2026-02-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla
Nja, de "erbjöd" utredningshem p.g.a. vad nu har framkommit är felaktigheter.

Hade hon vägrat utredningshem så hade soc antingen tagit barnet (och tvingats ge tillbaka efter kstöverklagande i FR) eller så hade hon kunnat åka hem med bebisen.

Prata aldrig med soc
FR hade fått de uppgifter som orsakat oro från Mvc samt oro från bb bla att vilja åka hem trots att barnet hade egna behov av att vara kvar längre dessutom att polis fått komma dit pga partnern till mamman
Citera
2026-02-13, 14:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nja, de "erbjöd" utredningshem p.g.a. vad nu har framkommit är felaktigheter.

Hade hon vägrat utredningshem så hade soc antingen tagit barnet (och tvingats ge tillbaka efter överklagande i FR) eller så hade hon kunnat åka hem med bebisen.

Prata aldrig med soc

Precis. Svårare för soc att försvara sig utan underlag från LVU-fabriken utredningshemmet
Citera
2026-02-16, 18:54
Medlem
INGET av det som hade framkommit fram till födseln uppgick till att de kunde omhänderta. Därför gjorde de inte det.

Omsorgssvikten som ledde till omhändertagandet dokumenterades på utredningsboendet.

Om de hade kontaktat jurist vid första kontakten och vägrat prata med soc så hade de haft sitt barn idag.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
FR hade fått de uppgifter som orsakat oro från Mvc samt oro från bb bla att vilja åka hem trots att barnet hade egna behov av att vara kvar längre dessutom att polis fått komma dit pga partnern till mamman
Citera
2026-02-16, 19:25
Medlem
Citat:
INGET av det som hade framkommit fram till födseln uppgick till att de kunde omhänderta. Därför gjorde de inte det.

Omsorgssvikten som ledde till omhändertagandet dokumenterades på utredningsboendet.

Om de hade kontaktat jurist vid första kontakten och vägrat prata med soc så hade de haft sitt barn idag.
Precis det blev inte lvu på BB vilket har hänt i en del andra ärenden där barnet omhändertagits vid något dygn där det redan från början står klart att föräldraskap inte kommer att fungera .

Hade de vägrat utredningshem hade det kunnat bli ett akut lvu och de fått lämna BB utan barn och då vet ingen hur utgången blivit om deras möjlighet att få tillbaka barnet varit utredningshem
Citera
2026-02-16, 21:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Ja det är ett lotteri. I en annan kommun hade det sannolikt lagts ner på en gång.

utredningshem är för övrigt en bluff. De letar efter de brister som soc upplyst om dem om. Egentligen borde det inte vara tillåtet att utreda föräldraförmåga på det sättet, utan ett utredningshem borde bara utreda vad de faktiskt observerat för faktiska brister. inte soc påstådda brister. Och det borde bara göras av riktiga barnpsykologer etc.
Citera
2026-02-17, 09:28
Medlem
Gaupes avatar
Citat:

Va? Om han blev så oregerlig på BB att snuten fick tillkallas förstår jag att oro uppstod. Tänk om de skickat hem dem och den instabile mannen mördat barnet?
Bruden förblödde ju nästan, hur kan man som ”partner” då börja härja runt?
Är det samma ”partner” som hon nu är gravid med?
Citera
2026-02-17, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Va? Om han blev så oregerlig på BB att snuten fick tillkallas förstår jag att oro uppstod. Tänk om de skickat hem dem och den instabile mannen mördat barnet?
Bruden förblödde ju nästan, hur kan man som ”partner” då börja härja runt?
Är det samma ”partner” som hon nu är gravid med?
Det är samma partner , en partner som enligt domar för Ms talan och lägger sig i hur barnet ska tas om hand.
Citera
2026-02-17, 10:31
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Det är samma partner , en partner som enligt domar för Ms talan och lägger sig i hur barnet ska tas om hand.

Konstigt att socialtjänsten fokuserar på en IF-diagnos som inte finns samt (färgade?) observationer av mamman i sårbart tillstånd i en obekväm miljö, snarare än att hon verkar vara tillsammans med en labil man?
En man utan biologisk koppling till det nyfödda barnet, som löper amok på BB?
Det är väl snarare det som borde fått de berömda varningsklockorna att ringa, inte att mamman eventuellt är lite aspig.
Citera
2026-02-17, 11:46
Medlem
Citat:
Konstigt att socialtjänsten fokuserar på en IF-diagnos som inte finns samt (färgade?) observationer av mamman i sårbart tillstånd i en obekväm miljö, snarare än att hon verkar vara tillsammans med en labil man?
En man utan biologisk koppling till det nyfödda barnet, som löper amok på BB?
Det är väl snarare det som borde fått de berömda varningsklockorna att ringa, inte att mamman eventuellt är lite aspig.
Det nämns i domen samt även det med att hon ville åka hem tidigt från BB trots att barnet behövde vara kvar och hon själv behövde hjälp med blöjbyten för att hon kände sig svimfärdig .
Soc fokuserar inte på IF det är vad M fokuserar på , diagnos nämns inte i domar förutom från Ms ombuds sida , UG nämner heller inte att polis fick komma till BB eller önskan om att lämna BB tidigt trots att det nämns att det behövdes hjälp med barnet pga svaghet efter blodförlust
Citera
2026-02-17, 12:33
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Det nämns i domen samt även det med att hon ville åka hem tidigt från BB trots att barnet behövde vara kvar och hon själv behövde hjälp med blöjbyten för att hon kände sig svimfärdig .
Soc fokuserar inte på IF det är vad M fokuserar på , diagnos nämns inte i domar förutom från Ms ombuds sida , UG nämner heller inte att polis fick komma till BB eller önskan om att lämna BB tidigt trots att det nämns att det behövdes hjälp med barnet pga svaghet efter blodförlust

Det är kanske inte så konstigt att hon ville åka hem med tanke på att förlossningen och eftermälet måste ha varit fruktansvärt traumatiserande?
Förblöder nästan, partnern ballar ur, polisen kommer, socialtjänsten hotar med ett omhändertagande osv.
Den här nyförlösta kvinnan utsätts ju för en helt enorm press från alla håll och kanter, misstänkliggörs och förflyttas till en okänd miljö där hon ska observeras av främlingar (som tror att hon har en funktionsnedsättning?).
Anser socialtjänsten att man kan göra en rättvis bedömning av någons föräldraförmåga under dessa omständigheter?

Jag är själv lite ”udda”, att någon (med makt) ska få för sig saker och dra märkliga slutsatser baserat på avvikelser i mitt beteende är en återkommande mardröm. Jag hade haft väldigt svårt att vara mitt bästa jag i en situation som Malins.
Citera
2026-02-17, 12:51
Medlem
Citat:
Det är kanske inte så konstigt att hon ville åka hem med tanke på att förlossningen och eftermälet måste ha varit fruktansvärt traumatiserande?
Förblöder nästan, partnern ballar ur, polisen kommer, socialtjänsten hotar med ett omhändertagande osv.
Den här nyförlösta kvinnan utsätts ju för en helt enorm press från alla håll och kanter, misstänkliggörs och förflyttas till en okänd miljö där hon ska observeras av främlingar (som tror att hon har en funktionsnedsättning?).
Anser socialtjänsten att man kan göra en rättvis bedömning av någons föräldraförmåga under dessa omständigheter?

Jag är själv lite ”udda”, att någon (med makt) ska få för sig saker och dra märkliga slutsatser baserat på avvikelser i mitt beteende är en återkommande mardröm. Jag hade haft väldigt svårt att vara mitt bästa jag i en situation som Malins.
Det med tidig hemgång var innan allt det andra och skälet till att de skulle vara kvar var att barnet hade behov av att vara kvar , händer ibland att nyfödda barn har problem med blodsocker eller andra saker som gör att de behöver lite koll några dagar
Citera
2026-02-17, 13:00
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Det med tidig hemgång var innan allt det andra och skälet till att de skulle vara kvar var att barnet hade behov av att vara kvar , händer ibland att nyfödda barn har problem med blodsocker eller andra saker som gör att de behöver lite koll några dagar

Kom önskemålet om tidig hemgång innan förlossningen där mamman nästan förblödde?

Naturligtvis är det viktigt att barn med vårdbehov stannar kvar på sjukhus.
Tror du, som ändå verkar vara lite insatt i hur socialtjänsten jobbar, att man kunnat hantera detta fall annorlunda?
Eller var det här det enda sättet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in