2026-07-10, 16:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Moderna bilar kan vara sjukt trafikfarliga.

Just det där att vissa system rycker i ratten och vill styra en rätt in i trafikhinder som man väjer för är inte kul .

Är då kalibreringen dålig förstår jag att det är obehagligt , i synnerhet för äldre eller kvinnor som inte har lika mycket råstyrka att hålla emot med .
Ingen bil svänger så hårt att det inte går att hålla emot eller korrigera kursen, vill de väja in mot ett hinder är de felkalibrerade nåt så inihelvete. Det är inte så att herrarna glömmer av att blinka när de korsar en heldragen linje, för det har jag märkt att bilar inte gillar.
Citera
2026-07-10, 16:38
Medlem
Som jag redan skrivit är det mesta i tråden bara överdrivet gnällande, och så har folk hållit på i alla tiden när de t ex inte känner igen sig i hur saker har utvecklats mot hur det var förr….

Ja, det finns absolut exempel på mindre lyckade lösningar och varningar etc. Men i de flesta fall är det i grunden användarens ovana och/eller handhavandefel…

Min egen Passat GTS har det mesta av varningar som det gnys om i tråden, och visst fan var det ovant initialt, och man t ex funderade va faaan…. När motorn bara tvärdog när man kom fram till korsningen…..
Likaså blev det lite ryckigt och knyckigt att vänja sig vid denna autotstopp, men med lite tillvänjning så är det inga som helst problem och jag tänker inte ens på att det finns och är aktivt.

Jag har Laneassist, som ja, kan durra i ratten ibland, eller t o m streta emot för att hålla bilen i filen, och det var ovant i början, och kan fortfarande bjuda på nån liten överraskning. Men, i princip alla dessa system har även mer eller mindre räddat mig från potentiella risker eller direkta situationer, just genom att varna när jag eller nån annan är nära att, eller har, råkat missa nåt. Är det det bra det…? Jag är ta mig fan glad att alla dessa system finns, och det kan kännas rätt tomt när man kör nån av mina andra bilar som saknar de flesta av dessa system, för de är enligt mig mer en stor hjälp än stjälp, och detta hur jäkla erfaren och bra förare man än är.
Citera
2026-07-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ingen bil svänger så hårt att det inte går att hålla emot eller korrigera kursen, vill de väja in mot ett hinder är de felkalibrerade nåt så inihelvete. Det är inte så att herrarna glömmer av att blinka när de korsar en heldragen linje, för det har jag märkt att bilar inte gillar.

Korrekt, och det är väl rätt logiskt att systemen kan reagera om man skiter i att använda blinkers, för hus ska dessa system veta om det är en slarver eller ett avsiktligt klantarsle bakom ratten…? Eller nån som faktiskt missat nåt, slumrat till eller vad som…
Citera
2026-07-11, 12:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Korrekt, och det är väl rätt logiskt att systemen kan reagera om man skiter i att använda blinkers, för hus ska dessa system veta om det är en slarver eller ett avsiktligt klantarsle bakom ratten…? Eller nån som faktiskt missat nåt, slumrat till eller vad som…

Problemet är att systemen inte enkelt går att stänga av utan man måste in i menyer - då lär bilarna lämnas på tomgång ordentligt mycket mer än annars... EU har inte tänkt hela vägen i hamn där, de skulle skulle givetvis haft en "cool down" period på 30 minuter eller så innan dessa system gör reset.
Citera
2026-07-11, 16:15
Medlem
sealstrypers avatar
Det verkar som att det är många som inte gillar att ha ett flipperspel som instrumentering ....

https://www.friatider.se/volvo-v70-fran-2005-utklassar-nya-bilar-i-sakerhetstest
Citera
2026-07-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Problemet är att systemen inte enkelt går att stänga av utan man måste in i menyer - då lär bilarna lämnas på tomgång ordentligt mycket mer än annars... EU har inte tänkt hela vägen i hamn där, de skulle skulle givetvis haft en "cool down" period på 30 minuter eller så innan dessa system gör reset.

Ja det finns säkert exempel på olika bra implementeringar i menysystem eller annat för dessa system. Men vissa kanske anses så pass viktiga generellt sett (kanske säkerhetsmässigt eller annat) att man valt att de t ex är aktiverade varje gång bilen startas. Andra kanske kan vara mer som att ställa in stolen eller annat, alltså mer likande ”personifiering”

Jag vill mena att det i vanlig ordning handlar väldigt mycket om tillvänjning till nya saker/funktioner etc. För liknande gnäll har gått kontinuerligt genom tiderna inte bara om bilar, utan i princip allt. Nya saker kan vara jobbiga för många oavsett om de är bra eller inte, för det är nåt nytt och de är ovana, och vill ha det som de blivit vana med.

Det finns absolut en hel del som varit mer eller mindre dryga även för mig, initialt, men efter att ha testat tränat och fått mer förståelse för tanken bakom hur det är utformat, och vad det ska vara hjälp eller skydd mot, så brukar det mesta landa och jag istället uppskattar det.
Citera
2026-07-11, 18:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja det finns säkert exempel på olika bra implementeringar i menysystem eller annat för dessa system. Men vissa kanske anses så pass viktiga generellt sett (kanske säkerhetsmässigt eller annat) att man valt att de t ex är aktiverade varje gång bilen startas. Andra kanske kan vara mer som att ställa in stolen eller annat, alltså mer likande ”personifiering”

Jag vill mena att det i vanlig ordning handlar väldigt mycket om tillvänjning till nya saker/funktioner etc. För liknande gnäll har gått kontinuerligt genom tiderna inte bara om bilar, utan i princip allt. Nya saker kan vara jobbiga för många oavsett om de är bra eller inte, för det är nåt nytt och de är ovana, och vill ha det som de blivit vana med.

Det finns absolut en hel del som varit mer eller mindre dryga även för mig, initialt, men efter att ha testat tränat och fått mer förståelse för tanken bakom hur det är utformat, och vad det ska vara hjälp eller skydd mot, så brukar det mesta landa och jag istället uppskattar det.

Jag tänker visserligen bara på saker som lane-assist, hastighetsöverträdelsepipande, Ecoläge som begränsar topphastigheten och liknande. Dessa brukar man dölja i menysystem nuförtiden och det får till påföljd att yrkeschaufförer låter biljäveln stå på tomgång efter att ha slagit av dem i början av dagens pass.

Mer eller mindre dryga system som man vänjer sig vid? Tippar på mer då för maken till lågintelligent försök till styrning har aldrig tidigare kommit från eu. De har helt enkelt inte tänkt hela vägen i hamn, uppfinn ett idiotsäkert system och en idiot kommer besegra det
Citera
2026-07-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, herrejösses, en del ska ju inte ha körkort. Klipp ditt är du snäll, är du så urbota kass på att köra bil vill jag inte riskera att möta dig på vägen.

Jag håller med om att vissa system är lite mycket, obligatorisk hastighetsvarning exv.
Övernitisk filhållning är ju märkesspecifikt, det ska finnas men hur det är kalibrerat är upp till tillverkarna och kan förstås vara jobbigt men klarar man inte av att köra en bil för systemens skull har man inte i trafiken att göra.

Det är inte bara jag som tycker det är konstigt och farligt, bars kolla vad andra här skrivit.
Säger säg själv också att det inte är bra att bilen rattar av sig själv när man inte är beredd och dessutom inte kan läsa linjerna korrekt varje gång.
Citera
2026-07-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag tänker visserligen bara på saker som lane-assist, hastighetsöverträdelsepipande, Ecoläge som begränsar topphastigheten och liknande. Dessa brukar man dölja i menysystem nuförtiden och det får till påföljd att yrkeschaufförer låter biljäveln stå på tomgång efter att ha slagit av dem i början av dagens pass.

Mer eller mindre dryga system som man vänjer sig vid? Tippar på mer då för maken till lågintelligent försök till styrning har aldrig tidigare kommit från eu. De har helt enkelt inte tänkt hela vägen i hamn, uppfinn ett idiotsäkert system och en idiot kommer besegra det

Ja och med det menar du att det är de som utvecklar systemen som är dumma, eller de som medvetet väljer att ”sabba” det….?

Och om det du skriver skulle vara sant så är det ju ingen mening att uppfinna eller montera nåt alls, för det är alltid nån som sabbar eller besegrar det…?

Men alla andra som dessa system faktisk hjälper, kanske t o m räddar liv, ska vi bara skita i det…?
Citera
2026-07-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Det är inte bara jag som tycker det är konstigt och farligt, bars kolla vad andra här skrivit.
Säger säg själv också att det inte är bra att bilen rattar av sig själv när man inte är beredd och dessutom inte kan läsa linjerna korrekt varje gång.

Om systemen verkligen var farliga så skulle de aldrig godkänts att införa i fordonen.

Det är dessutom din skyldighet att som förare göra dig känd med aktuellt fordon och dess funktioner så att du kan hantera det och framföra det säkert.
Citera
2026-07-11, 19:14
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Om systemen verkligen var farliga så skulle de aldrig godkänts att införa i fordonen.
Så funkar det inte. Euro NCAP är IQ-befriade och sätter fem stjärnor på allt som tjuter och låter. Det är först efter konsumenterna själva klagat som nu även Euro NCAP gått ut och sagt att fysiska knappar är bra och det behövs mindre tjutande i bilar. Men detta är bara kurskorrigeringar på konsumentfeedback och inget som de själva tänkte på först. Våra bilar har blivit allt farligare på vägarna i takt med att regleringar tvingat dem till att vara tunga, breda pansarvagnar med dålig syn utåt. Att bli överkörd av en modern bil är en ingen rolig historia.
Citera
2026-07-11, 19:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja och med det menar du att det är de som utvecklar systemen som är dumma, eller de som medvetet väljer att ”sabba” det….?

Och om det du skriver skulle vara sant så är det ju ingen mening att uppfinna eller montera nåt alls, för det är alltid nån som sabbar eller besegrar det…?

Men alla andra som dessa system faktisk hjälper, kanske t o m räddar liv, ska vi bara skita i det…?

Problemet är att anledningen till att dessa system sabbar är det förbannade plingandet, hade systemen varit vettigt utformade så hade inte behovet funnits att stänga av dem. En bil som börjar plinga om du kör 2 km/h för fort är vansinne - ett likadant system som plingar till vid 10 km/h för fort hade varit illa mne åtminstone acceptabelt och föraren hade kanske låtit det vara aktiverat.

Att det kommer lämnas tusentals lätta lastbilar på tomgång runt om i europa är helt och hållet EU-s byråkratfel, papperprodukt som ingen i verkliga livet frivilligt kommer acceptera.

Hur kokta i skallen är europas befolkning, vi behöver franska bönder som dumpar 1000 ton gödsel utanför europaparlamentet tills direktivet justeras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in