2026-07-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Hur vet du det innan du hälsat på dem först gången?
Fattar du inte att jag hälsar en gång först
Citera
2026-07-11, 22:27
Medlem
Jo, nog hälsar jag på grannar eller andra jag möter i en trappuppgång. Det hör till vanligt hyfs tycker jag och vore konstigt att inte hälsa. Som Nils Ferlin skrev "Då slår det mig plötsligt att taket, mitt tak, är en annans golv".

Citera
2026-07-11, 22:32
Medlem
Naturligtvis hälsar man på sina grannar. Märkligt nog är unga kvinnor - de som mest pratar om öppenhet och att svenskar är stela och tråkiga - de som är absolut sämst på att svara när jag säger hej. Äldre personer av båda könen svarar glatt. Invandrare svarar oftast. Unga män svarar oftast. Unga kvinnor - sämst.
Citera
2026-07-11, 22:48
Medlem
Vanligtvis inte men är dom trevliga och sociala så absolut.
Brukar kolla I dörrhålet om nån är utanför innan jag går ut samt kolla ut genom fönstret så ingen är påväg uppför trappan så jag slipper möta dom, tror många svenskar gör ungefär så också för att slippa stöta på sina grannar.

Jag har inte valt att bo i lägenhet, jag bot endast i lägenhet för att jag saknar pengar att köpa ett eget jävla hus och därför behöver jag heller inte hälsa på mina grannar, vill inte ha nåt att göra med de flesta av dom.
Citera
2026-07-11, 22:49
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Nej. Jag har ingen anledning att hälsa på random främlingar.
Citera
2026-07-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Naturligtvis hälsar man på sina grannar. Märkligt nog är unga kvinnor - de som mest pratar om öppenhet och att svenskar är stela och tråkiga - de som är absolut sämst på att svara när jag säger hej. Äldre personer av båda könen svarar glatt. Invandrare svarar oftast. Unga män svarar oftast. Unga kvinnor - sämst.

Är du kille eller man så är det inte så konstigt, varför skulle dom hälsa på dig då?
Då kommer du ji tro att du har en chans på dom och då blir du förmodligen jävligt jobbigt att ha att göra med.

Vill man inte heja så gör man inte det, betyder inte att man hatar dig bara att man inte bryr sig om dig.

Jag är 29 och hejar fan aldrig på barn och absolut inte tjejer i tonåren, dom ser det inte som vuxna gör och tänker mer man är ett creep eller konstig som hejar på dom om ni inte känner varandra.
Ska mycket till för jag ska heja på en random 15 åring som är min granne.
Citera
2026-07-11, 23:39
Medlem
Klart man morsar på sina grannar? Annars är man ju fullständigt socialt missanpassad.
Citera
2026-07-11, 23:56
Medlem
Klart man ska hälsa på varandra. Det hör till normal uppfostran. Men ja, alla gör tyvärr inte det.
Citera
2026-07-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Nej. Jag har ingen anledning att hälsa på random främlingar.
De är dina grannar så knappast okända.
Citera
2026-07-12, 00:05
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De är dina grannar så knappast okända.
Bara för att vi råkar bo på samma gata så behöver jag inte veta vem dom är. Särskilt inte om jag undviker/ignorerar dom. Jag har vänner så det räcker, att man bor nära varandra räcker inte längre som ursäkt för nya bekantskaper.
Citera
2026-07-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Bara för att vi råkar bo på samma gata så behöver jag inte veta vem dom är. Särskilt inte om jag undviker/ignorerar dom. Jag har vänner så det räcker, att man bor nära varandra räcker inte längre som ursäkt för nya bekantskaper.
Du behöver inte hälsa på hela gatan men de i samma port.
Citera
2026-07-12, 00:19
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du behöver inte hälsa på hela gatan men de i samma port.
Jag behöver inte ens hälsa på dom i samma port. Vilket jag inte gör. Jag är vuxen och väljer själv mina kontakter numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in