2026-07-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
EBBA GRÖNs Staten och Kapitalet var så in i helvete träffsäker och före sin tid. Staten låter de allra rikaste komma undan skatter och avgifter. Vanliga strävsamma människor som arbetar hårt pungslår man. De som försöker skapa en bättre tillvaro för sig själva och sin familj gör man allt för att förstöra. Fastighetsskatten kommer säljas in som att straffa de rika men snart kommer alla känna av stöveln i nacken, även de med vanliga bostäder som kämpar varje månad för att få det att gå ihop. Precis som med den totala övervakningen som man säljer in för att "rädda barnen"TM eller komma åt gängkriminella så kommer alla få allt övervakat - mobil, e-post, internet-aktivitet, bilen, hemmet, stan, shoppingmönster - rubbet!!

Exit-skatt lär inte drabba de rikaste ändå utan vanliga människor som fått nog av vansinnet. Exit-skatt är inget annat än konfiskering av kapital för de som fått nog av vansinnet. De ska ALDRIG få komma undan. "Gillar du inte systemet så engagera dig, starta ett parti, argumentera för din sak/ståndpunkt" - sedan förbjuder man folk att göra exakt detta. Vad fan tror de kommer hända? Terrorforskaren Hans Brun spådom kanske kommer bli verklighet - "framtidens terrorister kommer vara etniska européer och dåden kommer riktas mot dem man anser ansvariga för förstörandet av sina länder". Återstår att se men det skulle definitivt inte förvåna mig.
Du har tappat det helt.
Hur kan någon som har någon form av rättvise tänk i kroppen försvara att en 2500 kvm stor fastighet på Lidingö med swimmingpool, etc har samma fastighetsskatt som ett ruckel i Norrlands inland.
Båda fastigheterna betalar runt 10 000:- om året i fastighetsskatt.
Trots ditt omfattande ordbajsande så är du så fel ute.

Skäms på dig.
Vem är dina sponsorer?
Senast redigerad av Estet88 2026-07-08 kl. 23:02.
Citera
2026-07-08, 23:00
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Jag är i stort sett helt emot skatter.
Men en skatt på fastigheter är ändå lite rättvisa kan jag tycka.
Som det var innan kunde det bli fel när gamla Huldas hus som varit i hennes släkt i generationer plötsligt ökade i värde och likaså fastighetsskatten. Vilket kunde i värsta fall tvinga bort fattigpensionären Hulda
Därför skulle jag gärna se en låg fastighetsskatt på bostad ett där man är skriven. Men äger man flera hus kunde det gott vara högre fastighetsskatten på dessa som skulle gå till kommunen där huset finns. Borde öka på fastighetsmarknaden.
Detta körde Moderaterna med när fastighetsskatten togs bort. Problemet är då att bankerna inte lånar ut pengar till pensionärer som saknar inkomst.

Om Huldas hus nu har ett marknadsvärde på 10 miljoner och det inte finns något lån på det skulle om en fastighetsskatt på 50 tusen per år infördes på det huset och hon var tvungen att låna hela summan med huset som säkerhet. Då skulle hon ändå kunna bo kvar i huset tills hon var långt över 200 år gammal innan hon behövde flytta ut och hennes arvingar blev arvlösa eftersom nu banken ägde hela huset.

Det är väl värre för de som äger hus i glesbyggd som ingen vill köpa därför att man inte kan få tag i något arbete i trakten.
Citera
2026-07-08, 23:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Du har tappat det helt.
Hur kan någon som har någon form av rättvise tänk i kroppen försvara att en 2500 kvm stor fastighet på Lidingö med swimmingpool, etc har samma fastighetsskatt som ett ruckel i Norrlands inland.
Båda fastigheterna betalar runt 10 000:- om året i fastighetsskatt.
Trots ditt omfattande ordbajsande så är du så fel ute.

Skäms på dig.
Vem är dina sponsorer?

Ingen betalar fastighetsskatt i Sverige idag. Det heter fastighetsavgift även om det de facto är en dold skatt. Jag kan meddela att 10.000 inte är särskilt mycket. Innan fastighetsskatten försvann förra gången 2008 betalade jag över 30.000 om året. Det är nästan 20 år sedan. Fastighetsskatt för de rika idag kommer ENBART vara för att därefter låta alla betala häftigt satt fastighetsskatt. Sannolikt är det Agenda 2030 - ingen ska få äga något, 15 minuters städer, "eet de bugs" - and be happy. De som inte hänger med i svängarna lär bli "överraskade" och "förvånade" över vilket helvete landsförrädarna har ordnat för oss. Ingen kommer väl kunna komma undan så enda glädjen då blir väl att hånskratta naiva lallande idioter som dig rätt upp i ansiktet.
Citera
2026-07-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ingen betalar fastighetsskatt i Sverige idag. Det heter fastighetsavgift även om det de facto är en dold skatt. Jag kan meddela att 10.000 inte är särskilt mycket. Innan fastighetsskatten försvann förra gången 2008 betalade jag över 30.000 om året. Det är nästan 20 år sedan. Fastighetsskatt för de rika idag kommer ENBART vara för att därefter låta alla betala häftigt satt fastighetsskatt. Sannolikt är det Agenda 2030 - ingen ska få äga något, 15 minuters städer, "eet de bugs" - and be happy. De som inte hänger med i svängarna lär bli "överraskade" och "förvånade" över vilket helvete landsförrädarna har ordnat för oss. Ingen kommer väl kunna komma undan så enda glädjen då blir väl att hånskratta naiva lallande idioter som dig rätt upp i ansiktet.
Det var som jag trodde, du talar i egen sak.
Du har ärvt en attraktiv fastighet eller köpt den för länge sen.
Du sitter då förmodligen på en fastighet som är värd många många miljoner.
Och nu vill du inte betala fastighetsskatt på den utan tvärtom låta fastighetsägare till oattraktiva lägen sponsra din förmögenhet.
För fan, erkänn att du är sniken.
Och skippa det långa orbajseriet.
Citera
2026-07-08, 23:39
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Det var som jag trodde, du talar i egen sak.
Du har ärvt en attraktiv fastighet eller köpt den för länge sen.
Du sitter då förmodligen på en fastighet som är värd många många miljoner.
Och nu vill du inte betala fastighetsskatt på den utan tvärtom låta fastighetsägare till oattraktiva lägen sponsra din förmögenhet.
För fan, erkänn att du är sniken.
Och skippa det långa orbajseriet.

Jag är emot fastighetsskatt av principiella anledningar. Fastigheten genererar ingen avkastning. Helt ok att betala vinstskatt när man säljer, men att tvingas betala skatt varje år för något man äger är ren stöld.

PS. Att du tycker att åtta meningar är långt avslöjar en del om dina intellektuella tillkortakommanden.
Senast redigerad av RudyardKipling 2026-07-08 kl. 23:41.
Citera
2026-07-08, 23:45
Medlem
semen.12s avatar
Jag betalade fastighetskatt i många år. På den tiden var räntan 7% på bottenlånet
Mitt hus var värt en miljon 2006, nu kostar det 1.8 miljoner.
Något måste ha hänt?
- Jag vet ingen gåvoskatt ingen fastighetsskatt ingen förmögenhetsskatt.
Systemet är riggat för folk som är 10år äldre än mig, som köpte hus 1983 och aldrig har skilt sig.
Citera
2026-07-08, 23:45
Medlem
Citat:
Jag är emot fastighetsskatt av principiella anledningar. Fastigheten genererar ingen avkastning. Helt ok att betala vinstskatt när man säljer, men att tvingas betala skatt varje år för något man äger är ren stöld.

PS. Att du tycker att åtta meningar är långt avslöjar en del om dina intellektuella tillkortakommanden.
Erkända forskare är av en helt annan åsikt.
Jag undanber mig dina klassificeringar av mina intellektuella förmågor.
Jag har redan bevisat att du är en sniken person.

Lars Calmfors slutsats om fastighetsskatt:
Fastighetsskatt är en av de mest effektiva skatterna eftersom den påverkar ekonomin mindre än skatter på arbete och företagande.
Den är svår att undvika eftersom fastigheter inte kan flyttas eller gömmas undan, vilket gör skattesystemet mer rättvist och effektivt.
Dagens låga fastighetsavgift gör att för mycket kapital investeras i bostäder i stället för i företag och innovation, vilket kan hämma tillväxten.
Han menar att en högre fastighetsskatt bör kombineras med lägre skatt på arbete i en större skattereform, inte bara införas ensam.

https://www.ifn.se/ifn-i-media/2022/2022-08-12-en-hojd-skatt-leder-inte-till-att-en-annan-sanks/
Senast redigerad av Estet88 2026-07-08 kl. 23:49.
Citera
2026-07-08, 23:49
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag betalade fastighetskatt i många år. På den tiden var räntan 7% på bottenlånet
Mitt hus var värt en miljon 2006, nu kostar det 1.8 miljoner.
Något måste ha hänt?
- Jag vet ingen gåvoskatt ingen fastighetsskatt ingen förmögenhetsskatt.
Systemet är riggat för folk som är 10år äldre än mig, som köpte hus 1983 och aldrig har skilt sig.

Jag köpte nytt hus 1991 och sålde 2006. Vi hade 130 000 kr i skuld med oss var efter skilsmässan. Så var det förr.
Citera
2026-07-09, 02:26
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Fastighetsskatt är en av de mest effektiva skatterna eftersom den påverkar ekonomin mindre än skatter på arbete och företagande.
Den är svår att undvika eftersom fastigheter inte kan flyttas eller gömmas undan, vilket gör skattesystemet mer rättvist och effektivt.
Dagens låga fastighetsavgift gör att för mycket kapital investeras i bostäder i stället för i företag och innovation, vilket kan hämma tillväxten.
Han menar att en högre fastighetsskatt bör kombineras med lägre skatt på arbete i en större skattereform, inte bara införas ensam.

https://www.ifn.se/ifn-i-media/2022/2022-08-12-en-hojd-skatt-leder-inte-till-att-en-annan-sanks/

Du har inte bevisat något. Du uttryckte en åsikt eller snarare du skrev en förolämpning grundad på några få lösryckta meningar uttalade på ett anonymt forum vars sanningshalt du har noll insikt i. Apropå din intellektuella förmåga...

Calmfors är lika mycket politisk aktivist som forskare. Nyckelargumentet i hans åsikt i frågan är "Den är svår att undvika eftersom fastigheter inte kan flyttas eller gömmas undan, vilket gör skattesystemet mer rättvist och effektivt". Där har du hans argument. Att tvingas betala skatt på något som inte genererat pengar är överhuvudtaget inte rättvist.

Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag köpte nytt hus 1991 och sålde 2006. Vi hade 130 000 kr i skuld med oss var efter skilsmässan. Så var det förr.

Och alla unga idag tycker det var bättre förrut.
Citera
2026-07-09, 02:38
Medlem
semen.12s avatar
Det var Guld för 40 år sedan

Jag bor i en lägenhet som kostade 387 000kr 2006 nu säljer inte barnen när mamma/ pappa gått bort FÖR UNDER 1.5 miljoner mina grannar.
Detta är ett bra område och väldigt lugnt men ju mer Araber och Negrer som flyttar in då sjunker priset.

Priserna är helt sjuka 2026 Jag bor INTE DÄR en trea med uteplats och förråd radhus kostade 1998 15000kr

I dag säljs dom för 800 000kr och priset hade varit ännu högre om inte skolan varit full av Muslimer. Vi snackar miljonprogram och blandning
Senast redigerad av semen.12 2026-07-09 kl. 02:59.
Citera
2026-07-09, 03:04
Medlem
semen.12s avatar
Citat:

Inför fastighetsskatt. Jag hade nytt hus men lågt fastighetsvärde. Folk som har råd med bra lägen låt dom betala. Har du köpt ett hus för 7 miljoner har du råd med en skatt på 21 000kr/ år?
Citera
2026-07-09, 03:05
Medlem
Pungsvings avatar
S och V är partierna som slår ner på bra och lyckat beteende, och subventionerar och stödjer dåligt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in