2026-07-09, 17:32
Medlem
Disneylovers avatar
Inte för att man ska sätta etiketter på allt och alla, men häromdagen blev jag glad när jag upptäckte ordet "aegosexualitet" (en mikro-etikett som ligger under spektrat asexuell) och insåg "men det där är ju på pricken jag!!" Det här innebär att man har en sexlust och att man kan fantisera och onanera fritt, men att man inte vill ta del i själva sexet med en annan person.

Allt det här kan ju förklara varför jag alltid har känt ett obehag inför sex och att vara intim med någon. Men nu kan jag släppa allt det här! Från och med nu så kan jag vara bög på mitt sätt och tycka om män och deras kroppar, men inte vilja ha sex. Känns mycket befriande.

Ni här på "flashis", känner ni någon som är inom det här spektrat? Eller ni kanske rentav är det själva? Låt oss tillsammans diskutera fritt och spekulera i ämnet. Men kom ihåg att hålla en respektfull ton. Skulle det mot förmodan vara så att jag lagt ämnet fel, så får jag ta den smällen. ☺️
Citera
2026-07-09, 17:35
Medlem
Den enda skillnaden idag är att vi börjar få etiketter på allt. Människor har alltid varit på dessa spektrum av olika slag men det har bara inte funnits ord för det.

Glad att du hittat ditt iaf. Själv är jag inte så säker på exakta etiketter annat än "cis" och "straight" men samtidigt så bryr jag mig heller inte. Ibland känner man mer lust, ibland mindre. Kan också vara beroende på annat och inte att man är en viss "typ". Stress, humör, mental hälsa, etc.
Citera
2026-07-09, 17:47
Medlem
PyjamasXLs avatar
Ja det kanske är nya grejen, inte vet jag, men jag känner igen mig till viss del i det. Jag har inte heller haft särskilt mycket intimliv i mitt liv. Jag har gjort lite av det ena och det andra, men endast bara fastnat och blivit riktigt kåt av att bli avsugen av en attraktiv kvinna. Jag kan fantisera om att ge en kvinna oralsex själv, men kan väl inte säga att jag tycker att det är särskilt upphetsande att göra irl.
En annan sak som är såå inne nu är ju att ha analt sex. Jag kan fantisera och ha riktigt snuskiga tankar kring att ge en attraktiv kvinna det också och hur jag skulle gilla att prova på det. - Men känner jag mig själv rätt så, och om situationen skulle uppstå på riktigt. Då hade jag säkert hittat på någon ursäkt för att slippa. - Låter säkert mycket märkligt i mångas öron, men det kanske beror på att jag har en släng av den där nyupptäckta sexualiteten jag med. Aegosexualitet?
Citera
2026-07-10, 15:36
Medlem
G3d9H-D.z-0ds avatar
Det heter faktiskt runkbög
Citera
2026-07-10, 19:22
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Den enda skillnaden idag är att vi börjar få etiketter på allt. Människor har alltid varit på dessa spektrum av olika slag men det har bara inte funnits ord för det.

Glad att du hittat ditt iaf. Själv är jag inte så säker på exakta etiketter annat än "cis" och "straight" men samtidigt så bryr jag mig heller inte. Ibland känner man mer lust, ibland mindre. Kan också vara beroende på annat och inte att man är en viss "typ". Stress, humör, mental hälsa, etc.

Håller med dig. Människor som jag har alltid funnits men i och med sociala medier och så vidare är det nog lättare att hitta förebilder och på så vis få en slags etikett på var man passar in. Måste säga att jag känner mig otroligt fri nu när jag äntligen hittat vad jag letat efter. Är övertygad om att tvivel kommer komma längst vägen (typ funderingar som "det här kanske bara är en fas?") men är 99 % säker på att jag äntligen hittat på djupet vem jag är.
Citera
2026-07-10, 19:24
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Ja det kanske är nya grejen, inte vet jag, men jag känner igen mig till viss del i det. Jag har inte heller haft särskilt mycket intimliv i mitt liv. Jag har gjort lite av det ena och det andra, men endast bara fastnat och blivit riktigt kåt av att bli avsugen av en attraktiv kvinna. Jag kan fantisera om att ge en kvinna oralsex själv, men kan väl inte säga att jag tycker att det är särskilt upphetsande att göra irl.
En annan sak som är såå inne nu är ju att ha analt sex. Jag kan fantisera och ha riktigt snuskiga tankar kring att ge en attraktiv kvinna det också och hur jag skulle gilla att prova på det. - Men känner jag mig själv rätt så, och om situationen skulle uppstå på riktigt. Då hade jag säkert hittat på någon ursäkt för att slippa. - Låter säkert mycket märkligt i mångas öron, men det kanske beror på att jag har en släng av den där nyupptäckta sexualiteten jag med. Aegosexualitet?

Tips från coachen; gör bara det som känns bra för dig själv! Lyssna på din egen röst och låt magkänslan få bestämma åt dig. Jag tror aldrig att det blir bra om man gör något mot sin vilja, speciellt inte när det kommer till en sådan känslig sak som sex och att vara intim med någon. Ja, vem vet? Kanske har vi samma typ av sexualitet? Bortsett från att du, vad jag kan utläsa från din text, är straight. ☺️
Citera
2026-07-10, 19:24
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Det heter faktiskt runkbög

Så kanske man kan kalla det också. 😅 Känner du många runkbögar? 😊
Citera
2026-07-10, 22:29
Medlem
G3d9H-D.z-0ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disneylover
Så kanske man kan kalla det också. 😅 Känner du många runkbögar? 😊
int va ja vet
Citera
2026-07-10, 22:42
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Tips från coachen; gör bara det som känns bra för dig själv! Lyssna på din egen röst och låt magkänslan få bestämma åt dig. Jag tror aldrig att det blir bra om man gör något mot sin vilja, speciellt inte när det kommer till en sådan känslig sak som sex och att vara intim med någon. Ja, vem vet? Kanske har vi samma typ av sexualitet? Bortsett från att du, vad jag kan utläsa från din text, är straight. ☺️
Du har helt rätt, var bara sexuell och njut.

"aegosexualitet" sexlivet blir bara knasigare och konstigare och mer komplicerat, i min ungdom knullade vi utan att fundera över akademins ordlista.
Jag blev tvungen att googla: Aegosexualitet är inte en medicinsk diagnos
Citera
2026-07-11, 07:12
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Du har helt rätt, var bara sexuell och njut.

"aegosexualitet" sexlivet blir bara knasigare och konstigare och mer komplicerat, i min ungdom knullade vi utan att fundera över akademins ordlista.
Jag blev tvungen att googla: Aegosexualitet är inte en medicinsk diagnos

Exakt, aegosexualitet är ingen diagnos utan det är mer hur man är som person.
Citera
2026-07-11, 08:58
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
men häromdagen blev jag glad när jag upptäckte ordet "aegosexualitet" (en mikro-etikett som ligger under spektrat asexuell) och insåg "men det där är ju på pricken jag!!"

Det är väl bara bra att hitta en definition som du tycker stämmer med dig. För min del tycker jag det är bra när folk kan hitta sig själv, SÅ LÄNGE det inte - som del två - kommer att kräva bekräftelse från resten av omvärlden.

Det finns ju gott om människor som på fullaste allvar identifierar sig som någon av dessa "kön" och kräver "korrekt" benämning av sina medmänniskor:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_gender_identities

Så länge du trivs i det du hittat samt håller det för dig själv på en lagom nivå finns inga problem.
Citera
2026-07-11, 09:02
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Det är väl bara bra att hitta en definition som du tycker stämmer med dig. För min del tycker jag det är bra när folk kan hitta sig själv, SÅ LÄNGE det inte - som del två - kommer att kräva bekräftelse från resten av omvärlden.

Det finns ju gott om människor som på fullaste allvar identifierar sig som någon av dessa "kön" och kräver "korrekt" benämning av sina medmänniskor:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_gender_identities

Så länge du trivs i det du hittat samt håller det för dig själv på en lagom nivå finns inga problem.

Lovar dig att jag inte kommer kräva något av omvärlden, utan jag är mer glad över att jag snubblade över något som faktiskt ger mig stor frihet att äntligen kunna leva livet fullt ut. 😀
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in