2026-07-11, 07:37
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det ändrar inte det faktum att det är säkrare att köra om fortare för att minska tiden du befinner dig i motsatt körfält.

Det är ännu säkrare att inte köra om alls. Är hastighetsskillnaden så liten att du inte kan göra en säker omkörning utan att överträda hastighetsbegränsningen så är det bara att avstå omkörningen.
Citera
2026-07-11, 07:46
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Bromsa är väl lite dumt, men att begränsa en bils hastighet till hastighetsgränserna är väl rätt naturligt.

Är du på en 110-väg och trycker plattan i mattan? Bilen går inte snabbare än 110.

Tycker man till och med kan sträcka sig till 20% över hastighetsgränsen från 50 och uppåt. Finner ingen anledning till varför man skulle vela köra snabbare än så. Det är när man passerar det som det också börjar bli farligt. Dvs du kan ligga i 120 på en 100—väg men inte mer. Då klarar du lätt omkörningar, utan att brassa på I 160 där du utsätter både dig själv ock andra för fara.
Citera
2026-07-11, 08:00
Medlem
immenhusens avatar
Varför skall du köra för fort?

/AI
Citera
2026-07-11, 08:02
Medlem
Jag tror inte det blir något av det här, precis som förslaget att alla avställda fordon skulle skrotas.
Citera
2026-07-11, 08:03
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nya bilar är ett helvete att köra, är det en pinne på vägen eller lite snö på någon sensor tvärbromsar bilhelvetet utan anledning. Och ja, jag vill köra lite för fort. Hur skall man ta sig förbi en tradare eller ett husvagnsekipage som ligger i modiga 80 på en 90 väg annars? Blir en jävla lång omkörningssträcka, kul när det kan ligga ett helt rep efter ett sådant ekipage. Blir ingen säker omkörning om man skall maska sig förbi i 90.

Jag har tack och löv inte kört en bil som bromsar in kraftigt under färd, låter ju helt absurt. Jag har en bil tillverkad 2021, den ska ha någon forn av bromsfunktion, men det har aldrig hänt. Är det inte fri fart på typ Autobahn, hur ska det fungera kan man undra..
Citera
2026-07-11, 08:09
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nya bilar är ett helvete att köra, är det en pinne på vägen eller lite snö på någon sensor tvärbromsar bilhelvetet utan anledning. Och ja, jag vill köra lite för fort. Hur skall man ta sig förbi en tradare eller ett husvagnsekipage som ligger i modiga 80 på en 90 väg annars? Blir en jävla lång omkörningssträcka, kul när det kan ligga ett helt rep efter ett sådant ekipage. Blir ingen säker omkörning om man skall maska sig förbi i 90.
Då min Audi var på reperation fick jag låna ett sånt helvete till bil!
1. Dessa jävla sensorer behövdes stängas av var ggr man startade den, var ganska många jobbiga knapptryck, vissa i olika menyer.
2.Lane Assist är helt stört, bilen började bete sig som de va halt ute genom sina korrigeringar och det blev inte bättre av att det faktiskt va halt ute.
3.Biljävlen pep i tid o otid, kom till en stoppplikt då körde bilen bakom för nära mig o den började pipa.
4.En ggr tvärnita fanskapet då jag skulle köra om på motorväg.

Helt galet farliga dessa "moderna" bilar
Citera
2026-07-11, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag har tack och löv inte kört en bil som bromsar in kraftigt under färd, låter ju helt absurt. Jag har en bil tillverkad 2021, den ska ha någon forn av bromsfunktion, men det har aldrig hänt. Är det inte fri fart på typ Autobahn, hur ska det fungera kan man undra..
då kanske bilen gör 300 eller nått

jo tvärbromsar kan de göra .. har upplevt det själv
Citera
2026-07-11, 08:12
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
då kanske bilen gör 300 eller nått

jo tvärbromsar kan de göra .. har upplevt det själv
Jag undrar i vilken situation den bromsar då, jag har nämligen aldrig varit med om det. Men låter nästan farligt..
Citera
2026-07-11, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag undrar i vilken situation den bromsar då, jag har nämligen aldrig varit med om det. Men låter nästan farligt..
för mig hände det på motorväg, omkörningsfilen o bilen trodde jag skulle köra in i bilen som låg till höger om mig, bilen va en Volvo XC70 typ 2019 års modell
Citera
2026-07-11, 08:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Det är ännu säkrare att inte köra om alls. Är hastighetsskillnaden så liten att du inte kan göra en säker omkörning utan att överträda hastighetsbegränsningen så är det bara att avstå omkörningen.

Märker du inte att du flyttar målstolparna? Det finns ingen riskfri omkörning. Det finns däremot långtradare som kör i konvoj, det finns traktorer, det finns andra långsamma fordon som du utsätter dig själv och andra för risker när du kör om.
Citera
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
för mig hände det på motorväg, omkörningsfilen o bilen trodde jag skulle köra in i bilen som låg till höger om mig, bilen va en Volvo XC70 typ 2019 års modell

Tvärbromsning kan ju vara dödligt på motorväg, låter inte riktigt klokt...
Citera
Medlem
Sen när vi har alkolås i bilarna med så behöver inte snutfittorna finnas mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in