Citat:
Jag är en man som lever för att äta godis och snacks, det är egentligen den enda njutning jag har. Vissa röker, snusar eller dricker kaffe. Ofta alla tre. Jag gör inget av det. Jag äter snacks, godis och bakelser.
Grejen är ju att jag vill egentligen inte bli tjock (är inte och har aldrig varit) men jag börjar ju se tendenser till bukfett nu och med åldern lär det bara bli värre.
Ska man acceptera att få lite gubbmage när man närmar sig 40? Godiset och främst chokladen är det enda jag har.
Grejen är ju att jag vill egentligen inte bli tjock (är inte och har aldrig varit) men jag börjar ju se tendenser till bukfett nu och med åldern lär det bara bli värre.
Ska man acceptera att få lite gubbmage när man närmar sig 40? Godiset och främst chokladen är det enda jag har.
Det är klart att du har, eller kan hitta, andra glädjeämnen är i livet!? Men jag har ändå full förståelse för att du känner att sockret och chokladen är "allt du har".
För det var exakt så det kändes för mig, från att jag var liten och ända upp i gubbåldern, fast mina laster inkluderad även alkohol, koffein och nikotin. Dvs jag kunde knappt tänka mig ett liv utan mina "snabba njutningar" och den tröst som jag tyckte att dom gav.
Men efter att ha lyckats slutat med allt utom nikotinet, på äldre dar (pga att min hälsa började gå helt åt helvete), så inser jag att jag inte längre behöver all den ständiga "tröst", som jag alltid har gjort tidigare.
Sen är "att bli tjock" nästan det minsta problemet med att överkonsumera godis. För på längre sikt så kommer du att dö i förtid. Men även på kort sikt så kommer du att må mycket mycket bättre utan.
Och om det visar sig att du, precis som jag, måste sluta helt och hållet, så kommer vinsten att vara ändå desto större. Åtminstone om du är en äkta godistorsk som vräker i dig flera hekton i veckan.
I mitt fall så höll jag på i ca 3-4 års tid, innan jag gav upp tanken på "lördagsgodis" i olika former. Men det slutade i 100% av fallen med snabba återfall till dagligt missbruk. Och när jag till sist insåg att jag var "maktlös" inför mina missbruk, så har det varit en enorm lättnad på alla sätt.
För jag skulle vilja påstå att den där hopplösa känslan, dvs att "chokladen är min enda tröst" är en ren konsekvens av ditt choklad/sockerberoende. Åtminstone så var det så för mig med både socker, alkohol, och koffein.
Och förresten så är socker är inte särskilt svårt att sluta med heller.
Det svåra är att inte ersätta det med "dolt" socker som finns i nästan all mat, och att inte börja igen när man väl "unnar" sig nåt (vilket jag personligen inte kan). Lycka till, du klarar det, som Rocky Balboa när han gjorde comeback

EDIT:
Du är ju så ung så du kanske inte känner till filmerna om boxaren "Rocky" (Sylvester Stallone) från 80-talet. Det är rena skitfilmer egentligen, men jag tyckte tvåan var inspirerande trots allt.
Så den kan få bli mitt tips om du känner att du behöver lite inspiration att shejpa upp dig igen.
I tvåan (eller var det trean??) hade Rocky blivit fet, deppig och alkad, men sen så gav han sig fan på att komma i form igen.
Och även om det är 40 år sedan jag såg den, så brukar jag tänka mig själv som en kämpande Rocky, varje gång jag måste kriga för att ta mig ur min egen dekadens.
Och jag skulle vilja påstå att det är värt det varje gång man försöker. Även om man aldrig kommer hela vägen fram heller.
För segern ligger inte i att återta nån gammal mästartitel (som man aldrig har haft), utan i att orka kriga vidare, för att förbättra sig själv och sin hälsa.
Så den kan få bli mitt tips om du känner att du behöver lite inspiration att shejpa upp dig igen.
I tvåan (eller var det trean??) hade Rocky blivit fet, deppig och alkad, men sen så gav han sig fan på att komma i form igen.
Och även om det är 40 år sedan jag såg den, så brukar jag tänka mig själv som en kämpande Rocky, varje gång jag måste kriga för att ta mig ur min egen dekadens.
Och jag skulle vilja påstå att det är värt det varje gång man försöker. Även om man aldrig kommer hela vägen fram heller.
För segern ligger inte i att återta nån gammal mästartitel (som man aldrig har haft), utan i att orka kriga vidare, för att förbättra sig själv och sin hälsa.
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-11 kl. 08:44.
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-11 kl. 08:44.
Du låter som en tjockis när du blir sådär sur för att man har invändningar på ditt chokladätande, du rullar ut försvarsmekanismerna direkt men det var ju du som sa att du var svag för choklad och hade du varit en person som tränar 6-7 dagar i veckan så hade du inte velat stoppa i dig skit eller varit svag för socker, det hör verkligen inte till den livsstilen och det hade du vetat om du var en atlet som du låtsas vara…