2026-07-11, 14:44
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
NEJ, sitter man och kör långt under hastighetsgränsen på pin jävelskap så är man en riktig fitta punkt slut.

Det kan jag hålla med om.
Hur ofta tror du det händer? Tror du inte att det i 99,9% av fallen finns en annan orsak till att köra långsammare än den maximala tillåtna hastigheten? Det tror jag.
De få gångerna jag upplevt att någon kört långsamt för att jävlas med folk är när de fått en stirrpitt med blinkande helljus två meter bakom sig, fast något sådant skulle väl aldrig du syssla med?
Citera
2026-07-11, 14:45
Medlem
Jävla övervakningssamhälle som skapats. Jag röstade nej 1994 så skyll inte på mig. Hatar dessa nya direktiv som förstör friheten att köra bil. Väglusarna är farligare än någon som bränner förbi dig på motorvägen i 130 knyck. Måste ha flyt i trafiken.
Citera
2026-07-11, 14:45
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Nej, det finns inget som säger att du får köra onödigt långsamt, om du ligger i 65 på en 80-väg i rusningstrafik och får en lång svans efter dig och inte gör något åt det är det straffbart.

Att köra i 85 på en 80-väg är tillåtet. De har en säkerhetsmarginal på instrumenten på 5km/h.

Så hela din tes faller, fjant.

Inte ett enda rätt i hela inlägget. Grattis!
Citera
2026-07-11, 14:53
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Inte ett enda rätt i hela inlägget. Grattis!

Allt är rätt. Om du stör trafiken när du kör för långsamt, som att få en lång svans efter sig i rusningstrafik utan anledning är straffbart.

Du kommer alltid undan en fartkontroll om din mätare i bilen är 5 km/h över hastighetsgränsen, undantag när gränsen är 30 eller lägre. Varför tar du inte ut gruset från trosan?
Citera
2026-07-11, 15:02
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Allt är rätt. Om du stör trafiken när du kör för långsamt, som att få en lång svans efter sig i rusningstrafik utan anledning är straffbart.

Du kommer alltid undan en fartkontroll om din mätare i bilen är 5 km/h över hastighetsgränsen, undantag när gränsen är 30 eller lägre. Varför tar du inte ut gruset från trosan?

Om man kör "överdrivet långsamt" ja, 65 på 80-vägen är inte överdrivet långsamt. Ingen har någonsin blivit lagförd för det, då det inte är vad lagen syftar till.
När du säger "kommer undan" så förstår du (förhoppningsvis) själv att det faktiskt bryter mot lagen. 81 på 80-vägen är förbjudet.

Vill du diskutera mer så får du höja nivån, "grus i trosan" är ovärdigt och diskvalificerar dig från att konversera med vuxna människor.
Citera
2026-07-11, 15:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag hyrde precis en ny lexus. Den läser av alla trafikskyltar och sedan står hastigheten på instrumentpanelen och kör man 3 km för fort så piper den. Dock diskret och slutar pipa ganska snart om man struntar i det. Om jag orkat läsa manualen kan man säkert stänga av det. Men detta är naturligtvis bara början.

Dock klarar vi oss 10 år till med lite svart tejp för kameran som avläser hastighetsskyltar.

Kommer att bli nya möjligheter till pranks. T.ex kan man sätta "1" framför "30" på hastighetsskylten och framtidsbilen kör 130 utanför dagis.
Citera
2026-07-11, 15:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det kan jag hålla med om.
Hur ofta tror du det händer? Tror du inte att det i 99,9% av fallen finns en annan orsak till att köra långsammare än den maximala tillåtna hastigheten? Det tror jag.
De få gångerna jag upplevt att någon kört långsamt för att jävlas med folk är när de fått en stirrpitt med blinkande helljus två meter bakom sig, fast något sådant skulle väl aldrig du syssla med?

Det händer oftare än man tror, givet att ca 6000 förare kör rattfulla varje dag och gud vet hur många som är narkotikapåverkad är jag inte förvånad. Nej, helljusen har mycket begränsad inverkan i dagsljus, då funkar kompressorhorn mycket bättre

Det är brist på stirrpittar i detta land, hade det funnits fler så kanske tempot hade drivits upp lite bättre.
Citera
2026-07-11, 15:32
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är inte en rättighet nej, och har om än sällsynt , bötfällts av polisen.

Att hindra trafikflödet är faktiskt också ett brott, inte bara fortkörning!

Nu är det ju dock så att fortkörare stör trafikflödet minst lika mycket som någon som kör 20 kmh under maximal tillåten hastighet, samtidigt som man skapar osäkerhet och försvårar bedömningar och besluttaganden för övriga fordon på vägen. Det är liksom av den anledningen som det går fan vet hur många fortkörningsbotar för varje körförlångsamtbot (finns det ens några som helst fall där någon fått en dylik bot för 20 kmh under skyltad hastighet på en väg över 70?)

Att hänvisa till att "dEt äR iNtE tIlLåtEt aTt hInDrA" i en diskussion kring fortkörning är lite som att påpeka att förolämpning och förtal är ett lagbrott när någon skriker "jävla tjuv" efter en väskryckare. Sila mygg och svälja kameler, så att säga.
Citera
2026-07-11, 15:43
Medlem
GanskaRoligts avatar
Fantastiskt. Man ska dygnet runt bli filmad i sin egen bil och kör man 81 km/h på en 80-väg ska bilen börja bromsa av sig själv.
Citera
2026-07-11, 15:51
Medlem
Det är väl inget nytt?

Jag har en rätt gammal bil. Men den vet vilka vägar jag kör på + läser av skyltar och bromsar in varje gång jag närmar mig en lägre harighetsgräns. Det är ofta man själv missar vilken hastighet som gäller just på denna väg men då vet bilen det själv och försöker få mig att fatta det.

Sen kan jag ju overrida det genom att trycka på gasen. Det är inte som att bilen tvingar mig att köra i 50 på en 50-väg, men den gör mig uppmärksam på att här är det 50 genom att den bromsar in lagom till jag passerar vägskylten.

Jag tycker det är fantastiskt!
Citera
2026-07-11, 15:53
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Om man kör "överdrivet långsamt" ja, 65 på 80-vägen är inte överdrivet långsamt. Ingen har någonsin blivit lagförd för det, då det inte är vad lagen syftar till.
När du säger "kommer undan" så förstår du (förhoppningsvis) själv att det faktiskt bryter mot lagen. 81 på 80-vägen är förbjudet.

Vill du diskutera mer så får du höja nivån, "grus i trosan" är ovärdigt och diskvalificerar dig från att konversera med vuxna människor.

Smidigt att du ignorerar parametern med rusningstrafik, smidigt som sagt, och exakt efter din karaktär. Idiot.

Nej, det stämmer inte. Om man mäts lagligt i kontroll, så kör man i en laglig hastighet. Detta är inte Reddit, sluta bete dig som ett autistiskt mongo. Rövhål.
Citera
2026-07-11, 15:55
Medlem
Libertarismuss avatar
All forskning visar entydigt att alla dessa ”säkerhetsåtgärder” i form av pipande ljud, varningssignaler och autostyrning mot förarens vilja orsaker fler olyckor. Detta förslag kommer blott leda till att man tvärnitar på en motorväg eftersom datorn får för sig att det är 30 km/h eller till frontalkrockar på landsväg när man inte tillåts köra om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in