2026-07-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart.Stromberg
Du får använda lite hjärnan. Flashback gör det mycket värre än de som säljer domar. Flashback lägger upp dom helt gratis.
Tror du är ute på hal is om du lägger så stor vikt vid ersättningen. Jag tolkar det som att huvudpoängen är att det helt enkelt inte betraktas som journalistisk verksamhet. Kan ju ha fel dock

Om man överhuvudtaget ska lägga någon vikt vid ersättningen för jag tolkningen att de menar att det här med ersättning är ett krav för att ens få kallas journalistisk verksamhet, vilket då skulle göra att det är ännu mindre ok att ge bort domar gratis än att ta betalt
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-09 kl. 22:38.
Citera
2026-07-09, 22:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Kommer Jan Axelsson tolka sina egna regler som han gjorde och blev ändå åtalad för hets mot folkgrupp eller kommer han som andra pengagalna idioter fortsätta med sånt här som ett exempel.

Vilken regel eller lag hade han tolkat tokigt där?
Citera
2026-07-09, 23:00
Medlem
Jiiimboohs avatar
Som en del av diskussionen länkas det till domar och det har blivit praxis att maska namn för att trådarna inte ska dyka upp vid sökning på namnet. Det är något helt annat än Lexbase (var). Om det är lagligt är kanske oklart då det inte rör sig om någon professionell journalistik med en redaktion.
Citera
2026-07-09, 23:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Du får använda lite hjärnan. Flashback gör det mycket värre än de som säljer domar. Flashback lägger upp dom helt gratis.

Det är väl inte FB eller Janne som lägger upp domarna utan användare som beställer dessa och lägger upp dem på FB:s sida?
Citera
2026-07-09, 23:25
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Domen har vunnit laga kraft och det är förbjudet att hänga ut domar på alla hemsidor. Det spelar ingen roll längre om du har utgivningsbevis.

Min fråga är kort och koncist, då Jan Axelsson är ansvarig för Flashback undrar jag hur Flashback tänker göra?

0.02. Trådstart och forumval

Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd. En trådstart måste vara begriplig i sig själv och inte tvinga läsaren att hämta information från externa källor.
Citera
Igår, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej. Användare på Flashback länkar till andra sajter som har laddat upp domarna. Eller kan du visa var i Flashbacks databas de domar du pratar om ligger uppladdade?

Är det förbjudet att länka till en annan sajt som laddat upp domarna?

Det verkar onekligen så
Länka eller visa själv gör ingen skillnad. Det är lika illa.
Citera
Igår, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det domen säger är att det är fel att sälja domar mot betalning.

Såvitt jag vet betalar jag ingenting på Flashback för att läsa domar. Dom tillhandahålls helt gratis.
Korrekt!
Det är inte förbjudet att läsa domar oavsett var de finns. Det som inte är eller skall vara tillåtet är att tillhandahålla dem offentligt. Dvs, man får inte eller kommer inte att få lägga ut domar. Vill man läsa dem måste de hämtas från domstolarna.
Citera
Igår, 03:44
Medlem
Citat:
Domen har vunnit laga kraft och det är förbjudet att hänga ut domar på alla hemsidor. Det spelar ingen roll längre om du har utgivningsbevis.

Min fråga är kort och koncist, då Jan Axelsson är ansvarig för Flashback undrar jag hur Flashback tänker göra?
Så sidor med utgivningsbevis, kan längre inte dela ut domar?
Citera
Igår, 06:54
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Den kom idag till Jan Axelssons nackdel. Jag vill diskutera hur Jan Axelsson kommer förhålla sig till domen. Kommer Jan Axelsson tolka sina egna regler som han gjorde och blev ändå åtalad för hets mot folkgrupp eller kommer han som andra pengagalna idioter fortsätta med sånt här som ett exempel.

(FB) Kartläggning av livstidsdömda i Sverige

För nu begår Jan Axelsson ett brott och då är den här tråden passande så Jan Axelsson inte kan säga jag visste inte.

Snälla märkliga hatiska typ, vad har du här på FB att göra, du verkar väldigt anti och du har svårt att tyda domar eller förstå när folk ändå är snälla och klargör saker åt dig, till och med att man hjälper dig med trådstart och källor då du inte ens kan lyckas få det rätt.
Nä, du är ute och cyklar och denna tråden bör hamna i papperskorgen då den är skit och av skit.
Så, fortsätt att göra ingenting, det kanske du klarar av.
Citera
Igår, 09:22
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du får nog läsa på lite noggrannare flashback säljer inga domar

Ja och nej . Flashback säljer annonser så klura lite på hur detta kommer att tolkas juridiskt .
Citera
Igår, 10:55
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Den kom idag till Jan Axelssons nackdel. Jag vill diskutera hur Jan Axelsson kommer förhålla sig till domen. Kommer Jan Axelsson tolka sina egna regler som han gjorde och blev ändå åtalad för hets mot folkgrupp eller kommer han som andra pengagalna idioter fortsätta med sånt här som ett exempel.

(FB) Kartläggning av livstidsdömda i Sverige

För nu begår Jan Axelsson ett brott och då är den här tråden passande så Jan Axelsson inte kan säga jag visste inte.

Fast denna är ju gammal och då fanns inte
detta nya....
Citera
Igår, 10:58
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja och nej . Flashback säljer annonser så klura lite på hur detta kommer att tolkas juridiskt .
Annonser har inget med detta att göra!!!

Det handlar om ex Lexbase som säljer
domar,detta är annonser Flashback INTE
säljer utan hyr ut plats för.

Isf skulle alla annonser på Facebook försvinna!!!

Läs skillnaden på domar och annonser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in