2026-07-11, 18:44
Bannlyst
Tack alla för svar! Jag uppskattade dom!

Men som sagt.

Det finns värre saker än en tidig upptäckt anomali.
Citera
2026-07-11, 19:16
Bannlyst
Jag var ärlig i mitt inlägg, men nu känns det ingenting.

Jag cyklar en del och får ta en del stryk från gupp.. osv.

Det är kanske jag som är känslig.

Jag vet att åldermän +40 bör kolla upp sig där nere innan det gått för långt.
Citera
2026-07-11, 19:32
Medlem
Jordgubbes avatar
Det finns väldigt många sätt att kolla saken: blodprov, känna, mäta (ultraljud), röntgen, biopsi. Diverse mätvärden som relateras till ålder eller andra (kvot). Lite orättvist att mammologin (rtg direkt) är så mycket mer konkret än pappologin (PSA). Nåt för jämställdhetsivrare att ta tag i
Citera
2026-07-11, 20:00
Medlem
Om man nu vill göra sin egen undersökning, vad ska man känna efter och vad är normalt?

Det var något snack i Skåne att de skulle undersöka alla, kalla dem, från 50 år. Det har de inte gjort kan jag säga. I så fall började de underifrån och möjligen uppifrån, de har iaf inte ännu nått till pensionsåldern.
Citera
2026-07-11, 20:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om man nu vill göra sin egen undersökning, vad ska man känna efter och vad är normalt?

Det var något snack i Skåne att de skulle undersöka alla, kalla dem, från 50 år. Det har de inte gjort kan jag säga. I så fall började de underifrån och möjligen uppifrån, de har iaf inte ännu nått till pensionsåldern.

Du kan inte undersöka din prostata själv, personen som påstår det här i tråden är ett efterblivet välkänt troll, du kan titta i hans posthistorik så förstår du.

Du kan lämna blodprov privat till exempel via Werlabs och få ett svar med en kommentar av en läkare.

Det går också att köpa ett test som du kan göra själv med blodprov hemma, men en läkare som jag har pratat med är tveksam till tillförlitligheten av hemtestet.
Senast redigerad av trottwell 2026-07-11 kl. 20:33.
Citera
2026-07-11, 20:32
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Finger i röven med lite prostatamassage. Kan vara allt från en äldre arabisk herre, pensionärsåldrad tant till ung snygg 24-årig kvinna som får äran att känna efter hur stor till prostata är, beroende på vem som är schemalagd läkare för dagen.

Läkarstudenter kan förekomma! Men de går oftast att vänligt tacka nej till när det gäller mer intima undersökningar.

Nej tack till både 24-åringen och alla andra som vill köra upp ett finger. Det borde finnas modernare sätt att kolla prostatan, både ultraljud och magnetresonanstomografi.
Citera
2026-07-11, 20:37
Medlem
Det är ju väldigt många som gör en undersökning. Bara bra att du vill kolla. De kommer inte tycka att du är konstig eller ser rolig ut eller så. De har sett otroligt många nakna män.

Du behöver bara vara orolig om du känner att läkaren kollar din prostata, samtidigt som läkaren har sina händer på dina axlar. 😛😅.
Citera
2026-07-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej tack till både 24-åringen och alla andra som vill köra upp ett finger. Det borde finnas modernare sätt att kolla prostatan, både ultraljud och magnetresonanstomografi.

Det finns absolut! Men gör man MR på alla herrar som behöver kontrollera prostatan (förhöjt PSA, urinretention, avvikande mönster vid urinering) så räcker sannolikt inte MR-maskinerna till. Det behövs någon typ av screening i vissa fall. Sedan kan jag tycka att prostataundersökning inte behöver vara obligat i de fall där MR blir aktuellt oavsett, dvs ett PSA över gränsvärdet. Man kan dock alltid tacka nej.

Äldre män bör dock vara glada över att MR prostata är standardundersökningen idag. Bara för några år sedan började man med nålbiopsier i prostata, x flera, med förhoppningen om att man träffade rätt. Nu sker endast detta om man ser en misstänkt förändring och då riktat enbart mot den misstänka förändringen och inte på måfå i hela prostata.
Senast redigerad av MpunktM 2026-07-11 kl. 20:48.
Citera
2026-07-11, 20:59
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Hej,

Jag fick lite känningar där nere för några veckor sedan och tänkte först beställa tid för en undersökning. Nu har det försvunnit, men eftersom jag är i den åldern då prostatan kan börja krångla har jag lite frågor.

Hur ligger man exempelvis? På sidan med kalsongerna halvt neddragna?

Jag förstår att det fungerar så, så klart! Men det känns lite jobbigt ändå.

Läkaren skickar upp ett finger i mumindalen och känner efter.
Citera
2026-07-11, 22:08
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Hej,

Jag fick lite känningar där nere för några veckor sedan och tänkte först beställa tid för en undersökning. Nu har det försvunnit, men eftersom jag är i den åldern då prostatan kan börja krångla har jag lite frågor.

Hur ligger man exempelvis? På sidan med kalsongerna halvt neddragna?

Jag förstår att det fungerar så, så klart! Men det känns lite jobbigt ändå.

Du ligger i fosterställning, läkaren använder gummihandske och massor av glidslem. Sen kör läkaren in en eller två fingrar. När dom plockade ut min blindtarm hade jag ett lag av AT-läkare som alla fick känna, ”är det förstoppning eller blindtarmen?”.

Det är inte så farligt, man vänjer sig.
Citera
2026-07-11, 22:14
Avslutad
Med alla de här jävla smartklockorna och smartringar borde väl nån kunna läsa av storlek/inflammation på prostatan?
Citera
2026-07-11, 22:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Det är en jävla skillnad på pris för vården om man gör en MR eller om en läkare ger dig ett finger i röven. Skulle aldrig funka att köra MR på alla män runt 50 och över plus några bonusar.

Till TS, du lägga på sida på britsen och drar ner kalsongerna, sen är det bara att försöka slappna av. Tar max 30 sekunder så är det färdigt.
Inte det trevligaste men snabbt gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in