2026-07-10, 18:33
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Mitt svar om varför modellerna presterar olika förklaras empiriskt av skalningslagarna. Det är en adekvat förklaring.
Nej, den interna logiska funktionen i modellerna förklaras inte med "skalningslagar" (dvs att större modeller blir bättre). Det säger ingenting om hur de fungerar.
Citat:
Vi vet inte exakt varför, men det finns ett par hypoteser.
Ändå har ingen nämnt de hypoteserna. Vore inte det mer on topic än dina ständiga personangrepp? Du är ett troll, som sagt. Du påstår att det finns argument. Hypoteser. Men du nämner inte vad det handlar om. Du urartar i stället i personangrepp.

🤷🏻‍♂️
Citera
2026-07-10, 18:45
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nej, den interna logiska funktionen i modellerna förklaras inte med "skalningslagar" (dvs att större modeller blir bättre). Det säger ingenting om hur de fungerar.

Ändå har ingen nämnt de hypoteserna. Vore inte det mer on topic än dina ständiga personangrepp? Du är ett troll, som sagt. Du påstår att det finns argument. Hypoteser. Men du nämner inte vad det handlar om. Du urartar i stället i personangrepp.

🤷🏻‍♂️

Jo, det är ett adekvat svar utifrån hur du ställde frågan. Du är bara ägd och får kognitiv dissonans. Formulera frågan du vill ha svar på så ger jag dig några hypoteser.
Citera
2026-07-10, 18:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jo, det är ett adekvat svar
Nej. Den interna logiska funktionen i modellerna förklaras inte med "skalningslagar" (dvs att större modeller blir bättre). Det säger ingenting om hur de fungerar.
Citera
2026-07-10, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det är skillnad på AI teknik och AI teknik överhuvudtaget.

Vissa här verkar tro att det är exakt samma arkitektur som löser protein folding som man sedan frågar om de kan skriva ett rim på 20 bokstäver.

”Det är bara ANNs”

Om det varit så enkelt…
Haha, ja och nämner man TakeCare , sjukvården eller Copilot får man höra-" du går of topic, det är AI vi diskuterar här😂😂

Jag har nu läst denna tråd och skrattat i en halvtimme😂😂
Folk är otroliga.
Varför inte bara ta in fakta, så lär jag mig iaf?
Citera
2026-07-10, 18:59
Medlem
Citat:
Nej. Den interna logiska funktionen i modellerna förklaras inte med "skalningslagar" (dvs att större modeller blir bättre). Det säger ingenting om hur de fungerar.
Kan du konkretisera ned varför inte det stämmer så jag som lekman förstår?
Citera
2026-07-10, 19:16
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Kan du konkretisera ned varför inte det stämmer så jag som lekman förstår?
Har vetenskapen beskrivit vad som händer i en mänsklig hjärna när vi lär oss läsa franska? Nej, de har inte hittat det eller dokumenterat det. Hjärnan är för komplicerad, man vet inte hur den fungerar. Hjärnan är ett biologiskt neuralt nätverk. Det är på ett liknande sätt med artificiella neurala nätverk. Vi vet inte hur de fungerar heller på den nivån. Den sk "skalningslagen" säger att AI blir bättre med mer träning och mer datorkraft men säger inte hur eller varför det är så, t.ex. hur skiljer sig det ena nätverket från det andra i sin interna struktur eller vad händer i den interna strukturen när AI:n svarar på frågor. Att säga att den är bättre på att svara på frågor när den är större beskriver inte hur eller varför svaret blir bättre.
Citera
2026-07-10, 19:27
Medlem
Citat:
Har vetenskapen beskrivit vad som händer i en mänsklig hjärna när vi lär oss läsa franska? Nej, de har inte hittat det eller dokumenterat det. Hjärnan är för komplicerad, man vet inte hur den fungerar. Hjärnan är ett biologiskt neuralt nätverk. Det är på ett liknande sätt med artificiella neurala nätverk. Vi vet inte hur de fungerar heller på den nivån. Den sk "skalningslagen" säger att AI blir bättre med mer träning och mer datorkraft men säger inte hur eller varför det är så, t.ex. hur skiljer sig det ena nätverket från det andra i sin interna struktur eller vad händer i den interna strukturen när AI:n svarar på frågor. Att säga att den är bättre på att svara på frågor när den är större beskriver inte hur eller varför svaret blir bättre.

Ja männsikan vet på ett ungefär vad som händer när man lär sig prata franska.( Du kan föra dig väl i frankrike och de gamla kolonierna genom språk
Språk är en konstruktion en simulering som du blir uppknullad av, du är använd och förstår ej tekniken samt försöker argumentera emot kunniga i tråden istället för att faktiskt sätta dig in i det.
Jag kan inte allt men jag lyssnar på de som kan mer, en hemlighet.
Du lär dig.

Som jag misstänkte , du klarade inte av att konkretisera, du "LLM-svävade iväg
Ditt svar hade 0 med min frågeställning at göra , du pratar fortfrande om komersiella LLM och begriper inte tekniken.
Ska röka gräs nu , men du verkar ha något schystare, syra!?
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-10 kl. 19:31.
Citera
2026-07-10, 20:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Ja männsikan vet på ett ungefär vad som händer när man lär sig prata franska.( Du kan föra dig väl i frankrike och de gamla kolonierna genom språk
Språk är en konstruktion en simulering som du blir uppknullad av, du är använd och förstår ej tekniken samt försöker argumentera emot kunniga i tråden istället för att faktiskt sätta dig in i det.
Jag kan inte allt men jag lyssnar på de som kan mer, en hemlighet.
Du lär dig.

Som jag misstänkte , du klarade inte av att konkretisera, du "LLM-svävade iväg
Ditt svar hade 0 med min frågeställning at göra , du pratar fortfrande om komersiella LLM och begriper inte tekniken.
Ska röka gräs nu , men du verkar ha något schystare, syra!?
Jisses! 🧐
Citera
2026-07-11, 07:01
Medlem
kaerakels avatar
Citat:

Jag upprepar:

Formulera frågan du vill ha svar på så ger jag dig några hypoteser. Det går inte att skönja givet information i tråden.
Citera
2026-07-11, 08:15
Medlem
Citat:
Vilka AI-filosofer pratar du om? Alla AI-filosofer som jag har hört talas om anser att AGI är nära och att AGI innebär en hög risk på minst 10% p(doom). Du lever i en fantasivärld.

Lägg ner nu.

AI kommer inte ta död på mänskligheten.
Att ens tro det visar tydligt på att man inte förstår hur en dator fungerar. Och jo, jag vet mkt väl vilka AI-snubbar som säger det, men de har helt enkelt fel.
Citera
2026-07-11, 12:31
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag upprepar:

Formulera frågan du vill ha svar på så ger jag dig några hypoteser. Det går inte att skönja givet information i tråden.
Jag har betalat för AI som ger bättre svar än när du gör copy-paste från gratisversionen, grabben. Men tack ändå för erbjudandet om att agera copy-paste robot. Det var generöst av dig.
Citera
2026-07-11, 12:36
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Jag har betalat för AI som ger bättre svar än när du gör copy-paste från gratisversionen, grabben. Men tack ändå för erbjudandet om att agera copy-paste robot. Det var generöst av dig.

Be den där AI:n om hjälp att artikulera dig. Seså, ställ frågorna till storebror så ska jag peka dig i rätt riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in