2026-07-11, 12:39
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Lägg ner nu.

AI kommer inte ta död på mänskligheten.
Att ens tro det visar tydligt på att man inte förstår hur en dator fungerar. Och jo, jag vet mkt väl vilka AI-snubbar som säger det, men de har helt enkelt fel.
Ett artificiellt neuralt nätverk är inte en dator. Det körs i en dator men är inte en dator.
Vad det egentligen innebär vet ingen, man upptäcker nya förmågor hela tiden.
Citera
2026-07-11, 12:47
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vilka AI-filosofer pratar du om? Alla AI-filosofer som jag har hört talas om anser att AGI är nära och att AGI innebär en hög risk på minst 10% p(doom). Du lever i en fantasivärld.

Yann LeCun bland annat:

Citat:
It’s astonishing how [LLMs] work, if you train them at scale, but it’s very limited. We see today that those systems hallucinate, they don't really understand the real world. They require enormous amounts of data to reach a level of intelligence that is not that great in the end. And they can't really reason. They can't plan anything other than things they’ve been trained on. So they're not a road towards what people call “AGI.” I hate the term. They're useful, there's no question. But they are not a path towards human-level intelligence.

Har fler på lager, men du har ju både betal-AI och Google, så känns onödigt att jag behöver rätta dig?
Citera
2026-07-11, 12:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Yann LeCun bland annat:

Har fler på lager, men du har ju både betal-AI och Google, så känns onödigt att jag behöver rätta dig?
Vilket år var citatet från?
Citera
2026-07-11, 15:10
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Vilket år var citatet från?
1990? ungefär när postkontoren fick OCR-scanners? Feel the AGI
Citera
2026-07-11, 18:55
Medlem
Man kan i nuläget inte mäta intelligens. Att se mönster i bilder är inte intelligens, och i synnerhet inte då det bara handlar om att man ska se samma mönster som den som skapade testet på frågor som kan i teorin ha många svar, eller påstår ni att testskaparen är gud som är ofelbar? Det är lite av motsatsen till intelligens, då jag anser intelligens handlar om förmågan att tänka logiskt och att kunna ifrågasätta. Ett iq-test kan inte vara ett test med en massa frågor som har ett bestämt svar. Det måste handla om varför du svarar som du gör, inte om vad du svarar. Att svarar 2+2 blir 5 men kunna ge en logisk förklaring till hur du har tänkt, är mycket mer intelligent att bara svara 4. Oavsett om 2+2 är 4 eller 5 så är inte kunskapen om det intelligens, utan hur din tankeverksamhet går. Men det som gör det närmast omöjligt är vem ska på ett objektivt sett avgöra om du tänkte logiskt, och dessutom sätta en siffra på det?

Att känna igen mönster är ju dock något det känns som ai är gjort för att göra, så inte lustigt att de gör bra ifrån sig på de testen.
Senast redigerad av pending1 2026-07-11 kl. 18:58.
Citera
2026-07-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ett artificiellt neuralt nätverk är inte en dator. Det körs i en dator men är inte en dator.
Vad det egentligen innebär vet ingen, man upptäcker nya förmågor hela tiden.

Lägg av med skitsnacket.
Det finns två varianter.
Djur, som lever av vatten, sol, energi.
Sen finns det datorer. De lever inte av sig själva, varken som en dator, i en dator, eller någon annanstans.
Den behöver ström och någon som matar in kommandon.

En dator styrs av en människa.
Det gäller alla datorer.
I vissa fall så har en människa talat om för en dator att den ska göra allt den kan för att överleva. Det är fortfarande en dator som är beroende av en strömkälla.

Så ”vad det är vet ingen” går kanske en treåring på, men du verkar va en vuxen individ.

Lägg av med lekstugan.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-07-11 kl. 19:30.
Citera
2026-07-11, 20:06
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
AI-tjänsten Claude Fable 5 har en IQ på 130 poäng enligt Mensa Norges offline IQ-test, vilket också råkar vara gränsen för medlemsskap i Mensa. Ett offline IQ-test är ett test som är framtaget efter träningen. Det existerar alltså inte i träningsdatat.

Källa: https://trackingai.org/home

----------

Q: Vad händer i ett ANN (Artificial Neural Network) när "språkmodellen" får 130 IQ-poäng på ett sådant test?

A: Ingen människa har någon aning om hur det är möjligt.
Please prove me wrong.

Följdfråga: Vilka andra förmågor kan dölja sig i Fable 5 som vi inte har testat eller som vi inte kan testa?
T.ex. medvetande har vi inget bra test för.

Kolla, nu dök det upp en jättefin sammanfattning på Hacker News om teorierna bakom djupinlärning.

Särskilt avsnitt tre är det du efterfrågar i tråden:

Citat:
While I’ve come across these theories, they aren’t the only explanatory efforts made by researchers. We have an entire sub-field called mechanistic interpretability, which seeks to apply various techniques and methodologies to analyse behaviours exhibited by large language models.

Du som påstår att det inte finns någon forskning om detta, och så är det typ det hetaste fältet just nu. Heads up, du bör ha koll på bl a kategoriteori och monader, men förmodar att du hanterar det briljant? I värsta fall kan du använda OCR för att tolka ekvationerna via din betal-AI.
Citera
2026-07-11, 20:24
Medlem
Lovar att det går inte in i grabben😂
Han njuter av det, eller så driver ni en förvirrad grabb till självmord?
Citera
2026-07-11, 20:34
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp

Den här tråden är Cyborgs gish-galopp.

Citat:
Gish gallop, ibland på svenska Gish-galopp, är en diskussionsstil och debatteknik där man försöker få övertag mot sina motståndare genom att presentera så många argument som möjligt, utan hänsyn till argumentens bärighet

Jag bemöter ändå argumenten varje för jag är en god och vänlig samarit, men nu har det gått några timmar sen senaste meddelandet. Vi får se huruvida han blockat mig eller inte. Ett tag anklagade han mig för att vara en gratis AI det finaste någon kallat mig tror jag.
Citera
2026-07-11, 20:40
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp

Ingen här vet med säkerhet vad som händer i framtiden med den här tekniken. Alla kan ha olika åsikter, uppfattningar och visioner det är just de som det försöks diskutera om här, nu har han valt en position som inte de flesta håller med om och det är helt legitimt att ha en sådan.

Men hoppar man in varenda tråd och skriver precis samma sak trots det besvarats om och om igen, folk lägger sin fritid på att faktiskt försöka besvara och positionera sina ståndpunkter; och får en vägg med dravel och ofta invektiv tillbaka om och igen, 3 poster senare kommer exakt samma påståenden igen som precis besvarats så är det inte kanske helt oväntat att det provocerar.

Det uppfattas lätt som trollande i vilket fall...
Citera
2026-07-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Ingen här vet med säkerhet vad som händer i framtiden med den här tekniken. Alla kan ha olika åsikter, uppfattningar och visioner det är just de som det försöks diskutera om här, nu har han valt en position som inte de flesta håller med om och det är helt legitimt att ha en sådan.

Men hoppar man in varenda tråd och skriver precis samma sak trots det besvarats om och om igen, folk lägger sin fritid på att faktiskt försöka besvara och positionera sina ståndpunkter; och får en vägg med dravel och ofta invektiv tillbaka om och igen, 3 poster senare kommer exakt samma påståenden igen som precis besvarats så är det inte kanske helt oväntat att det provocerar.

Det uppfattas lätt som trollande i vilket fall...
Blev du sårad?
Det är väl bara att inte svara han kompis?
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-11 kl. 20:49.
Citera
2026-07-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Den här tråden är Cyborgs gish-galopp.

Jag bemöter ändå argumenten varje för jag är en god och vänlig samarit, men nu har det gått några timmar sen senaste meddelandet. Vi får se huruvida han blockat mig eller inte. Ett tag anklagade han mig för att vara en gratis AI det finaste någon kallat mig tror jag.
Haha ja jävlar, det är lite småkul faktiskt😅
Men blir det inte frustrerande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in