2026-07-10, 16:13
Medlem
Silltunnas avatar
Nu under semestern när temperaturen ligger på över 25 grader går det åt sjuka mängder öl, har jag märkt. Det svalkar och smakar bättre än vatten, och gör hela dagen mer intressant. Redan vid lunchtid är 3-4 långburkar starköl konsumerade och det fylls sedan på med ytterligare 6-7 st. Ca 5 liter starköl per dag alltså. Vecka ut och vecka in.
Hur ser era ölvanor ut i semestertider?
Citera
2026-07-10, 16:16
Medlem
Fejkits avatar
Man är ju ofta sugen på en öl men med fyra barn är det alltid något som ska hanteras som kräver bil så det få bli på kvällen tyvärr
Citera
2026-07-10, 16:19
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Visst slinker det ner öl och vin dagligen under semestern. Men 10-11 långburkar låter mycket. Men va fan, är man ledig så ska man njuta. Bara man kan bromsa in när jobbet börjar igen.
Citera
2026-07-10, 16:21
Medlem
halaltarzans avatar
Har satt ett tak på 10 långburkar i veckan. Månd, tisd, onsd, en bira - torsd, fred, två bira - och på lördag öppnar vi slullportarna på vid gavel och drar tre - sönd, vit.
Citera
2026-07-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Nu under semestern när temperaturen ligger på över 25 grader går det åt sjuka mängder öl, har jag märkt. Det svalkar och smakar bättre än vatten, och gör hela dagen mer intressant. Redan vid lunchtid är 3-4 långburkar starköl konsumerade och det fylls sedan på med ytterligare 6-7 st. Ca 5 liter starköl per dag alltså. Vecka ut och vecka in.
Helt normalt. Men de andra 48 veckorna får du hålla dig till helgerna. Vi från den verkliga Sverige som fått en traditionell uppfostran är likadana allihop.
Citera
2026-07-10, 16:30
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har satt ett tak på 10 långburkar i veckan. Månd, tisd, onsd, en bira - torsd, fred, två bira - och på lördag öppnar vi slullportarna på vid gavel och drar tre - sönd, vit.

Vad är en "långburk"?
Citera
2026-07-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Kör ny vecka varje dag så blir det roligare. Vägra acceptera att nån annan bestämt hur många dagar din vecka ska innehålla.
De vet du bäst själv.
Citera
2026-07-10, 16:34
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Hoppas du skämtar? Det är ungefär som att fråga vad är en brödrost.

Nej.
Jag tror att alla vet vad en "brödrost" är.
Långburk däremot har jag aldrig hört talas om.
Så.
Onödigt att vara oförskämd.
Citera
2026-07-10, 16:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Nej.
Så.

Kortburk = 33cl ölburk
Långburk = 50cl ölburk
Citera
2026-07-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Nej.
Så.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngburk
Citera
2026-07-10, 16:42
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Du har en rätt tilltagen rondör och minst B-kupor, va?

Själv dricker jag inte öl. Nackdelarna överväger fördelarna. Några glas vin ibland men annars är jag försiktig med alkoholen.
Citera
2026-07-10, 16:46
Medlem
proconsuls avatar
Jag kör alkoholfritt. Två favoriter, Guiness och A Ship Full of IPA. Funkar skitbra, kan hälla i mig hur mycket som helst och ändå ta bilen om jag behöver. Dessutom blir jag inte så jävla trött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in