2026-07-11, 08:16
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Tvärbromsning kan ju vara dödligt på motorväg, låter inte riktigt klokt...
kanske inte tvärbroms till 0 men tvärbroms ned till hastigheten bilen "framför" hade typ
Citera
2026-07-11, 08:18
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
kanske inte tvärbroms till 0 men tvärbroms ned till hastigheten bilen "framför" hade typ

Jag vara bara med om en gång då biljäveln började pipa då jag körde ut på en motorväg en gång, men inget annat. Inte en aning vad jag gjorde för fel.
Citera
2026-07-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Blir man stressad av det så bör man inte köra bil, det finns lämpligare färdmedel i så fall.
nej, jag kan inte ta mig till jobbet utan bil.. dock kör alla duktigt för fort de 45km jag färdas på morgonen ..är 70 men snittfarten är 120
Citera
2026-07-11, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?

Personligen gillar jag inte att bli påkörd bakifrån av en lastbil eller att bilen bromsar i en sväng och sladdar in i ett räcke eller ut för ett stup.

Detta förslaget ligger på fyllesnack där man inte beaktat konsekvenserna, ren idioti att det ej avfärdats samma dag det yttras.
Citera
2026-07-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag ska inte behöva köra hemifrån 3h tidigare för att cpn'n som du inte kan köra bil.
så är det , dessutom farligt att ligga i en kö, värsta är när första idioten inte törs köra om utan gör att kön växer osv osv... jag blir helt sömnig o är farligare då än när jag får gasa på
Citera
2026-07-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
övervakningen är total vet vi, men det räcker inte med detta, nu verkar EU bestämma hur fort vi kör och därför vill ha ny teknik i bilarna: om bromsar om du kör för fort

dags att lämna EU och övervaknings moderaterna?

https://www.dagensps.se/motor/eus-nya-plan-bilen-ska-bromsa-dig-om-du-kor-for-fort/

Bästa vore ju att förhindra dessa östeuropeer som kör med sommardäck i Sverige under vintertid, alltså på ett knapptryck få lastbilen att köra in till närmaste parkeringsplats och DHL/Schenker måste lösa det annars vore på 500 000.kr.
Citera
2026-07-11, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Skitbra. Det är bara omogna människor som känner behov av att åka fort på landsväg, och riskera andras liv i onödan. Bara att kolla notoriska fortkörare i ens närhet, nån jävla störning har dom alltid. Klart det behövs nån form av koppel på såna.
jag kör notoriskt för fort men aldrig varit i en olycka.. dock kör jag mellan 3500-5000 mil om året o gjort så sedan 1992.. De farliga är de som kör sakta! så jävla svårt är det inte att hålla hastigheten
Citera
2026-07-11, 08:49
Medlem
Det allra bästa vore ju om bilar kunde köra autonomt på större vägar istället för att en massa människor ska ansvara för hur bilarna körs. Då skulle man kunna få till betydligt effektivare och snabbare transporter!
Citera
2026-07-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nja, detta han fungerat väl tämligen länge; kombinationen skyltavläsning och gps fungerar nästan felfritt. Jag har använt det i minst fem år och det är väldigt sällan det blir fel. Däremot är jag mot funktionen som sådan; övervakningen och kontrollen av medborgarna har redan gått för långt.

Du måste haft tur i så fall, min bil får dagligen för sig att det är 50 eller 110 på 70-sträcka.
Citera
2026-07-11, 09:04
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Kanske ska lära dig trafikregler innan du ska börja med omkörningar. Att man kör om en bil innebär inte att du får bestrida den aktuella hastigheten på vägen. Så ja, 90km/h är den maximala hastigheten vid omkörning om det är skyltat 90.

Jag tror inte du ska ha för stora förhoppningar på att få dessa individer att förstå en så enkel sak som hastighetsbegränsning. Förmodligen är det brist på konsekvenstänk, de är impulsiva, lider av brist på både självkontroll och omdöme. De finns där ute på vägarna dagligen för att spara sina minuter.
Citera
2026-07-11, 09:09
Avstängd
Unobosss avatar
Om 10 år kör man inte bil. Bilen kör dig. Och du äger inte bilen heller. You will own nothing and be happy.
Citera
2026-07-11, 09:14
Medlem
Fullt av machosnubbar med tung gasfot i tråden. Dock dör runt 200 personer i vägtrafiken per år. Precis som att du inte får gå runt och vifta med en kniv på stan är det inte heller en mänsklig rättighet att kunna köra för fort.

Jag ser fram emot en begränsning av hastighet precis som redan gäller för många kollektivtrafikbussar. Allra mest akut är en begränsning av motorcyklars hastighet, där 45-70 % kör för fort enligt trafikdata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in