2026-07-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Du skrev "11, 12 mil eller mer till jobbet i Lund eller Malmö". Inte "till och från". Men fem och en halv eller sex mil tar en också längre än till mitten av Skåne.

Såvitt jag förstår har Måns inte betalat något överpris för fastigheten. Det är hans far som äger den, nämligen. Man får ständigt påminna om det, för det verkar inte riktigt vilja fastna.
Pendling betyder tur och retur. Och jag skrev för att pendla till jobbet. En pendel på en klocka går fram och tillbaka. Måste du alltid hänga upp dig på ord? De som pendlar till mitten av Skåne kör en del av vägen på smala kringelikrok vägar utan vägbelysning. Kör och undersök saken själv.

Buss och tåg går till större orter. Resten är småvägar till byar och ut på landet.
Citera
2026-07-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Pendling betyder tur och retur. Och jag skrev för att pendla till jobbet. En pendel på en klocka går fram och tillbaka. Måste du alltid hänga upp dig på ord? De som pendlar till mitten av Skåne kör en del av vägen på smala kringelikrok vägar utan vägbelysning. Kör och undersök saken själv.

Buss och tåg går till större orter. Resten är småvägar till byar och ut på landet.

Det beror väl på var man bor om man måste köra på vägar utan belysning. Bor man nära riksvägen, som Måns, är den sträckan väldigt kort. Men då får man trafikbruset dygnet runt på köpet.

Du verkar ha svårt att uttrycka dig begripligt, det är därför jag hjälper dig med ords vanliga betydelse. Det är ett generellt problem i tråden att helt normala ord som "naken" och "familj" används på helt nya sätt. Nu skriver du "pendla till jobbet" när du uppenbarligen menar "pendla till och från jobbet".
Citera
2026-07-10, 17:12
Medlem
Citat:
Möjligen att på registreringsskylten se var folk bor försvann på sjuttiotalet, och gällde bara länet, det vill säga man har aldrig kunnat se vem som bor i Lund eller Staffanstorp eller Kyrkheddinge. Trafikköer är inte något som folk i allmänhet uppskattar, särskilt inte om man bor så nära en större väg som Måns nu gör.

Boningshuset är 112 kvadratmeter enligt taxering. Det går förstås inte att utesluta att det har fuskats med det, så att en ombyggnad inte har anmälts till myndigheterna.

Det går utmärkt att göra marmelad på vindruvor, och den kan man åka runt på marknader och sälja från sin släpvagn. Om det nu är så att Måns behöver ytterligare tips om vad han ska sysselsätta sig med. Han är ju så driftig, den pågen.
Turister; då tänker jag främst på danskar, tyskar, belgare och britter tex.
Det är många från Europa som turistar i Sverige på sommaren.

Se där! Marmelad på druvor. Tänkte föreslå gelé. Men jag tror MZ kommer att fokusera på flytande.
Citera
2026-07-10, 17:16
Medlem
Citat:
Turister; då tänker jag främst på danskar, tyskar, belgare och britter tex.
Det är många från Europa som turistar i Sverige på sommaren.

Se där! Marmelad på druvor. Tänkte föreslå gelé. Men jag tror MZ kommer att fokusera på flytande.

Tänker du dig att dessa internationella turister ska besöka Måns festival på remsan mellan åkrarna? Eller dricka svindyrt kaffe från hans hästsläp? Hur är de annars relevanta i den här diskussionen?
Citera
2026-07-10, 17:16
Medlem
Citat:
Det beror väl på var man bor om man måste köra på vägar utan belysning. Bor man nära riksvägen, som Måns, är den sträckan väldigt kort. Men då får man trafikbruset dygnet runt på köpet.

Du verkar ha svårt att uttrycka dig begripligt, det är därför jag hjälper dig med ords vanliga betydelse. Det är ett generellt problem i tråden att helt normala ord som "naken" och "familj" används på helt nya sätt. Nu skriver du "pendla till jobbet" när du uppenbarligen menar "pendla till och från jobbet".
Vad betyder pendla? Inte att man reser på enkel biljett iallafall.
Du har väl sett en klockpendel på en gammal väggklocka. Den pendlar fram och tillbaka.
Så ge dig nu!

https://sv.wiktionary.org/wiki/pendla
Pendla
2. (fordon) som kör regelbundet samma sträcka tur och retur
Sammansättningar: pendelbuss, pendeltåg
Senast redigerad av ottoplommon 2026-07-10 kl. 17:29.
Citera
2026-07-10, 17:17
Medlem
Citat:
Tänker du dig att dessa internationella turister ska besöka Måns festival på remsan mellan åkrarna? Eller dricka svindyrt kaffe från hans hästsläp? Hur är de annars relevanta i den här diskussionen?
Japp! Det gör jag faktiskt.
Citera
2026-07-10, 17:19
Medlem
Citat:
Vad betyder pendla? Inte att man reser på enkel biljett iallafall.
Du har väl sett en klockpendel på en gammal väggklocka. Den pendlar fram och tillbaka.
Så ge dig nu!

Ja, den pendlar fram och tillbaka, men det var inte det du skrev. Måns pendlar dessutom inte alls i traditionell mening, så jag föreslår att vi lämnar den delen av diskussionen med ett konstaterande av att du har en helt egen definition av "till", nämligen att det är samma sak som "från och till".
Citera
2026-07-10, 17:21
Medlem
Citat:
Japp! Det gör jag faktiskt.

Då är det bara att hoppas att grannarna är generösa när vägen korkas igen av karavaner med internationella Eurovision-fans som vill se Måns sjunga Heroes från en släpvagn mellan två åkrar, medan sönerna säljer druvmarmelad i stallet.
Citera
2026-07-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toka01
Ja, han kommer inte bo kvar på "vingården" efter allt som hänt. När all renovering är klar (pool och utomhusmiljö kvar) kommer den säljas.

Stockholm och spanien ligger närmast hjärtat, noll fokus på barnen i UK verkar det som.
Jag tror inte heller att visionen om en vingård blir varken långlivad eller verklighet. Problemet är att om man har investerat pengar på sin dröm så blir det svårt att få igen investeringen. Det är svårt att sälja sina drömmar.

Det krävs en ganska unik köpare som vill ha en vingård, för 10-15 miljoner på Skånska slättlandet. Har man dom pengarna så är det lika bra att köpa i Frankrike eller Italien.
Citera
2026-07-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ja, den pendlar fram och tillbaka, men det var inte det du skrev. Måns pendlar dessutom inte alls i traditionell mening, så jag föreslår att vi lämnar den delen av diskussionen med ett konstaterande av att du har en helt egen definition av "till", nämligen att det är samma sak som "från och till".

Pendla
2. (fordon) som kör regelbundet samma sträcka tur och retur
Sammansättningar: pendelbuss, pendeltåg

Och kort pendlingavstånd är fördelaktigt för en gårds läge.
Och driver upp priset på mark o byggnader.

Det fetade. Det är du som tolkar pendla till jobbet som att köra till jobbet.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-07-10 kl. 18:27.
Citera
2026-07-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror inte heller att visionen om en vingård blir varken långlivad eller verklighet. Problemet är att om man har investerat pengar på sin dröm så blir det svårt att få igen investeringen. Det är svårt att sälja sina drömmar.

Det krävs en ganska unik köpare som vill ha en vingård, för 10-15 miljoner på Skånska slättlandet. Har man dom pengarna så är det lika bra att köpa i Frankrike eller Italien.

Jag tror han är okej med att inte gå så mycket med vinst, faktiskt. Hans ekonomi är inte så dålig som folk verkar tro. Lägenheterna han kollar på i skrivande stund i Stockholm ligger på runt 10, och då planerar han att köpa innan han ens sålt gården.

Visst, han kanske behåller gården ett tag och låter familjen göra nått av den, men tro mig, han är färdig där och det kommer inte bli någon "festival". Den har han redan i Båstad varje år. Han är en av grundarna till "summer on".
Citera
2026-07-10, 17:40
Medlem
Citat:
Nej, men jag vill ha svar på min fråga. Varifrån kommer den uppgiften? Från media och isåfall var?
Hur kan du som till och med verkar veta hur ofta MånsPetter byter kalsonger kunnat missa detta? Var du icke vid dina fulla sinnes bruk den dagen det stod att läsa i media? Nu har du lite att pyssla med och gå igenom gammalt material. Den som söker finner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in