2026-07-11, 08:17
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Jag är en man som lever för att äta godis och snacks, det är egentligen den enda njutning jag har. Vissa röker, snusar eller dricker kaffe. Ofta alla tre. Jag gör inget av det. Jag äter snacks, godis och bakelser.

Grejen är ju att jag vill egentligen inte bli tjock (är inte och har aldrig varit) men jag börjar ju se tendenser till bukfett nu och med åldern lär det bara bli värre.

Ska man acceptera att få lite gubbmage när man närmar sig 40? Godiset och främst chokladen är det enda jag har.

Det är klart att du har, eller kan hitta, andra glädjeämnen är i livet!? Men jag har ändå full förståelse för att du känner att sockret och chokladen är "allt du har".

För det var exakt så det kändes för mig, från att jag var liten och ända upp i gubbåldern, fast mina laster inkluderad även alkohol, koffein och nikotin. Dvs jag kunde knappt tänka mig ett liv utan mina "snabba njutningar" och den tröst som jag tyckte att dom gav.

Men efter att ha lyckats slutat med allt utom nikotinet, på äldre dar (pga att min hälsa började gå helt åt helvete), så inser jag att jag inte längre behöver all den ständiga "tröst", som jag alltid har gjort tidigare.

Sen är "att bli tjock" nästan det minsta problemet med att överkonsumera godis. För på längre sikt så kommer du att dö i förtid. Men även på kort sikt så kommer du att må mycket mycket bättre utan.

Och om det visar sig att du, precis som jag, måste sluta helt och hållet, så kommer vinsten att vara ändå desto större. Åtminstone om du är en äkta godistorsk som vräker i dig flera hekton i veckan.

I mitt fall så höll jag på i ca 3-4 års tid, innan jag gav upp tanken på "lördagsgodis" i olika former. Men det slutade i 100% av fallen med snabba återfall till dagligt missbruk. Och när jag till sist insåg att jag var "maktlös" inför mina missbruk, så har det varit en enorm lättnad på alla sätt.

För jag skulle vilja påstå att den där hopplösa känslan, dvs att "chokladen är min enda tröst" är en ren konsekvens av ditt choklad/sockerberoende. Åtminstone så var det så för mig med både socker, alkohol, och koffein.

Och förresten så är socker är inte särskilt svårt att sluta med heller.

Det svåra är att inte ersätta det med "dolt" socker som finns i nästan all mat, och att inte börja igen när man väl "unnar" sig nåt (vilket jag personligen inte kan). Lycka till, du klarar det, som Rocky Balboa när han gjorde comeback

EDIT:
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-11 kl. 08:44.
Citera
2026-07-11, 08:26
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
socker är gödsel för cancer , tänk på de så brukar det gå lättare att avstå
Helt rätt. Det är sjukt detta inte nämns mer i media och av vår sk hälsominister.
Citera
2026-07-11, 08:42
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Helt rätt. Det är sjukt detta inte nämns mer i media och av vår sk hälsominister.

Håller med till 100%

Socker göder cancer som få andra saker. Det ser man, om inte annat, när man röntgar efter cancertumörer.

Då gör man nämligen så att man ger ett dropp med radioaktivt märkt socker, och sen kollar man med röntgen, om det radioaktiva ämnet ansamlas någonstans där det inte borde.

Och har man då en aktiv tumör, så lyser den upp som en julgran på röntgenplåten. För det finns inga friska celler som slukar glukos med samma törst som cancerceller.

Och det är giftigt som fan i blodet också, precis som ett ständigt överskott på insulin. Det äter upp varenda cell i kroppen till sist, precis som alkohol (fast via sjukdomen diabetes).

Och sen påskyndar det demens och Altzheimers också.

Så nog finns det många goda anledningar till att sluta äta både socker och stärkelse. Eller rättare sagt, inget vitt eller dolt socker, och max 20-50 g kolhydrater per dygn. Då håller man de flesta livsstilssjukdomar på avstånd.

Och skulle man ändå drabbas av cancer så kan man med fördel ägna sig åt olika former av fasta också, så att man verkligen minimerar halterna av glukos o bloder.
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-11 kl. 08:53.
Citera
2026-07-11, 08:53
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Håller med till 100%

Socker göder cancer som få andra saker. Det ser man, om inte annat, när man röntgar efter cancertumörer.
Då gör man nämligen så att man ger ett dropp med radioaktivt märkt socker, och sen kollar man med röntgen, om det radioaktiva ämnet ansamlas någonstans där det inte borde. Och har man då en aktiv tumör (eller flera), så lyser dom upp som en julgran på röntgenplåten.
För det finns inga friska celler som slukar glukos med samma törst som cancerceller.

Och det är giftigt som fan i blodet också, precis som ett ständigt överskott på insulin. Det äter upp varenda cell i kroppen till sist, precis som alkohol (fast via sjukdomen diabetes).

Och sen påskyndar det demens och Altzheimers också. Så nog finns det många goda anledningar till att sluta äta både socker och stärkelse. (eller minimera det till kanske 30-50 g per dygn).
Metabolistisk dysfunktionalitet är också något som är värt att nämna. Barn blir feta på luft och inget då sockret sätter ämnesomsättningen ur balans. Likheten mellan tobaksföretagen på 1940-talet och dagens sockerindustri är slående.

När man väl sett detta så ser man på socker för det gift det är. Det är som att se kokain ur någon 80-tals rulle eller ett äckligt kemiskt medel. Om några generationer kommer de säga "hur fan kunde ni äta det där?"

Jag är inte heller helt köpt på ersättarna salvia, majssirap eller aspartam. Det är i såfall bättre att samhället börjar vänja sig vid att allt inte behöver smaka så sött. Håll det till frukter och dylikt.
Citera
2026-07-11, 09:00
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Metabolistisk dysfunktionalitet är också något som är värt att nämna. Barn blir feta på luft och inget då sockret sätter ämnesomsättningen ur balans. Likheten mellan tobaksföretagen på 1940-talet och dagens sockerindustri är slående.

När man väl sett detta så ser man på socker för det gift det är. Det är som att se kokain ur någon 80-tals rulle eller ett äckligt kemiskt medel. Om några generationer kommer de säga "hur fan kunde ni äta det där?"

Jag är inte heller helt köpt på ersättarna salvia, majssirap eller aspartam. Det är i såfall bättre att samhället börjar vänja sig vid att allt inte behöver smaka så sött. Håll det till frukter och dylikt.

Håller med till 100% igen

Mitt eget "sockersysten" verkar dock vara så misshandlat att det inte funkar med några sötningsmedel över huvud taget längre. Inte ens frukt eller juice heller. Så jag ser mig själv som en alkoholist, som måste hålla nolltolerans (fast i mitt fall från både alkohol, socker och stärkelse).

Dels för att dom triggar mina "sockerproblem", men numera även pga att min mage har blivit hyperkänslig.
Jag drabbades nämligen av nåt slags utökad glutenintolerans i 50-årsåldern, och jag tål numera ingenting med växtfibrer eller tillsatser längre. Och frukt är som sagt uteslutet både pga att sockersuget triggas, och för att magen ballar ur. Men det hör väl till en annan diskussion.

EDIT: Aspartam är ju ett känt nervgift, men det är väl också en diskussion för en annan tråd
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-11 kl. 09:07.
Citera
2026-07-11, 09:08
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Auto-corr avstängd då den oftast fuckar upp det man skriver.

Sen att du antar att t.ex. jag ser ut som skit för stt jag är svag för choklad?! Är du bara lite ensam och grälsjuk?

Tränar man 6-7 dagar i veckan är varken lite eller mycket choklad några problem. Men lev du i din narcissistiska värld...

Du verkar ju vara svag för behovet av att hävda dig själv och klanka ner på andra.
Tränar man 6-7 dagar i veckan så vill man inte förstöra sin träning med skit så jag tror att du ljuger och överdriver. Hur ofta äter du choklad och vad tränar du så att du måste köra 6-7 dagar i veckan - vilket betyder varje dag ? Det är inte många som tränar ”varje dag” men det beror verkligen på vad du tränar, du kanske kallar en powerwalk för träning, det kan ju inte jag veta. Och styrketränar du varje dag så har du förstört resultaten eftersom man inte ska styrketräna varje dag för att låta musklerna återhämta sig och växa.

”Varje dag” ”lol” blev du så jävla ledsen att du behövde ljuga och inte kan stå för att du ser ut som livsstilen du lever…. Det är nog snarare choklad du äter varje dag och inte träning men jag är narcissist för att du är sockerberoende yah right oki Du låter som en tjockis när du blir sådär sur för att man har invändningar på ditt chokladätande, du rullar ut försvarsmekanismerna direkt men det var ju du som sa att du var svag för choklad och hade du varit en person som tränar 6-7 dagar i veckan så hade du inte velat stoppa i dig skit eller varit svag för socker, det hör verkligen inte till den livsstilen och det hade du vetat om du var en atlet som du låtsas vara…
Citera
2026-07-11, 09:16
Medlem
Det är min last i livet, jag tränar dock mycket och inbillar mig att det blir någon form av balans. Älskar att unna mig och självklar så vet jag att det inte är bra. Men jag behåller vikten och proverna är bra, så då kör jag på.
Citera
2026-07-11, 09:20
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Svarar en gång till för att jag glömde kommentera denna viktiga poäng.

Ja herregud vilken skillnad det blir när man ställer metabolismen till rätta igen!

För när man är sockerberoende så blir man en fet, lat och självömkande sillmjölke, utan disciplin och utan förmåga att sätta (eller uppnå) långsiktiga mål. Och man blir dimmigare i hjärnan, och mera trögtänkt för varje år som går. Och har man otur så kilar man vidare innan man ens blir 60 bast.

Men när man ställer om sin metabolism till att inte leva på glukos, så blir man en klartänkt, pigg och livsglad gammal gubbe.

Det blir som att man får superkrafter eftersom man inte längre behöver mellanmål och fika. Och man slipper få kolik varannan timme för att det skriker i magen, dessutom slipper man tappa flera timmar pga matkoma efter varje måltid.

Och när det gäller disciplin och långsiktiga projekt så blir man som en värsta "lean, mean moneymaking machine"
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-11 kl. 09:23.
Citera
2026-07-11, 09:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Jag är en man som lever för att äta godis och snacks, det är egentligen den enda njutning jag har. Vissa röker, snusar eller dricker kaffe. Ofta alla tre. Jag gör inget av det. Jag äter snacks, godis och bakelser.

Grejen är ju att jag vill egentligen inte bli tjock (är inte och har aldrig varit) men jag börjar ju se tendenser till bukfett nu och med åldern lär det bara bli värre.

Ska man acceptera att få lite gubbmage när man närmar sig 40? Godiset och främst chokladen är det enda jag har.
Det är inte "bli tjock" du skall oroa dig för - det är diabetes. Läs på om hur det uppstår på individnivå och vilket groteskt problem det är på samhällsnivå. Chansen att utveckla det nu under sin livstid rör sig mot 30-40 procent. Detta fanns knappt förr i den omfattningen (nån enstaka procent), och det är för att folk lever nu som du beskriver. Kolla hur en godispåse såg ut förr, typ en enstaka kola eller en ask. Idag är det en hink.
Citera
2026-07-11, 09:31
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
Det är min last i livet, jag tränar dock mycket och inbillar mig att det blir någon form av balans. Älskar att unna mig och självklar så vet jag att det inte är bra. Men jag behåller vikten och proverna är bra, så då kör jag på.
Folk som tror att om vågen visar rätt så är allt korrekt. Att mata sina celler med socker och göda cancerogena celler och sjukdomar spelar förstås ingen roll

Skapa inflammationer i kroppen och äta sig sjuk, det är verkligen sexigt med människor som inte har en aning om vad dom stoppar i sig! Det är så himla ute att vara trög och omedveten. Folk som tränar bryr sig om sin kost, folk som bara ligger på soffan och äter chips tycker heller inte om träning eller kost. Det är ofta vuxna WT som lever sunkigt.

”Proverna”? Har du diabetes?
Citera
2026-07-11, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Folk som tror att om vågen visar rätt så är allt korrekt. Att mata sina celler med socker och göda cancerogena celler och sjukdomar spelar förstås ingen roll

Skapa inflammationer i kroppen och äta sig sjuk, det är verkligen sexigt med människor som inte har en aning om vad dom stoppar i sig! Det är så himla ute att vara trög och omedveten. Folk som tränar bryr sig om sin kost, folk som bara ligger på soffan och äter chips tycker heller inte om träning eller kost. Det är ofta vuxna WT som lever sunkigt.

”Proverna”? Har du diabetes?

Men snälla nån, chilla lite va. Du har väl ingen aning om hur bra koll jag har och hur jag tränar? Jag gjorde Ironman i söndags och kollar mina prover på ex. werlabs, samt att jag har coachning i kost etc.

Så kalla gärna någon annan WT är du snäll.
Citera
2026-07-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Tränar man 6-7 dagar i veckan så vill man inte förstöra sin träning med skit så jag tror att du ljuger och överdriver. Hur ofta äter du choklad och vad tränar du så att du måste köra 6-7 dagar i veckan - vilket betyder varje dag ? Det är inte många som tränar ”varje dag” men det beror verkligen på vad du tränar, du kanske kallar en powerwalk för träning, det kan ju inte jag veta. Och styrketränar du varje dag så har du förstört resultaten eftersom man inte ska styrketräna varje dag för att låta musklerna återhämta sig och växa.

”Varje dag” ”lol” blev du så jävla ledsen att du behövde ljuga och inte kan stå för att du ser ut som livsstilen du lever…. Det är nog snarare choklad du äter varje dag och inte träning men jag är narcissist för att du är sockerberoende yah right oki Du låter som en tjockis när du blir sådär sur för att man har invändningar på ditt chokladätande, du rullar ut försvarsmekanismerna direkt men det var ju du som sa att du var svag för choklad och hade du varit en person som tränar 6-7 dagar i veckan så hade du inte velat stoppa i dig skit eller varit svag för socker, det hör verkligen inte till den livsstilen och det hade du vetat om du var en atlet som du låtsas vara…
Lol, ta ditt feta arsle och fortsätt va en narcissist, det kommer säkert gynna sig framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in