2026-07-09, 11:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nu väntar vi bara på att Telenor köper upp Tre...

Du vet att Tre ägs av Kina?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hi3G_Access

Företaget ägs av Hongkongbaserade CK Hutchison Holdings (60%) och Investor AB (40%)

https://sv.wikipedia.org/wiki/CK_Hutchison_Holdings

Hong Kong = Kina

Hellre Norge än kineserna!
Citera
2026-07-09, 11:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Du vet att Tre ägs av Kina?

Företaget ägs av Hongkongbaserade CK Hutchison Holdings (60%) och Investor AB (40%)

https://sv.wikipedia.org/wiki/CK_Hutchison_Holdings

Hong Kong = Kina

Hellre Norge än kineserna!
40% ägs av Investor=Wallenbergssfären.

Det är bra för konkurrensen att Tre inte ägs av Telenor, så jag håller inte med dig.
Citera
2026-07-09, 11:36
Medlem
M_A_Rs avatar
Ja, det här var trista nyheter. Jag har haft Bahnhof som bredbandsleverantör i flera år nu och är helnöjd.
Vad jag nu har att se fram emot är det som i den anglosaxiska språkvärlden kallas för enshittification, dvs jag kommer att tvingas betala mer för en sämre tjänst. Aktieägarnas vinster är viktigare än kundupplevelsen. Det kommer inte ske över en natt, men det kommer. Tro mig. Den svenska internetmarknaden präglades en gång i tiden av öppenhet och stenhård konkurrens. Inte nu längre.
Citera
2026-07-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har haft Obenet i flera år. Fungerar klanderfritt. Vet dock inte hur de ser på yttrandefrihets och integritetsfrågorna som väl var ett av Bahnhofs starka kort?

Enda jag hittar är

"Din integritet är vår prioritet

Vi loggar inte din trafik och säljer aldrig dina uppgifter. Så har det alltid varit."

Så det är positivt.
Citera
2026-07-09, 13:10
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Enda jag hittar är

"Din integritet är vår prioritet

Vi loggar inte din trafik och säljer aldrig dina uppgifter. Så har det alltid varit."

Så det är positivt.

Kanske rentav skönt att det finns bolag som har liknande prioriteringar som Bahnhof, men utan att för den sakens skull ledas av en skrikig fjant som Karlung som tar varje möjlighet att kunna göra diverse utspel i media kring de här frågorna som han uppenbarligen inte tar på så stort allvar när allt kommer omkring
Citera
2026-07-09, 13:32
Medlem
Moobs avatar
Snart blir det BankID för att logga in på flashback

Telenor är ju motsatsen till Bahnhof och gör som alla politiker säger utan att blinka.
Citera
2026-07-09, 14:17
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeirdRaccoon
jo men det fattar ju vem som helst att dom inte kommer ändra på banhof på ett tag, kommer bli som när komplett köpte webhallen, kommer vara bra i början men sen kommer sucsessiv enshittification

Japp, samma gamla visa med kapitalismen. Osäker vilka av alternativen som kan fungera.
Citera
2026-07-09, 14:24
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bahnhof kommer fortsätta så som gör idag.

Citat från pressmeddelandet.
Med tanke på att Telenor likt Telia inte bara är internetleverantörer utan har mängder av andra prioriteringar, i detta fall är det väl främst att de är innehållsleverantörer av TV etc i tillägg.
Inte en chans att de skulle kämpa emot Premier League och SF de andra när det kommer till att censurera internet, när de samtidigt direkt eller indirekt köper deras produkter och är beroende av de för hela tjänsteutbudet.

Som bahnhod själva skrev förra veckan "Upphovsmaffian i hemlig överenskommelse med internetoperatörer" https://bahnhof.se/2026/07/02/bahnhof-avslojar-upphovsmaffian-i-hemlig-overenskommelse-med-internetoperatorer-om-censur/
Det som inte nämns är att de är upphovsmaffian och de flesta ISP:s är extremt nära och båda (tror sig) tjäna pengar på att blockera.
Skulle tro att hela orsaken till köpet är just för att få tyst på Bahnhof.

Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
De kommer inte säga nej till det. Snarare så att det jämnar ut i toppen.

Marknaden på fast bredband
Telia 30%
Tele2 23%
Telenor 14%
Bredband2 12%
Bahnhof ca 8%
Övriga ca 13%

ref.
PTS-ER-2026:13
Antagligen inte nej. Konkurrens-problemet är det ovan, att ISP:erna håller på med massa annat än just intenetleveranser.
Men å andra sidan just det som gör uppköp av Bahnhof och andra rena internetleverantörer ett konkurrensproblem. Det är egentligen två olika företag.
Nu försvinner den största rena internetleverantören, och 87% av intenetaccesserna hamnar hos distributörer av upphovsmaterial med en sidobussiness av internetleveranser.
Att Västtrafik skulle köpa SL är kanske inte ett problem, men att General Motors skulle köpa det där emot. Vilket detta mer är som.

Man kan ju hoppas att Konkurrensverket tar detta i beaktning.
Citera
2026-07-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej bra
Vilken del av landet?
För i skåne är de "borta"

stockholm
Citera
2026-07-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-sacken
stockholm
Okej
Citera
2026-07-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Kanske rentav skönt att det finns bolag som har liknande prioriteringar som Bahnhof, men utan att för den sakens skull ledas av en skrikig fjant som Karlung som tar varje möjlighet att kunna göra diverse utspel i media kring de här frågorna som han uppenbarligen inte tar på så stort allvar när allt kommer omkring

Sant, samt nu och med detta så lutar det åt att jag byter till Obenet. Frågan är vilken vpn man bör köra. Har ju haft den via Bahnhof. Är mullvad en bra vpn?

Hittade en tråd på sweclockers ang obenet från 2022.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1661742-obenetwork-omdome-erfarenhet

Ett inlägg i den tråden så skriver företaget att dom

"Vi kör Bahnhof-metoden, dvs. bara sparar det som krävs enl. svensk lag."

EDIT: Enligt deras hemsida

Vad vi gör
Vi loggar inte din trafik
Vi har aldrig loggat vad våra kunder gör på nätet och tänker inte börja. Dina uppgifter säljs inte vidare.

Betala med krypto
Vill du betala anonymt? Vi tar emot kryptovalutor.

VPN-tjänster i våra datacenter
Flera VPN-leverantörer kör sina servrar i våra datacenter i Sverige.

Sponsring
Vi sponsrar DFRI med bandbredd för Tor-noder som stärker fri kommunikation online.

Open-Source
Vi sponsrar Snowflake med co-location i vårt datacenter — servrar som hjälper människor kringgå internetcensur i andra länder.

Riktig IP-adress
Alla kunder får en egen publik IPv4-adress, ingen CGNAT. IPv6 där stadsnätet stödjer det.
Senast redigerad av Knarkblomman 2026-07-09 kl. 17:21.
Citera
2026-07-09, 17:40
Medlem
Bamsetramses avatar
Har nu också bytt till Obenet. Känns bra.

Vill inte vara kund hos Telenor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in