Citat:
Ursprungligen postat av
nightsky26
Hälsandet i trappuppgångar är resultatet av social ingenjörskonst och stenhård social kontroll.
När Socialdemokraterna byggde Sverige under 1900-talet såg man inte bostäder som "tak över huvudet", man såg dem som maskiner för att uppfostra arbetarklassen och designa den perfekta medborgaren. Tidigare vätte fönstren ut mot gatan, nu vätte de istället ut mot gårdarna och gemensamma utrymmen för att kunna kontrollera grannarna. Man byggde balkongerna extremt tätt ovanpå eller brevid varandra i syfte att du skulle se och höra din granne hela tiden. Privatlivet tonades ner till förmån för kollektivet. Anpassade man sig inte skämde man ut sig inför hela längan. Hela systemet är uppbyggt på att radera ut det mänskliga privatlivet.
Den gemensamma tvättstugan var den ultimata skolan i kollektiv disciplinering. Passa tider, städa efter dig, följ reglerna – annars blir det social utfrysning eller arga lappar.
Man kan koppla det till den svenska skolplikten som är den mest extrema i världen och inte tillåter hemundervisning. Ingen ska undslippa statens fostran.
Hälsandet i trapphuset har blivit en överlevnadsmekanism. Eftersom att sossarna har tvingat på människor den här fysiska närheten och gjort att människor kom obehagligt nära varandra blev hälsningsfrasen en slags rituell fredspakt. Det är ett kvitto till grannen som säger att: "Ja, jag har underkastat mig den sociala ingenjörskonsten. Jag är kastrerad och kommer inte att försöka hävda min individualitet. Jag anpassar mig till sosse-normen. Du kan lita på mig"
Det roliga är att svenskarna bor i ett statligt kontrollerat laboratorium, i praktiken ett fängelse, men tror fortfarande att de är individualister.
Jag tycker ditt inlägg var trådens bästa, och fick dålig respons.
Jag deltar hälsandet, ibland för att det blir mindre stelt än att inte hälsa alls, och att man är nära inpå en rätt så främmande person i ett litet utrymme (trapphuset).
Men jag upplever att man hälsade på folk även i mindre samhällen, där alla bor i egna hus. Men byasamhällen eller byaliknande sådana har ännu hårdare social kontroll än den där sosse-normen du pratar om.