2026-07-12, 04:16
Medlem
norther1s avatar
Vi bor i samma hus därför att vi måste. Nej, bättre att låtsas som att den andra inte ens existerar. Brukar alltid ha noise cancelling och stirra rakt fram när jag går är ii farstun. Förnimmer mig inte att jag skulle få för mig att hälsa på någon. Galenskap.
Citera
2026-07-12, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Vi bor i samma hus därför att vi måste. Nej, bättre att låtsas som att den andra inte ens existerar. Brukar alltid ha noise cancelling och stirra rakt fram när jag går är ii farstun. Förnimmer mig inte att jag skulle få för mig att hälsa på någon. Galenskap.
Låter helt stört.
Klart man hälsar eller nickar på sina grannar.
God grannsämja kallas det, jag har tjänat mycket på det av sexiga grannar! ☺️
Citera
2026-07-12, 06:25
Medlem
Brallkillens avatar
Det beror på tidsandan. Idag ska alla vara för sig själva och leva i sina egna bubblor. Många har social fobi eller är bara allmänt osociala, andra är högfärdiga. Själv resonerar jag som så att människor som inte ens kan kosta på sig ett Hej, ska man inte heller hjälpa om de kommer och ber om något, eller ägna någon uppmärksamhet om de för omväxlings skull känner för att stanna och växla några ord.
Citera
2026-07-12, 06:28
Medlem
Brallkillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Naturligtvis hälsar man på sina grannar. Märkligt nog är unga kvinnor - de som mest pratar om öppenhet och att svenskar är stela och tråkiga - de som är absolut sämst på att svara när jag säger hej. Äldre personer av båda könen svarar glatt. Invandrare svarar oftast. Unga män svarar oftast. Unga kvinnor - sämst.

Unga kvinnor, och män med för den delen, vet absolut noll om vad det innebär att vara social på riktigt. Det blir bara komiskt när de kommer och tror att de är bättre än äldre, eftersom de är uppväxta med mobilskärmen och bara förstår sig på TikTok.
Citera
2026-07-12, 07:35
Medlem
Onanikrems avatar
När jag bodde i flerfamiljshus hälsade jag på grannarna, även från trappen bredvid. Det fanns de som inte hälsade tillbaka. Då hälsade jag aldrig mer på dem även om vi hade ögonkontakt, hiss typ.
Citera
2026-07-12, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Så TS ska vara en bitch som ska hälsa på någon som inte hälsar tillbaka, till att grannen plötsligt känner för att hälsa och ”kanske öppna upp sig”?

Har du ingen känsla för självrespekt?

Tror du blandar ihop "självrespekt" med ngt du kanske hört från en tomte som tate eller annan toxisk maskulinitetsinfluenser. Du bör nog göra en inre rannsakan tror jag innan du applicerar dina så kallade "värderingar" på andra.
Citera
2026-07-12, 07:41
Medlem
Ichwills avatar
Nej
Citera
2026-07-12, 08:00
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottor123
Jag har bott i ett antal bostadsrättshus genom åren. De senaste åren har jag i de två sista tyckt det varit lite konstigt att grannarna är så nollställda och inte hälsar. Egentligen helt OK att inte göra det, och kan vara rätt skönt ibland, men beror ju lite på hur stort eller litet huset eller trappuppgången är. I den lilla trappuppgången där jag bodde innan jag flyttade till detta större huset fanns det ett par stycken som inte hälsade. Här i det större huset finns det de som inte hälsar tillbaka när jag hälsar. Jag har försökt undvika att hälsa på vissa jag misstänker inte tänker hälsa tillbaka och hälsa på de som jag tror kommer att hälsa. Eller lösa det med en nick och ett leende för att inte verka för påträngande snabbt snabbt i farten liksom. Vad säger ni, ska man hälsa på grannarna eller inte? Ska man göra som man känner för eller vad tycker ni?

Jag tycker att man ska hälsa på sina grannar.
Graden av hjärtlighet beror helt på hur grannarna själva beter sig.

Jag har bott i ett kvarter med blandad befolkning; obehaglig skummis (som ev var flerbarnsfar), byggpolacker samt helt vanliga trevliga.
Jag hälsade alltid, oavsett.
Citera
2026-07-12, 08:13
Medlem
Jag hälsar självklart alltid, så inga ska behöva fundera över vad man är för en konstig typ som inte hälsar, men det är spridda skurar med hur folk hälsar tillbaka, främst yngre. Killar/ män och svenskar hälsar alltid. Invandrare, samt kvinnor är de som är sämre på att hälsa i min erfarenhet, varför vet jag inte!
Citera
2026-07-12, 08:19
Medlem
MaryGoores avatar
Nu är TS borta men kanske en snäll moderator skulle kunna göra en poll i trådstarten?
Skulle vara intressant att se lite nuffror.

Jag hälsar och så även alla andra i mitt lilla trapphus.
Citera
2026-07-12, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Hälsandet i trappuppgångar är resultatet av social ingenjörskonst och stenhård social kontroll.

När Socialdemokraterna byggde Sverige under 1900-talet såg man inte bostäder som "tak över huvudet", man såg dem som maskiner för att uppfostra arbetarklassen och designa den perfekta medborgaren. Tidigare vätte fönstren ut mot gatan, nu vätte de istället ut mot gårdarna och gemensamma utrymmen för att kunna kontrollera grannarna. Man byggde balkongerna extremt tätt ovanpå eller brevid varandra i syfte att du skulle se och höra din granne hela tiden. Privatlivet tonades ner till förmån för kollektivet. Anpassade man sig inte skämde man ut sig inför hela längan. Hela systemet är uppbyggt på att radera ut det mänskliga privatlivet.

Den gemensamma tvättstugan var den ultimata skolan i kollektiv disciplinering. Passa tider, städa efter dig, följ reglerna – annars blir det social utfrysning eller arga lappar.

Man kan koppla det till den svenska skolplikten som är den mest extrema i världen och inte tillåter hemundervisning. Ingen ska undslippa statens fostran.

Hälsandet i trapphuset har blivit en överlevnadsmekanism. Eftersom att sossarna har tvingat på människor den här fysiska närheten och gjort att människor kom obehagligt nära varandra blev hälsningsfrasen en slags rituell fredspakt. Det är ett kvitto till grannen som säger att: "Ja, jag har underkastat mig den sociala ingenjörskonsten. Jag är kastrerad och kommer inte att försöka hävda min individualitet. Jag anpassar mig till sosse-normen. Du kan lita på mig"

Det roliga är att svenskarna bor i ett statligt kontrollerat laboratorium, i praktiken ett fängelse, men tror fortfarande att de är individualister.

Jag tycker ditt inlägg var trådens bästa, och fick dålig respons.

Jag deltar hälsandet, ibland för att det blir mindre stelt än att inte hälsa alls, och att man är nära inpå en rätt så främmande person i ett litet utrymme (trapphuset).

Men jag upplever att man hälsade på folk även i mindre samhällen, där alla bor i egna hus. Men byasamhällen eller byaliknande sådana har ännu hårdare social kontroll än den där sosse-normen du pratar om.
Citera
2026-07-12, 08:53
Medlem
Mailmanss avatar
Finns massvis med trådar om detta.

Men jag, jag hälsar på alla och stannar ofta och pratar. Finns alltid några sura tanter som aldrig vill hälsa på folk. Oftast bor dom själv och har nån liten hund som skäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in