2026-07-11, 16:00
Bannlyst
Hej,

Jag fick lite känningar där nere för några veckor sedan och tänkte först beställa tid för en undersökning. Nu har det försvunnit, men eftersom jag är i den åldern då prostatan kan börja krångla har jag lite frågor.

Hur ligger man exempelvis? På sidan med kalsongerna halvt neddragna?

Jag förstår att det fungerar så, så klart! Men det känns lite jobbigt ändå.
Citera
2026-07-11, 16:06
Medlem
Tror inte man ska vara så rädd egentligen. Du kan inte "göra fel" hos en läkare. Lyssna bara på deras instruktioner så gör du det du behöver.

Jag hade väl åtminstone sett till att man inte är smutsig där bak vilket som för det är ju lite otrevligt att inte åtminstone rengöra. Som att man inte äter en måltid precis innan ett tandläkarbesök .

Finns också tester som är mer än bara att känna på själva prostatan vilket involverar blodtagning.

Det är bra att du tar tag i det! Mågna som inte vågar för att de är rädda för att bli petade i rumpan som att det är ngt märkvärdigt. Hellre frisk!
Citera
2026-07-11, 16:31
Medlem
Europes avatar
På mig tog de bara blodprov (PSA-prov). Det såg bra ut. Jag vet inte om det egentligen krävs mer, men då besvären jag hade gick över, så känns det inte så noga.
Citera
2026-07-11, 16:51
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Hej,

Jag fick lite känningar där nere för några veckor sedan och tänkte först beställa tid för en undersökning. Nu har det försvunnit, men eftersom jag är i den åldern då prostatan kan börja krångla har jag lite frågor.

"Där nere" är en relativt ospecificerad plats, men....
Blodprov - PSA.
Jag beställde dessutom ett stockholm 3 test - blodprov - och betalade privat för att få säkrare resultat
Gå till doktorn och få ett första besked - du kan utesluta att de stoppar upp ett stålrör med hullingar i urinröret
Citera
2026-07-11, 16:56
Medlem
busy-signals avatar
Äsch, dom säger säkert att du är i den åldern så du borde börja ta en massa tester.

Men jag säger att du i själva verket är i den åldern att det är dags att börja investera i förebyggande egenvård. Åtminstone om du inte redan är ett hälsofreak av stora mått.

Är du tex otränad och överviktig, dricker du alkohol? Stressar du om dagarna, och sover för få timmar, med dålig sömnkvalitet?

I så fall så är det bättre att du i första hand ändrar din livsstil så att du kommer tillbaka i form igen, sover mera och stressar mindre. Och då kommer troligtvis inflammationen i din svullna prostata bli bättre på köpet ocskå, och samtidigt så förebygger du många andra otäcka sjukdomar som brukat dyka upp på ålderns höst.

Och skulle du ha oturen att dina prostatabesvär inte är godartade, så är tumörsjukdomen långsam. Dvs du kommer att ha gott om tid på dig att undersöka dig, och fundera på eventuella behandlingsmetoder.
Citera
2026-07-11, 17:11
Medlem
Citat:
Hej,

Vad menar du med "känningar"? Om du har svårt att pinka kan det bero på prostataförstoring, prostatainflammation eller urinvägsinfektion. Om du har haft koncentrerad smärta i ryggen eller sidan kan även njursten vara en möjlighet. Då kan din läkare besluta om röntgen.

Ja, vid prostataundersökning drar man ned kalsongerna halvvägs och det känns knappt rent fysiskt men var pinsam. Eftersom läkaren var kvinnlig, hade huckle och såg ut att vara generad över det så blev jag också generad.

Är man istället orolig för prostatacanser kan man be vårdcentralen om PSA-test regelbundet. I Sverige görs inte allmän PSA-screening på alla män, men många läkare säger okej till test. Särskilt om du har nära släktingar som haft prostatacancer och du är i övre medelåldern eller äldre.

Att sätta in kateter vid njursten görs normalt med bedövning, men de satte in den på nytt efter att min bedövning hade upphört – det var bråttom eftersom jag inte kunde kissa och narkosläkaren hade gått hem för dagen.

Det är den smärtsammaste upplevelse jag har haft i hela mitt liv.
Senast redigerad av guru1966 2026-07-11 kl. 17:19.
Citera
2026-07-11, 17:13
Avstängd
JoeDoughs avatar
Du kan ju ha fått en släng av prostatit, inget farligt men irriterande.
Citera
2026-07-11, 17:25
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Du kan ju ha fått en släng av prostatit, inget farligt men irriterande.

Ja prostatit är hyfsat besvärligt och går i skov.
Citera
2026-07-11, 17:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej,

Du har redan svarat på din egen fråga, utöver detta tas det blodprov.
Citera
2026-07-11, 17:35
Medlem
På mig tog det s k PSA test blodprov. Var lite undrande, då jag druckit mycket under årens lopp. Provet var helt utan anmärkning. Har ett par arbetskompisar som inte är lika lyckligt lotttade, noterbart nästintill nykterister. Så tror inte alkohol spelar in som tur är.
Citera
2026-07-11, 18:24
Medlem
Gubbens avatar
Du drar ner byxorna och ställer dig doggy style på britsen.
Doktorn tar på latex handskar och kör upp fingret i röven på dig.
Sen känner han runt lite därinne om det är svullet.

Har du tur så har han några läkarstudenter med.
Senast redigerad av Gubben 2026-07-11 kl. 18:31.
Citera
2026-07-11, 18:36
Medlem
Finger i röven med lite prostatamassage. Kan vara allt från en äldre arabisk herre, pensionärsåldrad tant till ung snygg 24-årig kvinna som får äran att känna efter hur stor till prostata är, beroende på vem som är schemalagd läkare för dagen.

Läkarstudenter kan förekomma! Men de går oftast att vänligt tacka nej till när det gäller mer intima undersökningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in