2026-07-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det har ju upprepade gånger i tråden hänvisats till att det ständigt finns hantverkare på plats. Är det alltså lögn?

Hur tänker du att man ska få plats att ha "festivalverksamhet" på en remsa mark som är högst 25 meter bred?
Varför skulle det vara en lögn, de max två gånger det nämnts? Behövs det inte hantverkare för att exempelvis bygga en restaurang?

Det får du fråga MZ om. Det är han som tänker sig en årlig festival, inte jag.
Citera
2026-07-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ingen vet vem personen var. Utom personen som var i sällskap eller polisen.
Så Vipan, antingen var du personen som var i sällskap eller så är du en polis som pratar bredvid mun.
Men jag tror inte du är polis. För då hade du haft mer att prata bredvid mun om.

Är du säker på att det var en släpkärra. I tråden har det påståtts både kaffevagn och korvvagn samt släpkärra. Och beloppet har varierat från 6,7,8 och 9 tusen? Hur som helst är det bara polisen som vet den uppgiften. Och ingen fup finns. Eftersom polisen avskrev misstankarna.

Så var kommer dina uppgifter ifrån? Eller ska man inte tro ett ord från dig? Du tycks skita i din trovärdighet.
Tror du verkligen att MZ skulle köra enda upp till Sthlm för att köpa en sketen släpkärra.
Du förstår väl att polisen kollat blocketuppgiften.

Du vet mycket väl att jag inte är ett fan av MZs musik. Att jag är här pga att jag tycker att MZ blivit illa behandlad av medier o framförallt sociala medier. Kort sagt väldigt orättvist behandlad.
Vem/vilka är det du ska försöka övertyga? Dom redan frälsta, kritikerna eller dig själv?
Hoppas att din hälsa inte skadas då det är tärande att tycka såå synd om en och samma människa. År ut och år in.
Senast redigerad av Vipan 2026-07-10 kl. 14:50.
Citera
2026-07-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bara för att ge ett jämförande exempel, en av ”bubbeltillverkarna” i Sverige, Skepparps Vingård odlar druvor på sex hektar och har 25.000 plantor. Flintevångs Vingård, som MånsPetters gård egentligen heter, har 500 vinstockar på en halv hektar.

Bara för att ge lite perspektiv på verksamheten och volymen.

Vad gäller ”tappade sugar” så var det intressant att han går på lägenhetsvisningar i Stockholm. Han kanske ska bli månskensbonde?

Ja, han kommer inte bo kvar på "vingården" efter allt som hänt. När all renovering är klar (pool och utomhusmiljö kvar) kommer den säljas.

Stockholm och spanien ligger närmast hjärtat, noll fokus på barnen i UK verkar det som.
Citera
2026-07-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Varför skulle det vara en lögn, de max två gånger det nämnts? Behövs det inte hantverkare för att exempelvis bygga en restaurang?

Det får du fråga MZ om. Det är han som tänker sig en årlig festival, inte jag.

Jo, det behövs, om man inte är tillräckligt händig själv. Bygger alltså Måns en restaurang på den fastighet hans far äger? Tänker Måns ordna en årlig festival på den fastighet hans far äger?
Citera
2026-07-10, 14:33
Medlem
Citat:
Jo, det behövs, om man inte är tillräckligt händig själv. Bygger alltså Måns en restaurang på den fastighet hans far äger? Tänker Måns ordna en årlig festival på den fastighet hans far äger?
Det handlar inte om hur händig du är - även om du såklart vill tjuvnypa vid varje givet tillfälle. Vissa saker får du helt enkelt inte göra själv.

Det är vad han själv har sagt, ja. Men mycket vatten har flutet under broarna sedan dess och kommentaren ovanför gör något helt annat gällande, så... vad nuvarande planen är vet nog bara MZ själv.
Citera
2026-07-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Det handlar inte om hur händig du är - även om du såklart vill tjuvnypa vid varje givet tillfälle. Vissa saker får du helt enkelt inte göra själv.

Det är vad han själv har sagt, ja. Men mycket vatten har flutet under broarna sedan dess och kommentaren ovanför gör något helt annat gällande, så... vad nuvarande planen är vet nog bara MZ själv.
Säkerligen vet nog Ottoplommon också vad som är planen.
Senast redigerad av Vipan 2026-07-10 kl. 15:30.
Citera
2026-07-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipan
Vem/vilka är det du ska försöka övertyga? Dom redan frälsta, kritikerna eller dig själv?
Hoppas att din hälsa inte skadas då det är tärande att tycka såå synd om en och samma människa. År ut och år in.
Nej, men jag vill ha svar på min fråga. Varifrån kommer den uppgiften? Från media och isåfall var?
Citera
2026-07-10, 16:31
Medlem
Citat:
Kör man 11 eller 12 mil från Malmö eller Lund kommer man betydligt längre än "mitten av Skåne". Undrar vem det är som inte begriper ett dugg. Nu är ju detta dessutom helt irrelevant eftersom Måns inte arbetspendlar till Lund eller Malmö.
Pendling är tur och retur.

Det är inte irrelevant om MZ ska sälja gården vidare tex. Ni snackar ju skit om att han betalt överpris för marken och gården. Men jag menar att det är mkt dyrare med hus på västra sidan i Skåne. Pga närheten till jobb, universitet, affärsmöjligheter och kontinenten. Det var väl det vi pratade om? Priset på gården och marken.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-07-10 kl. 16:38.
Citera
2026-07-10, 16:49
Medlem
Citat:
Pendling är tur och retur.

Det är inte irrelevant om MZ ska sälja gården vidare tex. Ni snackar ju skit om att han betalt överpris för marken och gården. Men jag menar att det är mkt dyrare med hus på västra sidan i Skåne. Pga närheten till jobb, universitet, affärsmöjligheter och kontinenten. Det var väl det vi pratade om? Priset på gården och marken.

Du skrev "11, 12 mil eller mer till jobbet i Lund eller Malmö". Inte "till och från". Men fem och en halv eller sex mil tar en också längre än till mitten av Skåne.

Såvitt jag förstår har Måns inte betalat något överpris för fastigheten. Det är hans far som äger den, nämligen. Man får ständigt påminna om det, för det verkar inte riktigt vilja fastna.
Citera
2026-07-10, 16:54
Medlem
Citat:
1. Det finns en väg, och den är så smal att två bilar inte kan mötas. Det betyder att om en kund stannar för att gå in och handla Måns egenodlade vinbärssylt är vägen spärrad. Bedöm själv lämpligheten. Jag föreställer mig att en sådan verksamhet vill ha mer än en kund i taget.

2. Enligt Lantmäteriets karta är de två längorna i vinkel boningshus, och därutöver finns en byggnad, som möjligen kan vara ett stall. Det är som sagt imponerande hur du kommer med pigga idéer för hur Måns kan utveckla sin rörelse, men försök inse att den fastighet han bor på är helt olämplig för detta.

3. Trafikstockningen vid Kiviks marknad är två dagar om året. Den säsong man kan tjäna pengar på Österlen är högst två månader. Och eftersom Måns inte bor på Österlen är detta helt irrelevant.
3/ Det är trafikköer varje helg från Lund och ut hela vägen till Österlen. Från Stadsbor som har sommarnöje däromkring samt turister. Det ser man på registreringsskyltarna.

2/ Och ändå är boningshuset så litet? Jag tyckte det såg ut som att boningshuset gick i vinkel på ett foto taget inifrån.

3/ Det kommer nog att främst handla om vinförsäljning ändå och produkter på vindruvor.
Vad ska MZ annars göra med alla druvor? Förutom vin går det att koka julglögg på sura vindruvor.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-07-10 kl. 17:07.
Citera
2026-07-10, 17:02
Medlem
Citat:
Jag har aldrig varit i Staffanstorp. Men det är bara 14,9 km och 15 minuters bilväg till Malmö. Förstår att barnfamiljer som aldrig har råd att köpa hus i Malmö tycker att Staffanstorp är ett bra alternativ att bo och låta barnen växa upp där. Säkert väldigt barnvänligt Och nära till skog och natur. Och föräldrarna har kort pendling till sina jobb. Och slipper slita ut sig på långa vägar vintertid. Det finns inte ens belysning på vägar ute på landet.

”Skog och natur”… Jodå. Har du varit i västra Skåne? Den sidan av Skåne är fantastisk på sommarhalvåret och en annan klimatzon än södra Norrland, typ Stockholm.
Citera
2026-07-10, 17:04
Medlem
Citat:
3/ Det är trafikköer varje helg från Lund och ut hela vägen till Österlen. Från Stadsbor som har sommarnöje på däromkring samt turister. Det ser man på registreringsskyltarna.

2/ Och ändå är boningshuset så litet? Jag tyckte det såg ut som att boningshuset gick i vinkel på ett foto taget inifrån.

3/ Det kommer nog att främst handla om vinförsäljning ändå och produkter på vindruvor.
Vad ska MZ annars göra med alla druvor? Förutom vin går det att koka julglögg på sura vindruvor.

Möjligen att på registreringsskylten se var folk bor försvann på sjuttiotalet, och gällde bara länet, det vill säga man har aldrig kunnat se vem som bor i Lund eller Staffanstorp eller Kyrkheddinge. Trafikköer är inte något som folk i allmänhet uppskattar, särskilt inte om man bor så nära en större väg som Måns nu gör.

Boningshuset är 112 kvadratmeter enligt taxering. Det går förstås inte att utesluta att det har fuskats med det, så att en ombyggnad inte har anmälts till myndigheterna.

Det går utmärkt att göra marmelad på vindruvor, och den kan man åka runt på marknader och sälja från sin släpvagn. Om det nu är så att Måns behöver ytterligare tips om vad han ska sysselsätta sig med. Han är ju så driftig, den pågen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in