2026-07-11, 11:12
Medlem
Modigt eller korkat. NK är inte kända för att släppa saker så op borde nog se sig över axeln resten av livet. Aldrig kunna lita på en kopp te utomlands osv. Allt för att berätta något vi redan visste. Men kul iaf! I support it
Citera
2026-07-11, 13:35
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
för att han väl är kvar i området.

straffet om han blir gripen är antagligen värre än den där amerikanen som tog en affisch som souvenir. han blev en grönsak efter nordkoreanskt fängelse

Man får ju hoppas att han inte är så korkad att han laddade upp dessa videos när han fortfarande befann sig i landet, Nordkorea har bland världens bästa hackare, dom hittar honom oavsett men skillnaden är väl att om han är kvar i landet så blir han omhändertagen på direkten och om han lämnat landet får han oroa sig över att bli förgiftad kommande åren.
Citera
2026-07-11, 13:47
Medlem
Paponims avatar
I såna här trådar ser man verkligen hur jävla korkade folk är!

Han som laddade upp videorna har inte alls varit i Nordkorea. Han hade bara laddat ner gammal video från 2017 och sen hittade han på hela sin story. Han sitter väl i nån lägenhet i Stockholms-trakten och garvar nu...

Användaren som startade den här trådens användarnamn "Kwangmyong" var valt för att antyda att det var samma person som hade lagt upp videorna. Bara att googla "Kwangmyong" så fattar ni...

Det vimlar av sådana här videor tagna inifrån eller precis vid gränsen till Nordkorea. Här en YouTube-kanal full av sådana videor: https://www.youtube.com/@day12

Det som är ruggigt är hur effektiv den västerländska (USA) hjärntvätten verkligen är. Folk sitter ju här och tror att det är nordkoreansk propaganda eftersom det är mat i filmerna...

Valboskapen i väst är precis lika hjärntvättade i frågor som Ukraina, Iran, Myanmar etc. Påverkansapparaten går för högvarv...
Citera
2026-07-11, 16:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumFisk
Funderar ibland hur illa en befolkning måste ha det för att revoltera. Antar att det finns ett samband mellan hur hårt förtryckt ett folk är och illa man kan "tänka sig ha det" innan upplopp. I NK antar att jag ändå, att de flesta, efter mycket möda och besvär ändå har mat på bordet och tak över huvudet vilket i kombination med det extrema förtrycket accepteras som den dräglig tillvaro. I Ryssland kräver man lite mer, typ bensin till bilen, sprit på hyllorna och gas i spisen. I Sverige har man ju det förstås så pass bekvämt att en nyanlagd cykelbana kan vara grund för samhällskollaps.
Jag tänker mig att problemet är Förnekelse. Om man är med i en sekt så har man programmerats att bara den har sanningen. Alla fel som påpekas kommer från fiendesidan och man sluter alltså upp ännu mer kring sekten. Kommunism är en sekt, liksom nazism, feminism, woke. Religion är sektliknande och har funnits i 1000-tals år men de sekten ger fördelar så den kan få finnas kvar.

Inte ens om halva Nordkorea dör av svält kommer de att vända sig mot kommunismen. Det måste komma en enskild människa som har större utstrålning än sektledaren för att idioterna förlåt sektmedlemmarna ska lämna sin sekt.

Jag har läst en bok om en nordkorean som hoppade av till Sydkorea. Som är ett superrikt väl fungerande land som Sverige fyllt med koreaner. Sedan flyttade han hem igen, för han saknade sin gamla sekt som gav honom mer än frihet och pengar. En del enkla människor orkar inte vara självständiga. Sekten ger dem trygghet.
Citera
2026-07-11, 16:08
Medlem
snälla nån, någon måste ju hunnit ta en backup, vart ligger dem?
Citera
2026-07-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tänker mig att problemet är Förnekelse. Om man är med i en sekt så har man programmerats att bara den har sanningen. Alla fel som påpekas kommer från fiendesidan och man sluter alltså upp ännu mer kring sekten. Kommunism är en sekt, liksom nazism, feminism, woke. Religion är sektliknande och har funnits i 1000-tals år men de sekten ger fördelar så den kan få finnas kvar.

Inte ens om halva Nordkorea dör av svält kommer de att vända sig mot kommunismen. Det måste komma en enskild människa som har större utstrålning än sektledaren för att idioterna förlåt sektmedlemmarna ska lämna sin sekt.

Jag har läst en bok om en nordkorean som hoppade av till Sydkorea. Som är ett superrikt väl fungerande land som Sverige fyllt med koreaner. Sedan flyttade han hem igen, för han saknade sin gamla sekt som gav honom mer än frihet och pengar. En del enkla människor orkar inte vara självständiga. Sekten ger dem trygghet.

En revolt mot makten brukar oftast behöva att det förtryckta folket ser en ljusning i en nära framtid. Alltså att de tror har något att vinna på att riskera livet. Det behövs också att de organiserar sig och sprider information utan att makten upptäcker dem. Och helst att det finns en medelklass som stöder dem.

Inget av det ovanstående finns eller är möjligt i Nordkorea.

Men du har absolut rätt i det du skriver om sekter.

Vet du vad den boken du nämnde heter?
Citera
2026-07-11, 17:10
Medlem
Homofilens avatar
Någon som sparade skiten innan idioten tog bort det?
Citera
2026-07-11, 17:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallevalle
En revolt mot makten brukar oftast behöva att det förtryckta folket ser en ljusning i en nära framtid. Alltså att de tror har något att vinna på att riskera livet. Det behövs också att de organiserar sig och sprider information utan att makten upptäcker dem. Och helst att det finns en medelklass som stöder dem.

Inget av det ovanstående finns eller är möjligt i Nordkorea.

Men du har absolut rätt i det du skriver om sekter.

Vet du vad den boken du nämnde heter?
Dock, om jag applicerar det du skriver på Östtyskland och Sovjetunionen 1989 så gick det väl inte till så? Det kom inifrån, Gorbatjev var en vanlig fungerande man utan sekt, varför de valde honom som ledare har jag ingen aning om. Men han släppte lös individualism och vett och sedan rasade Östtyskland på några månader. Inga sektländer kan överleva om någon trovärdig punkterar myterna. Om Kim Jong Un sa ifrån imorgon så skulle hela Nordkorea falla på några månader och sedan börja kopiera Sydkorea.

Jag har glömt bokens namn men en googling ger en topplista om Nordkoreaner i väst:
https://hemibooks.com/best-book-about-north-korean-defectors/
Citera
2026-07-11, 18:05
Medlem
Någon som vet om det finns backup på filmerna, snälla.
Citera
2026-07-11, 18:14
Medlem
Gorbatjev "släppte inte lös invidualismen".

Sovjet var ett ruttet system som varken levererade frihet, välfärd, konsumtionsvaror eller tillväxt. Folk fick nog, och diktaturen var inte hård nog att undertrycka det folk ville, hoppades, önskade.

Att en fejkfilm om Nordkorea genererar så många inlägg är i sig deprimerande (och ja, jag inser ironin i min kommentar).

Kära Flashback, varför inte bry sig om det som är på riktigt🙂?

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dock, om jag applicerar det du skriver på Östtyskland och Sovjetunionen 1989 så gick det väl inte till så? Det kom inifrån, Gorbatjev var en vanlig fungerande man utan sekt, varför de valde honom som ledare har jag ingen aning om. Men han släppte lös individualism och vett och sedan rasade Östtyskland på några månader. Inga sektländer kan överleva om någon trovärdig punkterar myterna. Om Kim Jong Un sa ifrån imorgon så skulle hela Nordkorea falla på några månader och sedan börja kopiera Sydkorea.

Jag har glömt bokens namn men en googling ger en topplista om Nordkoreaner i väst:
https://hemibooks.com/best-book-about-north-korean-defectors/
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-07-11 kl. 18:15. Anledning: Otydligt
Citera
2026-07-11, 18:27
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Modigt eller korkat. NK är inte kända för att släppa saker så op borde nog se sig över axeln resten av livet. Aldrig kunna lita på en kopp te utomlands osv. Allt för att berätta något vi redan visste. Men kul iaf! I support it

Du tror alltså att om OP åker till ett bageri i t ex Frankfurt så kan han inte lita på kaffet...? För att Nordkorea först vet vem han är, sen förföljer honom överallt och ser dessutom till att varenda bageri, restaurang eller liknande i hela världen som han besöker har möjlighet att typ förgifta honom...?
Citera
2026-07-11, 18:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Gorbatjev "släppte inte lös invidualismen".

Sovjet var ett ruttet system som varken levererade frihet, välfärd, konsumtionsvaror eller tillväxt. Folk fick nog, och diktaturen var inte hård nog att undertrycka det folk ville, hoppades, önskade.

Att en fejkfilm om Nordkorea genererar så många inlägg är i sig deprimerande (och ja, jag inser ironin i min kommentar).

Kära Flashback, varför inte bry sig om det som är på riktigt🙂?
Jo, Gorbatjov släppte loss individualismen. Googla Perestrojka och Glasnost. Och det var detta som till sist gjorde att gränsvakterna i östberlin släppte igenom 1000-tals östtyskar en vacker dag 1989 utan att skjuta någon. Östtyskarna blev individer, en individ skjuter inte en annan östtysk för att han går över en gräns.

Folk skriver i tråden för att kommunism är så fascinerande och därmed är Nordkorea fascinerande. Som utdöd dinosaurie.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-11 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in