assisterat eller ej, om jag inte hade turen att bara mitt i allt tuppa av innan åldern eller något större hälsoproblem börjar orsaka bekymmer.
Senast redigerad av Delex 2026-07-11 kl. 09:32.
Citera
2026-07-11, 19:16
Medlem
DeletedUsers avatar
Jag tror att ett liv generellt innebär mer lidande än njutning.
Så ska man svara på frågan så rationellt som möjligt så är självmord det mest logiska.
Men samtidigt fungerar det inte på det viset eftersom det inte bara går att rationalisera bort att vi är känslomässiga varelser med livslust och längtan.
Citera
2026-07-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag tror att ett liv generellt innebär mer lidande än njutning.
Så ska man svara på frågan så rationellt som möjligt så är självmord det mest logiska.
Men samtidigt fungerar det inte på det viset eftersom det inte bara går att rationalisera bort att vi är känslomässiga varelser med livslust och längtan.

Oavsett om man ser på frågan filosofiskt, religiöst eller psykologiskt så missar du meningsfullhet.

Lite snabbt kan man säga:
Njutning gör livet behagligare.
Lidande gör livet svårare.
Mening avgör i hög grad om livet ändå upplevs som värt att leva.

Det är med andra ord inte en balansräkning mellan lidande och njutning som avgör om vi anser livet värt att leva.
Ett gott liv handlar inte om att maximera njutning eller minimera allt obehag, utan om att leva i enlighet med värden och relationer som gör att även svåra erfarenheter kan rymmas i en meningsfull livsberättelse.
Citera
2026-07-12, 13:22
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Oavsett om man ser på frågan filosofiskt, religiöst eller psykologiskt så missar du meningsfullhet.

Lite snabbt kan man säga:
Njutning gör livet behagligare.
Lidande gör livet svårare.
Mening avgör i hög grad om livet ändå upplevs som värt att leva.

Det är med andra ord inte en balansräkning mellan lidande och njutning som avgör om vi anser livet värt att leva.
Ett gott liv handlar inte om att maximera njutning eller minimera allt obehag, utan om att leva i enlighet med värden och relationer som gör att även svåra erfarenheter kan rymmas i en meningsfull livsberättelse.

Jag håller med och det var det jag menade med att det inte går att rationalisera livet så enkelt som att väga njutningen mot lidandet.
Vi har så många abstrakta känslor utöver det.
Men ofta känns det som att rädslan inför att dö är starkare än kärleken till att leva.
Om motviljan inför döden är vår starkaste drivkraft så tycker jag inte livet i sig är så meningsfullt.
Citera
2026-07-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag håller med och det var det jag menade med att det inte går att rationalisera livet så enkelt som att väga njutningen mot lidandet.
Vi har så många abstrakta känslor utöver det.
Men ofta känns det som att rädslan inför att dö är starkare än kärleken till att leva.
Om motviljan inför döden är vår starkaste drivkraft så tycker jag inte livet i sig är så meningsfullt.

Jag förstod det.
Min poäng är att de flesta finner mening i livet utöver rädsla för döden.
Meningen är mer något som kommer från vårt förnuft och intellekt.
Vi kan både hitta och förlora den.

Personligen så har det jag funnit meningsfullt i livet ändrats genom åren, precis som det bör.
Citera
2026-07-13, 16:13
Medlem
Link04s avatar
Jajamän ett självmord kan absolut vara rationellt. Det beror helt på hur personens livssituation ser ut. Förhoppningsvis så kan personen hitta en annan lösning men om det inte går så är självmordet troligen den mest förnuftiga lösningen 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in