2026-07-12, 00:34
Medlem
Funderar på det här : elsparkcyklar ligger slängda både här och där, på gångbanor, cykelvägar och även på bilvägar om man då flyttar detta fordon ur vägen så att säga är det tillåtet ?
Citera
2026-07-12, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Funderar på det här : elsparkcyklar ligger slängda både här och där, på gångbanor, cykelvägar och även på bilvägar om man då flyttar detta fordon ur vägen så att säga är det tillåtet ?

Varför skulle det inte vara tillåtet?
Citera
2026-07-12, 02:04
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Varför skulle det inte vara tillåtet?
Det är rätt så självklart att det INTE är tillåtet!
Citera
2026-07-12, 05:33
Medlem
Citat:
Intressant fråga. Flyttar själv elsparkcyklar titt som tätt för att kunna få plats med min cykel i cykelstället.

Det är dock fordon som man kan hyra, och då måste man väl kunna få känna lite på dom innan man eventuellt hyr.
Citera
2026-07-12, 07:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day

Har du någon trovärdig källa till det?
Kan du ange lagrum?
Citera
2026-07-12, 07:22
Medlem
Onanikrems avatar
Står den parkerad på cykelbanan sparkar jag ned den i diket. Säkert olagligt men det skiter jag i! Flyttar du den för hand kan jag inte tänka mig det är olagligt.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-12 kl. 07:25.
Citera
2026-07-12, 07:54
Medlem
Gubbens avatar
Vilket uppsåt har du? Flyttar du på den om den står i vägen ok. Välter du ner den i diket inte ok.
Citera
2026-07-12, 08:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ja det kan jag och det borde du också kunna, normal knowledge.

Om du inte förstår så ska jag förklara som för ett litet barn, man får inte slänga skräp godispapper läskedrycksburkar eller leksaker i "naturen" du får ej heller slänga sparkcyklar bilar flygplan eller rymdskepp!

Med andra ord, du har inga källor och du kan inte ange lagrum.
Citera
2026-07-12, 08:59
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:

Om cykeln utgör en trafikfara så får du flytta den så mycket som krävs för att den inte längre ska utgöra en fara, 24 kap. 4 § brottsbalken. Det är den generella paragrafen som medger ansvarsfrihet i nödsituationer, så länge det du gör är försvarligt i relation till faran du avvärjer så är det lugnt.

Om cykeln inte kan anses utgöra en trafikfara ska du ta det jävligt piano, många väljer att skriva en arg insändare till lokaltidningen.
Citera
2026-07-12, 10:30
Medlem
Citat:

Du menar alltså att det inte bara är otillåtet utan även att det är självklart? Hur tänker du då?

Är det mer man inte får flytta? Hur funkar det om någon parkerat en spark framför till exempel en garageinfart eller tvärsöver en trottoar?

Är det polisen man ska kontakta eller kronofogden?

Nu gissar jag att ts dessutom inte talar om privatägda sparkar.
Citera
2026-07-12, 11:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Varför skulle det vara olagligt? Vilken otroligt dum jävla trådstart!
Citera
2026-07-12, 12:31
Medlem
Citat:

Varför skulle det kunna mte vara tillåtet? Så länge du flyttar den till en plats där den fortfarande är tillgänglig för ägaren att hämta den så är det inte egenmäktigt förfarande. Flyttar du in den till ett läst förråd, en inhängnad eller på annat sätt rubbar ägaren besittning så är det egenmäktigt förfarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in