2026-07-10, 17:03
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Kenny utlovade långa låtar och både Hultkläppen och Sjuan har varit runt 6-8 minuters strecket på livefronten. Har en bra känsla för kommande plattan måste jag säga.

Då är det nog bara vänta & se hur nya skivan kommer bli?
Är verkligen taggad så det vore riktigt illa ifall det skulle bli en av årets floppar?
Citera
2026-07-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det skulle nog nästan kunna passa bättre som en "festival" spelning tror jag?
Skulle nog kunna locka en del folk. Även om både Kebnekajse & Träden vägrar nog spela på "Nostalgi"

En festival vore kul, men för att alla banden ska dra lite extra folk, så vore en turné med dessa tre legendariska band en kul grej att prova. Alla banden vill gärna lira mycket, men de har varit begränsade de senaste 20 åren. Mycket samma spelställen som återkommer, men tillsammans kanske de skulle vara starkare och dra lite olika folk som kanske annars "bara velat se ett av banden"?

Tobbe från Agusa nämnde en gång att de gärna velat vara förband åt dessa två giganter, men det rann ut i sanden tyvärr. Detta var då Agusa var ganska nya som band runt första plattans tillkomst.

Enda dilemmat med en sådan turné att spelningarna skulle kunna bli rejält långa om alla tre banden skulle lira runt 90-120 minuter var?
Citera
2026-07-10, 17:13
Medlem
Citat:
Då är det nog bara vänta & se hur nya skivan kommer bli?
Är verkligen taggad så det vore riktigt illa ifall det skulle bli en av årets floppar?

Tror de lärde sig mycket av "Vi Drar Vidare"-plattan...misstaget kommer inte upprepas kan jag nästan lova. Ska bli extra kul vad de hittar på med "Visa från Delsbo". Den är jag mycket taggad på måste jag säga. Dessutom någon av de helt nya låtarna som vi inte känner till i nuläget.
Citera
2026-07-10, 17:14
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
En festival vore kul, men för att alla banden ska dra lite extra folk, så vore en turné med dessa tre legendariska band en kul grej att prova. Alla banden vill gärna lira mycket, men de har varit begränsade de senaste 20 åren. Mycket samma spelställen som återkommer, men tillsammans kanske de skulle vara starkare och dra lite olika folk som kanske annars "bara velat se ett av banden"?

Tobbe från Agusa nämnde en gång att de gärna velat vara förband åt dessa två giganter, men det rann ut i sanden tyvärr. Detta var då Agusa var ganska nya som band runt första plattans tillkomst.

Enda dilemmat med en sådan turné att spelningarna skulle kunna bli rejält långa om alla tre banden skulle lira runt 90-120 minuter var?

Det hade dock varit intressant med tanke på musiken & hur banden spelade?
Fast Kebnekajse & Agusa har väl spelat tillsammans på någon festival i alla fall??
Eller tänker jag galet?

Men Kebnekajse & Agusa skulle nog passa rätt så bra tillsammans
Citera
2026-07-10, 17:18
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Tror de lärde sig mycket av "Vi Drar Vidare"-plattan...misstaget kommer inte upprepas kan jag nästan lova. Ska bli extra kul vad de hittar på med "Visa från Delsbo". Den är jag mycket taggad på måste jag säga. Dessutom någon av de helt nya låtarna som vi inte känner till i nuläget.

Vi Drar Vidare skulle nog egentligen inte ha spelats in alls. Men att spela musik som Genesis fast på svenska, Det är inte Kebnekajse , Oavsett hur illa & hur bandet är så är det inte Kebnekajse.
Bandet skulle ha stannat vid Elefanten
Citera
2026-07-10, 17:28
Medlem
Citat:
Vi Drar Vidare skulle nog egentligen inte ha spelats in alls. Men att spela musik som Genesis fast på svenska, Det är inte Kebnekajse , Oavsett hur illa & hur bandet är så är det inte Kebnekajse.

Exakt. Det fanns andra band som kunde plagiera Genesis och göra det betydligt bättre än vad de som var med i Kebne runt den perioden gjorde just då. Det lät för kommersiellt och popigt utan det där Kebne-DNA:t. Enda ursäkten man kan ge är att de kanske ville prova något nytt efter de tidiga skivorna...så man får ge dom det i alla fall tänker jag om man ska vara lite förstående kring hur de tänkte med "Vi Drar Vidare". De borde nog helt enkelt bytt namn och kalla "Vi Drar Vidare" för något i stil med "Nybyggarna".
Citera
2026-07-10, 17:33
Medlem
Citat:
Det hade dock varit intressant med tanke på musiken & hur banden spelade?
Fast Kebnekajse & Agusa har väl spelat tillsammans på någon festival i alla fall??
Eller tänker jag galet?

Men Kebnekajse & Agusa skulle nog passa rätt så bra tillsammans

Intressant. Kanske att de lirat på någon festival tillsammans, men det är inget jag minns på rak arm. Hoppas dock att Kebne kommer lira mycket när de väl släppt nya skivan. Hoppas på lite nya städer och samhällen till turnén efter skivsläppet.

Runt Aventure-plattan lirade de i lite små samhällen i Norrland med omnejd. Kan de göra något liknande denna gång eller blir det säkra kort?
Citera
2026-07-10, 17:36
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Exakt. Det fanns andra band som kunde plagiera Genesis och göra det betydligt bättre än vad de som var med i Kebne runt den perioden gjorde just då. Det lät för kommersiellt och popigt utan det där Kebne-DNA:t. Enda ursäkten man kan ge är att de kanske ville prova något nytt efter de tidiga skivorna...så man får ge dom det i alla fall tänker jag om man ska vara lite förstående kring hur de tänkte med "Vi Drar Vidare". De borde nog helt enkelt bytt namn och kalla "Vi Drar Vidare" för något i stil med "Nybyggarna".

Kenny försvann väl sedan till Dag Vag om jag minns rätt?
Så bandet fortsatte väl att vara Kebneajse? Har för mig att det finns något om det i Bookletten till
Kebnekajse III Skivan Skriven av Bengt Eriksson

"Efter ”Elefanten” försvann också elgitarristen Kenny Håkansson ur Kebnekajse, för att istället göra soloalbumet ”Springlekar och gånglåtar” (1978). Därmed upphörde Kebnekajse att existera,

Mats Glenngård, Thomas Netzler och Hassan Bah bildade en ny, sista upplaga av Kebnekajse (med Per Lejring, bl a elpiano och moog, samt Pelle Holm, trummor) som spelade in LP-n ”Vi vandrar vidare” (1978) med Genesis-influerad symfonisk rockmusik.

Bandet är Kebnekajse till namnet men inte till musiken. Mats säger själv: ”Det var en avstamp till nåt som nästan inte var Kebne.”"
Citera
2026-07-10, 17:37
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Intressant. Kanske att de lirat på någon festival tillsammans, men det är inget jag minns på rak arm. Hoppas dock att Kebne kommer lira mycket när de väl släppt nya skivan. Hoppas på lite nya städer och samhällen till turnén efter skivsläppet.

Runt Aventure-plattan lirade de i lite små samhällen i Norrland med omnejd. Kan de göra något liknande denna gång eller blir det säkra kort?

Med tanke på att det har gått nästan ca 14 år sedan de släppte "nytt material" så borde väl
intresset finnas för bandet & så länge de orkar & kan så kommer nog Kebnekajse köra på
Citera
2026-07-10, 17:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Blev lite nyfiken här, Genesis på svenska? Kollade upp Vi Drar Vidare och inser att omslaget är ytterst bekant och att skivan stått i min skivback, på LP-tiden. Lyssnade lite på den men kommer inte ihåg en enda låt. Den måste ha varit kass redan då.
Kebnekaise för mig är Horgalåten och folkmusiken.
Citera
2026-07-10, 17:46
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Blev lite nyfiken här, Genesis på svenska? Kollade upp Vi Drar Vidare och inser att omslaget är ytterst bekant och att skivan stått i min skivback, på LP-tiden. Lyssnade lite på den men kommer inte ihåg en enda låt. Den måste ha varit kass redan då. Kebnekaise för mig är Horgalåten och folkmusiken.

Skivan finns på Spotify & lyssna på Egen Risk, Bandet är verkligen inte Kebnekajse
Sättningen är
Hassan Bah, congas, timbales, percussion
Mats Glenngård, sång, violin, gitarrer
Pelle Holm, sång, trummor
Per Lejring, piano, elpiano, orgel, moog, sång
Thomas Netzler, sång, bas, taurus

https://open.spotify.com/album/22jOh6CP5m1FtrUeatTMBb
Citera
2026-07-10, 18:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Skivan finns på Spotify & lyssna på Egen Risk, Bandet är verkligen inte Kebnekajse
Sättningen är
Hassan Bah, congas, timbales, percussion
Mats Glenngård, sång, violin, gitarrer
Pelle Holm, sång, trummor
Per Lejring, piano, elpiano, orgel, moog, sång
Thomas Netzler, sång, bas, taurus

https://open.spotify.com/album/22jOh6CP5m1FtrUeatTMBb

Jo, jag lyssnade lite på Tidal. Kass, men den gav ett minne av en annan grupp back in the days, Kaipa.
Den här var ganska sönderspelad då, men jag har inte hört den på 45 år, typ.

https://www.youtube.com/watch?v=_bDngQphPRk&list=PLGfb2R92OHumzt0GZfNT8GRQ lM--fjrbT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in