2026-07-09, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Och vänstern vill att en massa kriminella ska röra sig fritt i samhället och vara ett ständigt hot mot hederliga medborgare. (Om någon kunde förklara VARFÖR de vill det skulle det lösa ett mysterium för mig.)

Om de kriminella tycker att straffet är oproportionerligt hårt för brottet de tänker begå har de alltid möjligheten att avstå från att begå brottet. I så fall spelar det ingen roll om straffet är hårt eller inte. Däremot har brottsoffer väldigt små möjligheter att välja om de vill bli utsatta för brott eller inte. Så för dem kan det vara en fördel om straffet är hårt.

Men du har nog missförstått vad tråden handlar om. Det handlar inte om hårda straff för lindriga brott. Det handlar om att det är OLIKA hårda straff för samma brott, beroende på vem som begår det.

Om tre personer begår exakt samma brott kan till exempel en dömdas till fängelse i två år, en till fängelse i ett år medan den tredje inte får något straff alls. Det är detta vansinne som nuvarande regering är på väg att avskaffa. Och det finns ju ingen, inte ens en vänsterextrem, som ärligt kan motsätta sig likhet inför lagen.

Fast det där är bara bullshiit kriminella är inte ett hot mot vanliga människor det ger sig på varandra det är ytterst sällsynt att du blir utsatt för brott om du inte är kriminella och det som valt att vara kriminella får leva med risken att utsättas för brott den som ger sig in i leken får leken tåla
Citera
2026-07-09, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
95 procent av alla brottsoffer är hederliga medborgare

Nä verkligen inte 2 procent av brottsoffren är kanske hederliga människor det är ytterst ovanligt att någon som inte är kriminell själv drabbas av brott
Citera
2026-07-09, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Om man gör fem inbrott ska man väl straffas för fem inbrott?
Vem är du att bestämma att familj fyra och fem inte var värda någon rättvisa?

De straffades redan för alla inbrott på ett sätt som är proportionelligt dessutom råkar du inte ut för brott om du inte är kriminell själv så ingen big deal
Citera
2026-07-09, 06:15
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
återfallsförbrytare är bara låsa in eller avliva oavsett hudfärg! De har ju visat att de inte bryr sig, eftersom straffen är för låga! Om man snor en snickers och får ett aja baja, vad bryr man sig om det ? Klipp av dom handen, så tror jag det minskar rejält!

Är du muslim om inte och det är så att du är en kognitivt utmanad svärjis så tycker i svärjisar och mussarns förvånansvärt lika.

Hugg handen av tjuvar enligt sharia,ni svärjisar och mussarna ni avskyr kanske har mer gemensamt än ni tror.
Citera
2026-07-09, 06:24
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
De straffades redan för alla inbrott på ett sätt som är proportionelligt dessutom råkar du inte ut för brott om du inte är kriminell själv så ingen big deal
Att bara kriminella drabbas av inbrott var nytt.
Citera
2026-07-09, 06:39
Medlem
Du beskriver ju uteslutande bra saker, vad fan är problemet?
Om du ska ifrågasätta förändringar kan du väl åtminstone använda exempel som faktiskt framstår som oproportionerliga, du förstärker ju bara uppfattningen av att den här förändringen behövdes.

En kille som stulit 30! Cyklar, varför i helvete skulle han INTE ha 4 års fängelse? Det känns t.o.m. lågt bara det.
Citera
2026-07-09, 07:25
Medlem
Vi får ett samhälle som bara gynnar de rika. Jag tror knappast att många här tillhör de rika. Ändå sitter ni som puckon och stödjer moderater och Sverige demokrater. Ni ger er själva ett skitliv och era barn kommer få det piss deluxe. Era barn kommer få jobba ihjäl sig och ha noll möjligheter att utbilda sig till något annat än hemtjänsten. Tack vare dig!
Citera
2026-07-09, 07:38
Medlem
Ratads avatar
Jag läser ofta handlingar från tingsrätter och sitter lite och velar om vad jag tycker.

Visst är det skillnad på att exempelvis stjäla cyklar eller begå ett överfallsrån som inkluderar misshandel och hot.

Men vad jag sett så är det samma människor som ofta förekommer i olika mål och åtal. Bara för att man systematiskt stjäl i butiker eller begår ringa narkotikabrott så går det inte en svartvit gräns där.
När det stjäls i butiker är det inte för att någon håller på att svälta (ett visst exempel på flickan som vanvårdades av sina släktingar i Karlskrona är ett undantag). Tjuvarna stjäl läsk, energidrycker, smink, hemelektronik eller kläder.

Samma personer som begår "småbrott" återkommer också väldigt ofta i fall med misshandel, hot, våldtäkter, rån, grovt rattfylleri och så vidare.

Min poäng är att myten om den hederliga svältande tjuven eller missbrukaren är en myt.
Citera
2026-07-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Att bara kriminella drabbas av inbrott var nytt.

Det är inte nytt för att du saknar kunskap kriminaliten är inget problem för gemene man att kriminella ger sig på varandra är ingen big deal och inget vi behöver stifta drakoniska lagar som kostar multum
Citera
2026-07-09, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag läser ofta handlingar från tingsrätter och sitter lite och velar om vad jag tycker.

Visst är det skillnad på att exempelvis stjäla cyklar eller begå ett överfallsrån som inkluderar misshandel och hot.

Men vad jag sett så är det samma människor som ofta förekommer i olika mål och åtal. Bara för att man systematiskt stjäl i butiker eller begår ringa narkotikabrott så går det inte en svartvit gräns där.
När det stjäls i butiker är det inte för att någon håller på att svälta (ett visst exempel på flickan som vanvårdades av sina släktingar i Karlskrona är ett undantag). Tjuvarna stjäl läsk, energidrycker, smink, hemelektronik eller kläder.

Samma personer som begår "småbrott" återkommer också väldigt ofta i fall med misshandel, hot, våldtäkter, rån, grovt rattfylleri och så vidare.

Min poäng är att myten om den hederliga svältande tjuven eller missbrukaren är en myt.

Det är ingen myt finns gott om småtjuvar som inte begår några allvarliga brott de lär dock bli farligare när de varit inlåsta långa perioder för bagateller så en efterbliven lag skapad av folk som inte klarar av att tänka längre än näsan räcker
Citera
2026-07-09, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Du beskriver ju uteslutande bra saker, vad fan är problemet?
Om du ska ifrågasätta förändringar kan du väl åtminstone använda exempel som faktiskt framstår som oproportionerliga, du förstärker ju bara uppfattningen av att den här förändringen behövdes.

En kille som stulit 30! Cyklar, varför i helvete skulle han INTE ha 4 års fängelse? Det känns t.o.m. lågt bara det.

4 år är ju självklart inte propotionerligt sett till de ringa lidande en stulen cykel ger för en person
Citera
2026-07-09, 09:08
Medlem
ace67s avatar
Om man stulit 30 cyklar då är det inget engångsbrott man är professionel cykeltjuv och då är 4 år i underkant 6 år låter mer rimligt. Saft och bulle taktiken har testats med katasrofalt resultat och det är dax att brottsoffren får upprättelse om tjuven är invandrare så skall man utvisas utan att passaera gå. Om domarna inte följer detta ska de omedelbart förlora sitt förlora jobbet,

Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
4 år är ju självklart inte propotionerligt sett till de ringa lidande en stulen cykel ger för en person
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in