2026-07-08, 13:54
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Man kan ju fråga sig hur Karlung kan säga det när han säljer sina aktier till Telenor. Han har ju inte särskilt mycket att säga till om i fortsättningen. Bara gissningar.

Ja precis.
Det är aktieägarna som bestämmer. Det kommer nog rulla på som vanligt men sakta men säkert bli en vanlig ryggradslös internetleverantör.
Det kommer nog inte bli bra.
Citera
2026-07-08, 14:03
Medlem
israelisinnocents avatar
Telia stämmer Telenor för att bolaget påstår sig ha ”Sveriges bästa nät” och landets ”snabbaste 5G-nät”.
Telenor påstår sig ha bäst nät efter att i fjol ha vunnit i flest kategorier i en undersökning av Opensignal. Telia hävdar att Telenor var ensam vinnare i endast två av kategorierna, och delad vinnare i nio.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/telia-stammer-telenor-for-reklamfraser/
Citera
2026-07-08, 14:43
Medlem
Karmans avatar
Nu väntar vi bara på att Telenor köper upp Tre...
Citera
2026-07-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Telia var tidigare Televerket.
Telenor var tidigare norska televerket.

Dessa televerk var dyra och krångliga att ha att göra med.
Telenor har jag haft som operatör en gång i tiden, väldigt dålig täckning här i Göteborg.. (2008 typ).

Konkurrensverket (tidigare Statens pris-och-kartellnämnd) är skräp, titta på matbranschen: ICA, Konsum och WiLLys. Alla andra för maka på sig..

Så bredbandet då: Samma grej; Telia, Tele2 och Telenor.
-Oligopol.
Håller fullständigt med.
Konkurrensverket är ett skämt.
Stoppar inte ens affärer där det blir monopol på riktigt.
Citera
2026-07-08, 14:53
Medlem
Hur påverkar detta anonymiteten och integriteten för Flashbacks medlemmar?
Citera
2026-07-08, 15:08
Medlem
fitz-humes avatar
Funderade nyligen på att gå över till Bahnhof just tack vare integritetstänket och djärvheten. Telenor har jag bara dåliga erfarenheter av. Det är som om Microsoft köper alla Linuxdistributioner typ..
Citera
2026-07-08, 15:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Telia stämmer Telenor för att bolaget påstår sig ha ”Sveriges bästa nät” och landets ”snabbaste 5G-nät”.
Telenor påstår sig ha bäst nät efter att i fjol ha vunnit i flest kategorier i en undersökning av Opensignal. Telia hävdar att Telenor var ensam vinnare i endast två av kategorierna, och delad vinnare i nio.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/telia-stammer-telenor-for-reklamfraser/

Har bara mobil för mobila ärenden. (Tele2, 100SEK/mån per medarbetare, funkar fint)

Fiber till mitt företag samt mina villor. -Det är fibern som retar mig..
Alltså kostnaden. Från 300:- 2020 till nästan 600:- 2026.
Ändå har jag bytt bolag tre gånger på 6 år..
Bahnhof funkande OK, men blev "uppkopplad" till Malmö av alla ställen, inte Göteborg som är mitt säte. Kollade med Bahnhofs kundtjänst, och fick förklarat att att de bygger om i Göteborg.. Bytte till tele2. 1000/1000.

2026-02-01 ökade tele2 fakturan med 100%..
Varför?
-"Vi satsar på bättre bredband för våra kunder" fick jag som svar..
Skit-svar!
Minskade till 500/500, funkar lika bra faktiskt..
Ska kolla till hösten om det finns något annat. Men det finns det väl inte.
Oligopol säger jag! De vet att de kan mjölka kunderna på pengar.
Citera
2026-07-08, 15:16
Medlem
VoktorDodkas avatar
Så Jons prislapp var dryga 3 miljarder? Är man en aning överdramatisk kan man oroa sig över vad kommande dagars rubriker blir, Bonniers köper Flashback? Eller kanske Expo?

Citat:
Bahnhof fortsätter att vara Bahnhof.

Det som format Bahnhof – vår kultur, vår kompetens och vår syn på integritet och säkerhet – följer med in i Telenor. Jon Karlung, vd Bahnhof:

– Vi har byggt Bahnhof under mer än trettio år med en enkel idé: att leverera snabbt bredband och stå upp för människors rättigheter online. Det kommer vi fortsätta göra. Skillnaden är att vi tillsammans med Telenor får betydligt större muskler.
Jag har så himla svårt att köpa uttalandet, hur kan han påstå något sådant om han inte bestämmer?
Citera
2026-07-08, 15:36
Medlem
pillifjongs avatar
Han kanske vill gå i pension och stämpla ut

Men hur går det med dessa censur spärrar på sidor etc som Bahnhof ställer sig emot när Telenor äger dem. Lär väl bli stopp för Piratebay när filmbranschen och deras advokater knallar upp till Telenor med en väska med pengar?

Och ja svenska konkurrensverket har och är ständigt ett skämt, jag har då aldrig hört dem opponera sig mot en enda sammanslagning i Sveriges historia. Varför finns det bara ETT konkurrensverk
Citera
2026-07-08, 15:36
Medlem
dotslashs avatar
Allt går till skit i världen
Citera
2026-07-08, 15:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Funderade nyligen på att gå över till Bahnhof just tack vare integritetstänket och djärvheten. Telenor har jag bara dåliga erfarenheter av. Det är som om Microsoft köper alla Linuxdistributioner typ..

Verkar som Sverige och världen:

1 Telia
2 Tele2
3 Telenor.
-Thats it.

1 MS
2 MacOS X
3 Linus Thorwalds

Mat:
1 ICA
2 Konsum
3 WiLLys.

Sen finns det lite frifräsare, men de har inget att komma med egentligen..
(Oavsett om det gäller bredband, OS eller livsmedel)
N
"Marknadskrafterna" har delat om det så, enligt "ekonomerna"..
Nä, det stämmer inte för fem öre!
Konkurrensverket vill ha det så. Bäst vore att ha en marknadstak på 20% kanske.
-Så det inte uppstår oligopol.

MVH
kraftoder
Fil kand, Handelshögskolan Göteborg.
Citera
2026-07-08, 15:52
Medlem
Var har Bahnhof funnits i landet?
Längesen jag hörde talas om dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera