2026-07-09, 22:25
Medlem
MagisterBisters avatar
Jag hyrde en bil som visade sig ha en sån där filhållningsassistent. Den pep, skakade ratten och styrde emot om man kom för nära kanten eller mittlinjen. Vid ett tillfälle kom jag att köra på en riktigt smal väg. Vägen var så smal så att jag enligt datorn var för nära kanten på båda sidorna samtidigt. Så bilen började svänga från vänster till höger i en allt högre frekvens. Samtidigt skakade ratten, lampor blinkade och larmet tjöt. Dessutom började trötthetsvarnaren larma: ”Keep focus”.

Om det inte varit för att det var djävligt obehagligt hade det varit rena farsen. Jag fick stanna mitt på vägen och googla fram en youtube-video som visade hur man kom åt menyn för att stänga av de satans varningarna.
Citera
2026-07-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag tänker att pipande ljud måste ha en liten högtalare någonstans i bilen. Kan man inte bara riva ut skiten?

I fallet med min bil, Volvo EX30 så är det ingen separat högtalare för pipandet uan det kommer ur de vanliga högtalarna som man hör musik ur. Dessutom sänks volymen kraftigt på musiken medans pipen kommer så att man inte ska missa "härligheten", för vem vill inte avbryta sin sköna musik för att lyssna på en massa pip?

Men ja, det går att stänga av och jag har satt det i system att alltid göra det direkt när jag börjar köra.
Lite samma sak som när bensin och dieselbilar fick automatiskt avstängning av motorn vid rödljus eller annat stopp. Hade det på en tidigare bensinbil och det var så sjukt irriterande och det var man också tvunget att stänga av varje gång. Ibland satt man i trafikstockning med krypkörning där man kör några meter och stannar, kör några meter och stannar och biljäveln stängde av sig varje gång man stannade.

Till slut blir 12V batteriet så utslitet att funktionen stängde av sig själv för att inte riskera att dra ut batteriet helt.
Citera
2026-07-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag hyrde en bil som visade sig ha en sån där filhållningsassistent. Den pep, skakade ratten och styrde emot om man kom för nära kanten eller mittlinjen. Vid ett tillfälle kom jag att köra på en riktigt smal väg. Vägen var så smal så att jag enligt datorn var för nära kanten på båda sidorna samtidigt. Så bilen började svänga från vänster till höger i en allt högre frekvens. Samtidigt skakade ratten, lampor blinkade och larmet tjöt. Dessutom började trötthetsvarnaren larma: ”Keep focus”.

Om det inte varit för att det var djävligt obehagligt hade det varit rena farsen. Jag fick stanna mitt på vägen och googla fram en youtube-video som visade hur man kom åt menyn för att stänga av de satans varningarna.

Det där är riktigt farligt. På min Volvo (om man inte stänger av skiten) så kan man komma körandes på en riktigt smal väg, en väg där 2 bilar knappt kan mötas om man inte går ut i väggrenen och korsar linjen mot kanten. Finns ingen mittlinje heller.

Vad gör då bilen. Jo den känner av att jag håller på att korsa linjen mot diket och vrider då automatiskt in mig innanför linjen och försöker ta livet av mig! Jag skämtar inte. Det dumma jävla systemet tycker det är bättre att hålla sig innanför linjen och då krocka med bilen man möter än att gå utanför linjen! Det är ju helt galet! Varför gör man ett sånt system till lag på bilar innan de ens kommit på lösningen på sånna här problem? Man löser väl allt sånt först innan man inför det? Nej tydligen är politikerna inte smarta nog att förstå det. De har ju privatchaufförer så de vet väl inte ens hur verklig körning funkar.

Skulle inte förvåna mig om det någonstan i Europa och säkert ett flertal gånger orsakat en olycka som inte hade hänt om systemet inte varit aktivt.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-07-09 kl. 22:54.
Citera
2026-07-10, 01:19
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorKevlar
Jag har stängt av allt fancy stuff på min bil ifrån 2019, misstänker att det är svårare med senare bilar?!

Ja, du (och jag, årsmodell 2020) klarade oss, vi har körassistans när VI vill ha det, men från 2022 och framåt rullade EU ut GSR2 i flera faser som tvingar biltillverkare att göra de där systemen mer känsliga/aggressiva och antingen på från start, eller permanent på.
Citera
2026-07-10, 01:25
Medlem
Jag hyrde en bil för 3 veckor sedan och bara kört äldre bilar innan det.

Stannade på en parkeringsficka och tog in ryggsäcken från bagaget och la den på baksätet.
Börjar gasa upp och jövlar vad det piper!
Trodde det var motorfel först så jag stannade mitt på motorvägen med massa bilar bakom mig.
Det visade sig vars en jävla varning för att bolen trodde att ryggsäcken var en person som satt på sätet utan bälte, helt cp.

Sen höll det på gå jävligt illa när jag i en kurva körde över mittlinjen som man ibland gör bara för att gena lite och då har den jävla bilen en automatisk avkännare som ser att jag är över linjen och då drar ratten sig åt höger av sig själv.
Satan så rädd jag blev för jag ryckte ju emot och trodde jag kört på nåt halkigt eller nåt.
Detta medförde att jag nästan förlorade kontrollen på bilen.

Var med om detta när jag skulle köra om en lastbil också och min bil drar ratten åt höger tvärt precis när jag kör om.
Vem fan har kommit på denna helt cp störda idé?

Sen varnade displayen/gps att jag körde 5km för fort och började låta.
Hade helt ärligt inte tagit emot den jävla bilen ens om jag fått den.
Citera
2026-07-10, 06:58
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag hyrde en bil för 3 veckor sedan och bara kört äldre bilar innan det.

Stannade på en parkeringsficka och tog in ryggsäcken från bagaget och la den på baksätet.
Börjar gasa upp och jövlar vad det piper!
Trodde det var motorfel först så jag stannade mitt på motorvägen med massa bilar bakom mig.
Det visade sig vars en jävla varning för att bolen trodde att ryggsäcken var en person som satt på sätet utan bälte, helt cp.

Sen höll det på gå jävligt illa när jag i en kurva körde över mittlinjen som man ibland gör bara för att gena lite och då har den jävla bilen en automatisk avkännare som ser att jag är över linjen och då drar ratten sig åt höger av sig själv.
Satan så rädd jag blev för jag ryckte ju emot och trodde jag kört på nåt halkigt eller nåt.
Detta medförde att jag nästan förlorade kontrollen på bilen.

Var med om detta när jag skulle köra om en lastbil också och min bil drar ratten åt höger tvärt precis när jag kör om.
Vem fan har kommit på denna helt cp störda idé?

Sen varnade displayen/gps att jag körde 5km för fort och började låta.
Hade helt ärligt inte tagit emot den jävla bilen ens om jag fått den.

Ja, herrejösses, en del ska ju inte ha körkort. Klipp ditt är du snäll, är du så urbota kass på att köra bil vill jag inte riskera att möta dig på vägen.

Jag håller med om att vissa system är lite mycket, obligatorisk hastighetsvarning exv.
Övernitisk filhållning är ju märkesspecifikt, det ska finnas men hur det är kalibrerat är upp till tillverkarna och kan förstås vara jobbigt men klarar man inte av att köra en bil för systemens skull har man inte i trafiken att göra.
Citera
2026-07-10, 08:04
Medlem
KonungHonungs avatar
Köp en klassisk gammal tysk bil istället.
Citera
2026-07-10, 08:45
Medlem
MagisterBisters avatar
En annan hyrbil hade en fruktansvärt irriterande hastighetsvarning. Jag körde på en väg där de varit väldigt kreativa med hastighetsgränserna. (Det var inte i Sverige.) Hastighetsgränserna ändrades upp och ner med mycket korta mellanrum. Det kunde var 50, sedan blev det 80 i hundra meter, sedan 40 i tvåhundra meter, sedan 60. Så där höll det på hela tiden.

Bilen larmade med ett ljudligt ”plong” varje gång gränsen ändrades, vare sig det var upp eller ner. Så fort man var det minsta över gränsen, om så bara med 1 km/h, var det ett konstant ”pip-pip-pip”. Pipandet lyckades jag hitta hur man stängde av. Fast man kunde inte stänga av det helt, bara ställa så att den bara pep en gång. Och man fick ställa in det varje gång man startade. Men plonget vid ändrad hastighetsgräns gick inte att stänga av.

Där märkes också att skyltarna inte stämde med de gränser som var registrerade. Bilen hade tydligen skyltavläsare, som larmade efter vad som stod på skyltarna, medan GPS:en kunde visa en helt annan gräns. Dessutom fanns det en tredje gräns, och det var hur fort lokalbefolkningen körde. Försökte jag hålla gränserna för att slippa larmen blev jag en stoppkloss i trafiken och blev omkörd av både lastbilar och bussar.
Citera
2026-07-10, 08:49
Medlem
zkumbollens avatar
Valde faktiskt min nuvarande/nya bil delvis utifrån "hur" den tutade + om det var enkelt/svårt att ändra inställningarna...

och det blev, tada perfekt!

För hög hastighet pipet är dels diskret, dels lätt att stänga av

Körfälts assistenten är också extremt lätt att stänga av, tydlig knapp klick
Citera
2026-07-10, 10:19
Medlem
Äger äldre bilar(som jag kommer ha tills hjulen faller av) men åker en del nya bilar både i tjänst och när jag lånar av kompisar/åker på roadtrips med dessa.

Vissa är rentav farliga med sina system, åker i en tesla 3 med en kompis och mitt på en tom motorväg, panik bromsar han och jag undrar vad han håller på med då det inte är en bil så långt ögat når.
Den gör så ibland blir svaret. Livsfarlig och hade det varit bilar i närheten hade en smäll varit oundviklig.
När jag körde ville jag stänga av den där automatiska bromsen men det gick inte och även filbytar assistensen fungerade uppenbarligen inte heller att stänga av.
Systemen känns ofärdiga.
https://www.automotorsport.se/nyheter/experter-varnar-obligatoriska-sakerhetstekniken-missar-var-fjarde-skylt/

Sen har vi allt pipande som mer är en störning och samtidigt letar man hur man stänger av dessa, om det ens går.
De flesta jag känner har gett upp och har "filterat" bort allt pipande och det öppnar för en ny fara, pojken som skrek varg känner ju alla till, precis likadant här.
Forskning och testning har dessutom visat att alla dess system är mer distraherande för föraren än att dom inte funnits.
När jag lånar/hyr en bil så brukar jag ta med mig hörlurar eller hörselskydd
Citera
2026-07-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister

Vi bor där det är rätt smala vägar och vid möten måste man köra över sidomarketing, där bilen föredrar att man istället frontar mötande fordon och gör vad den kan för att ta livet av en...

Men ditt exempel var fan sinnessjukt på riktigt!
Citera
2026-07-10, 12:32
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, herrejösses, en del ska ju inte ha körkort. Klipp ditt är du snäll, är du så urbota kass på att köra bil vill jag inte riskera att möta dig på vägen.

Jag håller med om att vissa system är lite mycket, obligatorisk hastighetsvarning exv.
Övernitisk filhållning är ju märkesspecifikt, det ska finnas men hur det är kalibrerat är upp till tillverkarna och kan förstås vara jobbigt men klarar man inte av att köra en bil för systemens skull har man inte i trafiken att göra.
Moderna bilar kan vara sjukt trafikfarliga.

Just det där att vissa system rycker i ratten och vill styra en rätt in i trafikhinder som man väjer för är inte kul .

Är då kalibreringen dålig förstår jag att det är obehagligt , i synnerhet för äldre eller kvinnor som inte har lika mycket råstyrka att hålla emot med .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in