2026-07-12, 10:54
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Att man med skatteregler kan göra diverse avdrag för att få tillbaka den skatt man betalat är högst individuellt som du säger.
Men man betalar fortfarande ca 70%(utan statlig skatt) i skatt på sin verkliga nettolön(efter ALLA skatter) för att sen försöka få tillbaka så mycket som möjligt på deklarationen.
Det betyder någonstans att staten är medveten om att det är för höga skatter och avgifter och inte hållbart för många och får därmed göra avdrag.
Här gynnas dom rika mer än fattiga.

Istället borde man som Irland sänka skatterna och sätta fart på ekonomin enligt mig.
Halvera arbetsgivaravgifterna skulle vara en bra början, eller kanske ta bort den helt.
Fler skulle komma i arbete garanterat

Finns inga problem i Sverige med arbetslöshet. Vi har ett välfungerande samhälle där vi tar hand om varandra.

Att analfabetiska araber är arbetslösa är inte vårt problem och är inte ett bra skäl till att förstöra sverige jävla liberaljude.
Citera
2026-07-12, 10:56
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Väldigt svårt och krångligt att jämka på engångsbelopp, särskilt när det blir beslutat ganska nära inpå vad beloppet kommer att bli då det baseras på min fakturering.

Du kan göra en grovt uppskattad jämkning innan du får engångsbeloppet och sedan ytterligare en jämkning efter att beloppet är fastställt. Skillnaden tas ut från dem andra löneutbetalningarna för resten av året.

Jag får själv mer än halva min lön utbetald i aktier som svänger enormt under året och som annars också preliminärskattas med 58%. Det har fungerat fint att jämka 2-3 gånger per år med den sista jämkningen runt oktober/november.
Citera
2026-07-12, 11:10
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Jag har nu under sommaren gjort ca 15 timmar rätt hård övertid. Efter skatt tror jag jag får ut ca 3700kr. Är det inte lite sjukt? Att det blir så lite är väl beroende på jag räknar med 50% skatt i o m jag är högavlönad. Men jag förstår verkligen inte att det ska ge sånna småpengar..håller ni inte med om att 50% löneskatt är sjukt?
Gör som jag och gå ner i arbetstid istället. Helt klart mer värt än att betala dessa absurda skatter.
Citera
2026-07-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semalan
Ja och droppa arbetsgivaravgiften. För att du ska få ut 3700 kr efter 50% skatt för övertid, kommer det kosta din arbetsgivare:
Bruttolön 7400 kr
Arbetsgivaravgift (31,42 %) 2325 kr
Summa (lagstadgat) 9725 kr

Givet tjänstepension ITP 1, kommer det kosta ytterligare:
Pensionspremie (30 % av 7400 kr) 2220 kr
Särskild löneskatt (24,26 % av 2220 kr) 539 kr
Total pensionskostnad 2759 kr

Sammanfattning: Totalen blir 12484 kr (9725 + 2759). Det betyder att för varje hundralapp du får i handen för övertiden, betalar företaget i praktiken cirka 337 kr.
Och vad blir bättre av det i detta diktaturlandet? Inget!
Citera
2026-07-12, 11:38
Medlem
Jag har möjlighet att jobba extra via ett extrajobb men har senaste decenniet tackat nej då jag inte är intresserad av att jobba under min vanliga paygrade (mitt ordinarie jobb/lön/kunskap) och samtidigt betala 50% skatt.

Hade varit perfekt att kunna jobba några helger eller några kvällar för att få ihop 30-40 tusen under våren och kunna lägga lite mer på en resa eller renovering av kåken inför sommaren men i helvete att jag skattar bort merparten.
Citera
2026-07-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weeblie
Med 100 000 i bruttolön (131 420 kr/månad före arbetsgivaravgiften) så får man 64 976 netto i Stockholm. Det ger en total skattesats på cirka 50,6% på din ”riktiga” lön (med arbetsgivaravgiften inräknad).

I slutändan är det totala skattetrycket som spelar roll. Vi har t.ex. ingen fastighetsskatt att tala om.

Om vi räknar 100 000 i handen UTAN statlig skatt och med 31% kommunal skatt
• Bruttolön: ca 144 928 kr
• Arbetsgivaravgift: 31,42 % (normal avgift för de flesta anställda)

Arbetsgivaravgiften blir:

144 928 × 31,42 % ≈ 45 536 kr

Då blir den totala kostnaden för arbetsgivaren:
• Bruttolön: 144 928 kr
• Arbetsgivaravgift: 45 536 kr
• Total lönekostnad:
cirka 190 464 kr
Citera
2026-07-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Finns inga problem i Sverige med arbetslöshet. Vi har ett välfungerande samhälle där vi tar hand om varandra.

Att analfabetiska araber är arbetslösa är inte vårt problem och är inte ett bra skäl till att förstöra sverige jävla liberaljude.

Dessa idioter ska ut, kanske såna du kan åka med!
Samhället fungerar enbart för att såna som jag som jobbar arslet av oss och aldrig tagit bidrag.
Om du tycker att vårt samhälle är välfungerande jämfört med tidigare så är du mer än tappad
Citera
2026-07-12, 12:08
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdeare
Givetvis, men vad ger ett litet fisland rätten att ta mer än hälften av din bonus?

Samt att sveriges skatt börjar på ca 1/3 av din lön oavsett vad du tjänar, om du är 18 bast o jobbar på donken får du inte ett SMACK i slutändan.

Inte ens donken är billigt längre, vart är världen påväg genuint?

Grundavdraget gör att de första 25000 är skattefria, ganska tacksamt om man extrajobbar när man går i gymnasiet.
Citera
2026-07-12, 12:14
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Jag har nu under sommaren gjort ca 15 timmar rätt hård övertid. Efter skatt tror jag jag får ut ca 3700kr. Är det inte lite sjukt? Att det blir så lite är väl beroende på jag räknar med 50% skatt i o m jag är högavlönad. Men jag förstår verkligen inte att det ska ge sånna småpengar..håller ni inte med om att 50% löneskatt är sjukt?
Samma här. Tjänar man 70-80 k brutto med hjälp av mycket övertid så får man ut 45-50 k kanske?

Jag är precis på gränsen annars för att betala 50 %, så då blir det precis som du beskriver, att om man jobbar övertid så märks det knappt sen netto. Känns så jävla ovärdigt här i Sverige som anställd.
Citera
2026-07-12, 12:14
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:

Bröt semestern i 4 dagar, jobbade runt 30 timmar och fick 25.000 för det! Klart värt mödan för min del, det blev som det stod ett "Specialavtal med företaget! 😎
Citera
2026-07-12, 12:41
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Om vi räknar 100 000 i handen UTAN statlig skatt och med 31% kommunal skatt
• Bruttolön: ca 144 928 kr
• Arbetsgivaravgift: 31,42 % (normal avgift för de flesta anställda)

Arbetsgivaravgiften blir:

144 928 × 31,42 % ≈ 45 536 kr

Då blir den totala kostnaden för arbetsgivaren:
• Bruttolön: 144 928 kr
• Arbetsgivaravgift: 45 536 kr
• Total lönekostnad:
cirka 190 464 kr

Jag förstår inte riktigt din poäng? En bruttolön på 144 928 kr/månad landar på 99,5-percentilen (?) av lönetagarna i Sverige och bör vara irrelevant för i princip alla i denna tråd. Även mitt exempel med "bara" 100 000 kr/månad i bruttolön är enbart relevant för 99-percentilen av löntagarna i Sverige.

Men om vi nu ändå använder 144 928 i bruttolön som du vill. Arbetsgivaren betalar då som du säger 190 464. Personen ifråga får 87 163 kr i månaden efter alla skatter är inräknade. Det ger då en total skattesats på cirka 56% och vilket är långt ifrån dina 70%.
Citera
2026-07-12, 12:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem