Citat:
Ursprungligen postat av
Reyong
Hej,
Jag har nyligen blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Min kollega som har samma anställningsdatum som mig får stanna eftersom han är äldre.
Enligt min chef är mitt anställningsdatum december 2022, trots att jag började på företaget i april 2021. När jag började hade jag visstidsanställning (timanställd), och fram till december 2022 då det övergick till fast anställning.
Min chef säger att jag inte får räkna med tiden som visstidsanställd, därför är mitt anställningsdatum december 2022 och därav blir det jag som blir uppsagd.
Värt att notera är att vi bytte arbetsgivare i december 2022 samtidigt som jag fick fast anställning, dock är det samma jobb och samma arbetsuppgifter.
Så trots att jag har varit på företaget 1.5 år längre än min kollega så går han ändå före mig.
Gör min chef rätt?
För att svara på frågan kan man helt enkelt kolla upp vad som står i
Lagen om anställningsskydd.
I 3 § står det att en arbetstagare får, då en arbetstagare byter anställning i samband med att en verksamhet övergår från en arbetsgivare till en annan, tillgodoräkna sig anställningstid hos den förra arbetsgivaren när anställningstid ska beräknas hos den senare.
I förarbetena till denna paragraf,
Prop. 1981/82:71 sida 117, står det vidare att arbetstagare kan "tillgodoräkna sig anställningstid, oavsett om de har innehaft en tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning, arbetat på deltid, varit tjänstlediga osv.".
3 § är tillämpbar i 22 §. 22 § behandlar turordning vid uppsägning. Där står det att sammanlagd anställningstid ska ligga som utgångspunkt för turordningen, efter att högst tre arbetstagare som enligt arbetsgivarens bedömning är av "särskild betydelse för den fortsatta verksamheten". Den sammanlagda anställningstiden innefattar således såväl visstidsanställningen som tillsvidareanställningen.
Så nej, din chef gör inte rätt vad jag kan se. Du kan ju visa upp vad jag anfört ovan för din chef.
Om du vill ogiltigförklara uppsägningen måste du enligt 40 § underrätta arbetsgivaren om detta senast två veckor efter det att uppsägningen eller avskedandet skedde. Har du inte fått något sådant besked om ogiltighetstalan som avses i 8 § andra stycket (dvs. i det skriftliga uppsägningsbeskedet måste det stå att du har möjlighet att meddela arbetsgivaren att du vill ogiltigförklara uppsägningen), uppgår dock tidsfristen till en månad och räknas från den dag då anställningen upphörde. Du har därefter generellt sett två ytterligare veckor på dig att väcka talan i domstol om du vill ogiltigförklara uppsägningen. Även om du missar denna tidsfrist, eller av andra anledningar, kan du istället kräva skadestånd av arbetsgivaren och du har då fyra månader på dig att underrätta arbetsgivaren om detta, och ytterligare fyra månader på dig att väcka talan i domstol.