Citat:
Ursprungligen postat av
Reyong
Hej,
Jag har nyligen blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Min kollega som har samma anställningsdatum som mig får stanna eftersom han är äldre.
Enligt min chef är mitt anställningsdatum december 2022, trots att jag började på företaget i april 2021. När jag började hade jag visstidsanställning (timanställd), och fram till december 2022 då det övergick till fast anställning.
Min chef säger att jag inte får räkna med tiden som visstidsanställd, därför är mitt anställningsdatum december 2022 och därav blir det jag som blir uppsagd.
Värt att notera är att vi bytte arbetsgivare i december 2022 samtidigt som jag fick fast anställning, dock är det samma jobb och samma arbetsuppgifter.
Så trots att jag har varit på företaget 1.5 år längre än min kollega så går han ändå före mig.
Gör min chef rätt?
Nej, jag *tror* att chefen gör fel.
Din visstid bör räknas som anställningstid.
Att jobba på timmar i 1,5 år bör ge vissa förmåner enligt LAS.
Är du med i facket? Fråga dem i så fall. Eller gå på HR.
Om du gillar själva arbetsuppgifterna och skulle vilja vara kvar skulle jag ta en liten fajt det vill säga lägga några timmar på att verkligen kolla upp exakt vad som gäller och se tlll att få mina rättigheter. Du har trots allt slavat och skapat värde åt dem i 5 år.
Obs jag är inte expert på LAS men som sagt jag vill peppa dig att kolla upp detta och inte låta chefen ha det så bekvämt.