2026-07-11, 18:39
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Fram till allmän väg står det.

Och innan 1971 så krävdes inget tillstånd så den anslutning som fanns ansågs vara godkänd.
Dom har markerat vad som är allmän väg. Det är hela vägområdet, dvs inklusive dike och vägslänter. Servitutet gäller enbart inom 1:19:s fastighetsgränser.

Innan 1971 och innan 2021 fanns det bara en liten stig (som var för smal och icke-slitstark för att kunna köras på). Den stigen har dom fått behålla efter att Trafikverket öppnade upp igen. När de sen gjorde om stigen till utfart för körtrafik då krävdes det tillstånd. (Vilket de först verkade fatta, men sen sket i - antagligen för att de trodde att servitutet gav dem fritt fram).
Citera
2026-07-11, 19:21
Medlem
Har ni läst lite mer i tråden, och jag hade rätt igen….
Jäklar vad nästan alla gick igång i början och anklagade myndigheterna för att vara idioter, och även anklagade mig för att vara idiot etc för att jag skrev att det är dumt att döma innan alla fakta är på bordet.
Och uppenbart var fastighetsägarnas snyfthistoria en smula vinklad och undanhöll en hel del relevanta fakta…
Så, myndigheterna var kanske inte så idiotiska i alla fall i denna sak….
Citera
2026-07-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Dom har markerat vad som är allmän väg. Det är hela vägområdet, dvs inklusive dike och vägslänter. Servitutet gäller enbart inom 1:19:s fastighetsgränser.

Innan 1971 och innan 2021 fanns det bara en liten stig (som var för smal och icke-slitstark för att kunna köras på). Den stigen har dom fått behålla efter att Trafikverket öppnade upp igen. När de sen gjorde om stigen till utfart för körtrafik då krävdes det tillstånd. (Vilket de först verkade fatta, men sen sket i - antagligen för att de trodde att servitutet gav dem fritt fram).

Jisses, det står fram till allmän väg, inte till dikeskanten.
Hur tror du att det formulerar ett servitut annars för att nå en väg?

"Innan 1971 och innan 2021 fanns det bara en liten stig"
Jaha.... verkligen. Och det vet du?

De OCH grannarna säger att de kört in på infarten med bil i alla år.
Så du sitter ju bara och hittar på för att det ska passa nåt liten story du har fått för dig.
Citera
2026-07-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Tror inte det avgörs i ett officialservitut. Det är en rätt att använda en annan fastighet och ge möjlighet att ansluta till vägen. Inte att ansluta mot vägen.

Låt oss anta att det stämmer, så vet de ändå om att grannen inte fick godkänt för en liknande åtgärd. Av ren självbevarelsedrift borde de själva förstått varför. Hon säger ju själv att de vet att det är en osäker anslutning.

I det läget hade jag tagit kontakt med Trafikverket, berättat att jag vill uppgradera befintlig väg, men att jag förstår att det inte är trafiksäkert, skickat med officialservitutet och därefter bett dem komma med lösningar. Lagt problemet i myndighetens händer.

Jag hade absolut inte anlagt en livsfarlig anslutning, väntat på myndighetens respons och sen hävdat min rätt i media. I första hand för att jag vill leva och i andra hand för att det skulle vara enklare att be om Trafikverkets utlåtande först.

Rent praktiskt kan jag inte föreställa mig att Trafikverket har kollat servitut och sånt innan de byggde räcket. De ser en trafikfara och åtgärdar den.

Ovanpå det... Sen Lantmäteriet publicerade säkerhetsklassad information online har det dessutom blivit skapliga ledtider på att få ut sådana dokument. Det går inte att vänta månader på att få ut dokument för att sen åtgärda faran.

Stugägarna har krånglat till det alldeles för mycket och oavsett om de har juridiskt rätt eller inte, så har de utsatt sig själv och andra för livsfara.

Hade jag varit stugägarna hade jag tagit fram skämskudden.

Verkligen.

Verkar som mest som att ägarna har velat ha ett fint sommarhus på en fin plats och sen bara tjuvkopplat sig upp på vägnätet.

På ett synnerligen trafikfarligt sätt, om man dömer av bilderna.

Vem tror att man bara kan bulldozra sig ner till närmsta väg och lägga avfarten i en kurva, dessutom med bergväggar runtom.

Detta borde åtgärdats för längesen, men det var uppenbarligen viktigare att lyxrenovera huset.
Citera
2026-07-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har ni läst lite mer i tråden, och jag hade rätt igen….
Jäklar vad nästan alla gick igång i början och anklagade myndigheterna för att vara idioter, och även anklagade mig för att vara idiot etc för att jag skrev att det är dumt att döma innan alla fakta är på bordet.
Och uppenbart var fastighetsägarnas snyfthistoria en smula vinklad och undanhöll en hel del relevanta fakta…
Så, myndigheterna var kanske inte så idiotiska i alla fall i denna sak….

Det är en såpa med tre parter, och som det verkar är just :15 ganska oskyldiga då de inte verkar ha varit medvetna om den ansökan som :19 gjort.

Räcket kom upp som skydd för den infartsväg :19 skulle få, och som skulle gå på insidan. Sedan verkar det som att det skett sig för det fanns en avloppsanläggning där vägen skulle gå.

Myndigheterna borde tagit med :15 tidigare i diskussionen.
Senast redigerad av Garre74 2026-07-11 kl. 20:03.
Citera
2026-07-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Verkligen.

Verkar som mest som att ägarna har velat ha ett fint sommarhus på en fin plats och sen bara tjuvkopplat sig upp på vägnätet.

På ett synnerligen trafikfarligt sätt, om man dömer av bilderna.

Vem tror att man bara kan bulldozra sig ner till närmsta väg och lägga avfarten i en kurva, dessutom med bergväggar runtom.

Detta borde åtgärdats för längesen, men det var uppenbarligen viktigare att lyxrenovera huset.

Det finns ingen som påstår att den vägen infarten INTE funnits tidigare.
Huset har funnits i mannens släkt i 80 år, och de har kört in på den infarten under alla dessa år.

Sen kan vägverket ta bort den infarten på nya risker pga ökad trafik, men då skall de bekosta en ny väg.
Och där är vi nu.
Senast redigerad av Garre74 2026-07-11 kl. 20:06.
Citera
2026-07-11, 20:07
Medlem
Citat:
Det finns ingen som påstår att den vägen infarten funnits tidigare.
Huset har funnits i mannens släkt i 80 år, och de har kört in på den infarten under alla dessa år.

Sen kan vägverket ta bort den infarten, men då skall de bekosta en ny väg.
Och där är vi nu.

Huset är väl rivet och ombyggt från grunden?

Samt uppfarten breddad.

Det är liksom inget litet gemytligt torp vi pratar om. Längre.

Eller har jag fel?
Citera
2026-07-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Huset är väl rivet och ombyggt från grunden?

Samt uppfarten breddad.

Det är liksom inget litet gemytligt torp vi pratar om. Längre.

Eller har jag fel?
Bilderna visar inte direkt på ett stort hus, en bra bit under 100kvm skulle jag tro.
Och det spelar väl ingen roll heller - det är inte en ny fastighet...

Och breddad uppfart, ur trafiksäkerhetssynpunkt skulle kanske en breddad infart, påfartsdel, med endast en giltig riktning att lämna fastigheten ju kunna vara vettig.
Citera
2026-07-11, 20:18
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Jisses, det står fram till allmän väg, inte till dikeskanten.
Hur tror du att det formulerar ett servitut annars för att nå en väg?

"Innan 1971 och innan 2021 fanns det bara en liten stig"
Jaha.... verkligen. Och det vet du?

De OCH grannarna säger att de kört in på infarten med bil i alla år.
Så du sitter ju bara och hittar på för att det ska passa nåt liten story du har fått för dig.
Servitutet är bara ett avtal mellan 1:15 och 1:19. Inga andra parter är berörda eller har undertecknat.

Var någonstans säger grannarna att de kört in på infarten i alla år? På byggahus säger 1:19 att vägen var igenväxt och att en granne kontaktar Trafikverket så fort han använder den.

Hade vägen använts (trots att den helt uppenbart är för smal för en bil) så hade det blivit spår i gräset som synts på Google Streetview. Backen är på tok för brant för att man skulle kunna köra utan att gräva ner sig i gräset med däcken.
Citera
2026-07-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Servitutet är bara ett avtal mellan 1:15 och 1:19. Inga andra parter är berörda eller har undertecknat.

Var någonstans säger grannarna att de kört in på infarten i alla år? På byggahus säger 1:19 att vägen var igenväxt och att en granne kontaktar Trafikverket så fort han använder den.

Hade vägen använts (trots att den helt uppenbart är för smal för en bil) så hade det blivit spår i gräset som synts på Google Streetview. Backen är på tok för brant för att man skulle kunna köra utan att gräva ner sig i gräset med däcken.
"så hade det blivit spår i gräset som synts på Google Streetview"
Har folk tappat förståndet helt när det gäller att värdera saker?
De är där några veckor varje sommar, så om Google är en annan vecka...syns inga spår.

"Backen är på tok för brant".
Nej, verkligen inte.

" vi kört upp där i alla år men bara några veckor per sommar och då har vi klippt gräs och sly så det har vuxit igen resten av året "

Är vad de sagt.

"Det är faktiskt 1:15 som har infarten även om båda använder den. Det har dom gjort i flera år och gör fortfarande.
Alla berörda tycker att det är bästa alternativet men trafikverket står på sig"

Citera
2026-07-11, 20:46
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
"Backen är på tok för brant".
Nej, verkligen inte.

Hur vet du det? 🤔
Citera
2026-07-11, 21:23
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Hmm, jo om man tittar på vägens kantlinjer, som det 2 meter emellan, så är som smalast typ 1,7-1,8 uppför stigen. Kanske går att få upp en bil där ändå och om man bara gör det någon gång per år när det inte regnar så kan man nog klara sig ut att lämna spår efter sig. Man ser också på Google att det 2019 att någon breddat vägen på andra sidan, förmodligen för att kunna köra in och ut med en rätare vinkel.

Hur som helst, det här är så jäkla korkat och oansvarigt att jag hoppas Anna-Carin och gänget fälls för framkallande av fara. Hur jävla dumma får man vara i det här samhället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in