2026-07-10, 19:10
Medlem
Hej,

Jag har nyligen blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Min kollega som har samma anställningsdatum som mig får stanna eftersom han är äldre.

Enligt min chef är mitt anställningsdatum december 2022, trots att jag började på företaget i april 2021. När jag började hade jag visstidsanställning (timanställd), och fram till december 2022 då det övergick till fast anställning.

Min chef säger att jag inte får räkna med tiden som visstidsanställd, därför är mitt anställningsdatum december 2022 och därav blir det jag som blir uppsagd.

Värt att notera är att vi bytte arbetsgivare i december 2022 samtidigt som jag fick fast anställning, dock är det samma jobb och samma arbetsuppgifter.

Så trots att jag har varit på företaget 1.5 år längre än min kollega så går han ändå före mig.

Gör min chef rätt?
Citera
2026-07-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reyong
Hej,

Jag har nyligen blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Min kollega som har samma anställningsdatum som mig får stanna eftersom han är äldre.

Enligt min chef är mitt anställningsdatum december 2022, trots att jag började på företaget i april 2021. När jag började hade jag visstidsanställning (timanställd), och fram till december 2022 då det övergick till fast anställning.

Min chef säger att jag inte får räkna med tiden som visstidsanställd, därför är mitt anställningsdatum december 2022 och därav blir det jag som blir uppsagd.

Värt att notera är att vi bytte arbetsgivare i december 2022 samtidigt som jag fick fast anställning, dock är det samma jobb och samma arbetsuppgifter.

Så trots att jag har varit på företaget 1.5 år längre än min kollega så går han ändå före mig.

Gör min chef rätt?
Nej, jag *tror* att chefen gör fel.

Din visstid bör räknas som anställningstid.

Att jobba på timmar i 1,5 år bör ge vissa förmåner enligt LAS.

Är du med i facket? Fråga dem i så fall. Eller gå på HR.

Om du gillar själva arbetsuppgifterna och skulle vilja vara kvar skulle jag ta en liten fajt det vill säga lägga några timmar på att verkligen kolla upp exakt vad som gäller och se tlll att få mina rättigheter. Du har trots allt slavat och skapat värde åt dem i 5 år.

Obs jag är inte expert på LAS men som sagt jag vill peppa dig att kolla upp detta och inte låta chefen ha det så bekvämt.
Citera
2026-07-10, 21:21
Medlem
En tjej hade sommarjobbat 2 somrar, vi blev "fastanställda" samtidigt och hennes sommarjobb räknades. Hon fick stanna, jag fick gå. Detta var 2009 dock. Enligt mig ska du räkna från den dag du började arbeta på företaget, oavsätt anställningsform.
Citera
2026-07-10, 21:45
Medlem
Jo, visstidsanställningen ska räknas in i turordningen. Men det finns så många hål i LAS att du nog inte kan göra något åt saken. Sen är det väl juste av chefen att behålla den äldre som nog har svårare att hitta nytt jobb än vad du har.
Citera
2026-07-10, 23:52
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Hej,

Gör min chef rätt?
Är det samma organisationsnummer räknas all arbetad tid.
Citera
2026-07-11, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jasan
Ja, du sysslar med just det; skitsnack.
Pajas! Läs på innan du skriver. Paragraf 22 I LAS. 3 st får undantas (enligt vad som står där).

De om undantas skall besitta någon form av specialkompetens som inte går att få inom sex(?) månader...typ.

Så är det troligen inte i det här fallet.
Arbetsgivaren drar till med en bluff som TS skall syna.
Skaffa ett juridiskt ombud om du inte är med i facket.
Slåss för din sak.
Citera
2026-07-11, 07:36
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Hej,

Gör min chef rätt?

Det är på grund av LAS som det finns stora HR-avdelningar. Utan LAS hade vi haft mycket ärligare och transparentare arbetsplatser.

Hur som helst gissar jag att "caset" redan från när du anställdes byggdes så att din visstidsanställning avslutades fredagen den 25 november. Du var oanställd över helgen och påbörjade en ny anställning med nytt anställningsnummer måndagen den 28 november, alternativt var "ledig" fram till den 1 december.

Angående undantag så brukar tolkningen av kompetensen vara rätt fri, bara det är någon typ av kompetens alternativt ansvar. Speciellt ansvar är en giltig orsak, därför har alla på mindre arbetsplatser egna ansvarsområden. Just så det blir enkelt att undanta de man önskar från LAS.
Citera
2026-07-11, 07:39
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
De om undantas skall besitta någon form av specialkompetens som inte går att få inom sex(?) månader...typ.

Så är det troligen inte i det här fallet.
Arbetsgivaren drar till med en bluff som TS skall syna.
Skaffa ett juridiskt ombud om du inte är med i facket.
Slåss för din sak.

Slåss för sin sak och bli en oställbar paria?

Just att blanda in facket i tid och otid är i alla fall inom mitt gebit (där alla har koll på varandra) en väldigt stor röd flagga vid nyanställning.
Citera
2026-07-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Slåss för sin sak och bli en oställbar paria?

Just att blanda in facket i tid och otid är i alla fall inom mitt gebit (där alla har koll på varandra) en väldigt stor röd flagga vid nyanställning.

Så i din bransch är alla för lag- och avtalsbrott?
Då undrar jag vad detta är för ljusskygg bransch du hänvisar till?

Självklart skall man slåss för sin sak.
Citera
2026-07-11, 09:41
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så i din bransch är alla för lag- och avtalsbrott?
Då undrar jag vad detta är för ljusskygg bransch du hänvisar till?

Självklart skall man slåss för sin sak.

Du kan alltid vinna slaget, men du bör ju sattsa på att vinna kriget.

Samma sak gäller för min sambo och hans gebit så skulle säga att detta med att bli svartlistad om man drar in facket i tid och otid gäller för de flesta tjänstemanna yrken som kräver 3-5 års högskola.
Citera
2026-07-11, 09:53
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
En tjej hade sommarjobbat 2 somrar, vi blev "fastanställda" samtidigt och hennes sommarjobb räknades. Hon fick stanna, jag fick gå. Detta var 2009 dock. Enligt mig ska du räkna från den dag du började arbeta på företaget, oavsätt anställningsform.
De bytte arbetsgivare i december när Ts vart fast anställd så Ts harven anställning hos en arbetsgivare och vart anställd av en annan så jag skulle säga nej Ts får inte tillgodoräkna sig tidigare tid.

Är som du jobbat på Ica och sen blir anställd av Coop.
Citera
2026-07-11, 09:53
Medlem
Man gör lite som man vill med LAS, jag jobbade extra medans jag gjorde min utbildning, varje lov osv passa jag på o jobba åt företaget, jag fick sedan anställing direkt efter skolan, bytte sedan stad men inom samma företag, blev senare företagwet tvungen o varsla, men mitt anställningsdatum gick från första gången jag jobbade extra, den avslutades aldrig, jag fick 2 år extra anställningstid o många var grymt irriterade på detta, förutom cheferna. det menas att företaget väljer själv hur man man vill tolka anställningen o vem man vill ha kvar. Exempel, det var folk som anställdes undertiden jag gick i skolan, dessa hamma efter mig i turordningen. Men för mig var detta guld värt o mycket tacksam man valde o behålla mig genom att framföra man anställing på detta sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in