2026-07-09, 02:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Gissar att Starlink har ett finger med i spelet, takt med att sossar och moderater i EU blir allt mer totalitära så kommer Starlink äta marknadsandelar.
Citera
2026-07-09, 02:40
Medlem
Aj aj aj.
Okej om Karlung trappar ned, men säljas till ett storbolag? Hur fan tänkte karln? Köpt, fan också. Lita aldrig mer på Bahnhof mer än på Telia.
Citera
2026-07-09, 02:45
Medlem
Det här kan komma att betyda slutet för Flashback.
Citera
2026-07-09, 02:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordamerika
Ja det är kört, så fort det finns intressenter av Telenors magnitud förminskas möjligheterna för integritet. Telenor lamslår sakta men säkert integriteten med detta uppköp och det vet dem mycket väl om. Idén är inte att Bahnhof ska få större muskler, idén är att Karlung "måste" lämna en industri som är påväg att bli olaglig. Jag tror med högsta sannolikhet att det är detta som sker bakum kulisserna.

Karlung har flera gånger fått påtryckningar från diverse myndigheter gällande loggning/bevissäkring, det är bara att googla

Varför skulle Karlung anse att det ger Bahnhof större muskler att sälja ut till Telenor?
Telenor, ett företag som Karlungs Bahnhof hängt ut på Utpressningskollen.
Telenor som är en del av den maffian Bahnhof anser vara det fria internets fiende.

Så är det nog - exakt - precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordamerika
Svårt att se att Bahnhof kommer fortsätta med sitt fokus på integritet med Telenor som ägare.

Jag undrar också hur Flashback tänker om saken, hur säkrar man Flashback från en sån här affär?
Finns det alternativ inom Sverige för Flashback att söka sig till - med samma fokus på integritet? Jag har inte hittat det.
...Eller är detta spiken i kistan för det fria internetet inom Sveriges gränser?

Jag blir mörkrädd. För även om Flashback kan söka sig utomlands så kan 10 miljoner svenskar som bor i Sverige inte göra något annat än att välja bland de integritetskränkande alternativen som finns tillgängliga. Det finns efter denna affär (så vitt jag vet) ingen annan operatör att söka sig till som värderar din personliga integritet längre.

Brukar det inte alltid uppstå nya alternativ? Gäller att se upp för det är ju som upplagt för ett scenario där någon falsk frihetskämpe uppenbarar sig.
Kan ju annars bli så att oppositionella väljer att gå över till skrivmaskin och går underground.

Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Så naiv är du inte, kom igen.
Självklart kommer inte Bahnhof "fortsätta så som de gör idag". Spiken i kistan, pengar vinner alltid över ideal till slut.

I det här fallet handlar det nog inte om pengar utan om ond kontroll över oppositionella.
Citera
2026-07-09, 03:02
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Det här kan komma att betyda slutet för Flashback.

Flashbacks servrar står väl utomlands sen många år tillbaka? Ser ingen koppling mellan flashback och bahnhof när jag kör whois, dig etc.
Citera
2026-07-09, 06:00
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Flashbacks servrar står väl utomlands sen många år tillbaka? Ser ingen koppling mellan flashback och bahnhof när jag kör whois, dig etc.

Nej, de flyttades tillbaka till Sverige. Om jag inte minns fel.
Citera
2026-07-09, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Jag är ledsen över detta, och kommer att byta till obenet om vi inte får höra några bra nyheter, men man får ändå vara tacksam för att Jon höll på så länge som han gjort.

Håller med. Jon har gjort sitt. Man kan inte förvänta sig att ett befolkningen av ett lands integritet ska stå och falla med en privatperson. Vi måste organisera oss.
Citera
2026-07-09, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Samma story. Så går svenskt företagande till. Någon skapar ett företag (kan vara decennier sedan), alla tror det skall bli nåt stort, det växer ett tag (bra så), och slutar numera alltid med att grundarna skall casha ut casha hem, och i förlängningen slutar det i utländsk ägande (särskilt illa när infrastruktur). Det var inte så man beskrev hur företag byggde landet i mitten av 1900-talet.

Kapitalism my friend. Är bara att tacka USA som har gett oss det. Vi kan också titta på det skräplandet om vi vill veta hur Sverige kommer se ut i framtiden.
Citera
2026-07-09, 09:49
Moderator
rancors avatar
Tråkig nyhet! Jag trodde inte personlig rikedom var drivkraften hos Jon. Jag säger som Fredrik Reinfeld: "jag var naiv" och trodde på hans kamp för yttrandefrihet och personlig integritet.

Telenors ägare (Norska staten) skiter fullständigt i personlig integritet och yttrandefrihet för Svenska kunder. Det är bara pengar som räknas där.
Citera
2026-07-09, 09:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Tack för tipset, inte hört talas om obenet innan. Men dom verkar som ett bra alternativ. Synd då jag har haft Bahnhof nu i 12 år.

Men denna affär luktar fan illa.
Jag har haft Obenet i flera år. Fungerar klanderfritt. Vet dock inte hur de ser på yttrandefrihets och integritetsfrågorna som väl var ett av Bahnhofs starka kort?
Citera
2026-07-09, 10:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nu väntar vi bara på att Telenor köper upp Tre...
Ja samt Flashback.
Citera
2026-07-09, 10:37
Medlem
Marknadsföringstrategin med att stå på kundens sida med nedladdning var genialisk.

Gratis reklam och lojalitet. Ut och veva i tidningar och få gratis reklamplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in