Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Motsägelserna finns mellan verkligheten och modellerna. Det är ju det problemet jag påtalar.
Du menade att det var en fråga för vetenskapen *
hur stor andel av påverkan som kommer från CO2 och hur stor andel som kommer från renare luft.
Det var alltså exakt vad du skrev. Och jag undrade om jag feltolkat formuleringen eftersom du kallade mig lögnare.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Därför tycker jag att det hederligaste vore att förklara och motivera detta påstående.
Annars blir det ju bara ett innehållslöst ad hominem.
Du skriver ju själv att du inte ifrågasätter att bidraget från förändringarna i avseende på luften har fel tecken?
Om någon är nyfiken och vill, kan man också överslagsräkna och konvertera, baserat på en klimatkänslighet (3 grader?) hur stor andel av uppvärmningen som aerosolerna maskerat, uttryckt i grader C°.
... Baserat på
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/1750-_Radiative_forcing_-_greenhouse_gases_and_aerosols.svg/250px-1750-_Radiative_forcing_-_greenhouse_gases_and_aerosols.svg.png
Alltså, hur mycket större uppvärmning som hade förväntats om den faktor Totius pekar på legat platt istället för att vara negativ (Totius insinuerar i sin frågeställning att den är positiv (se *) , vilket är fel. Den är negativ, vilket Totius samtidigt inte säger sig ifrågasätta), allt annat lika.
Någon som tycker det vore det intressant att få uppskattat kvantitativt?
Jag visar gärna steg för steg. Och kommer att nämna begränsningar i beräkningen/uppskattningen.