Citat:
Ursprungligen postat av
Intimkontakt
Hej,
Jag fick lite känningar där nere för några veckor sedan och tänkte först beställa tid för en undersökning. Nu har det försvunnit, men eftersom jag är i den åldern då prostatan kan börja krångla har jag lite frågor.
Hur ligger man exempelvis? På sidan med kalsongerna halvt neddragna?
Jag förstår att det fungerar så, så klart! Men det känns lite jobbigt ändå.
Vad menar du med "känningar"? Om du har svårt att pinka kan det bero på prostataförstoring, prostatainflammation eller urinvägsinfektion. Om du har haft koncentrerad smärta i ryggen eller sidan kan även njursten vara en möjlighet. Då kan din läkare besluta om röntgen.
Ja, vid prostataundersökning drar man ned kalsongerna halvvägs och det känns knappt rent fysiskt men var pinsam. Eftersom läkaren var kvinnlig, hade huckle och såg ut att vara generad över det så blev jag också generad.
Är man istället orolig för prostatacanser kan man be vårdcentralen om PSA-test regelbundet. I Sverige görs inte allmän PSA-screening på alla män, men många läkare säger okej till test. Särskilt om du har nära släktingar som haft prostatacancer och du är i övre medelåldern eller äldre.
Att sätta in kateter vid njursten görs normalt med bedövning, men de satte in den på nytt efter att min bedövning hade upphört – det var bråttom eftersom jag inte kunde kissa och narkosläkaren hade gått hem för dagen.
Det är den smärtsammaste upplevelse jag har haft i hela mitt liv.