2026-07-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Den äldre mannen bad kanske de att sänka volymen eller uppföra sig anständigt?

Om man får spekulera lite så har de tre unga männen troligtvis druckit en del alkohol på sin semester och trott att de kan göra hur de vill i ungdomligt storhetsvansinne.

Mycket troligt. Är det fyra fulla killar som retar sig på någon annan tror de väl de får leka Gud. Det tar så litet för några av dagens ungdomar att känna sig 'kränkta' och explodera eftersom de inte är tränade i verbal kommunikation och inte har konsekvenstänk öht.

Sedan är det väl både grupptryck och sammanhållning.

Kan tänka mig att resonemanget i gruppen efteråt gick ungefär "f-n vad han var störig alltså" eller "f-n alltså, han bad ju om det, det var han som började".

Alltför många testosterondrabbade kan inte stävja sina impulser. Mer vill jag inte säga, men ursprunget kanske kan betyda något med.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-07-08 kl. 17:23.
Citera
2026-07-08, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
är jag ett kriminellt svin för jag anser de här ska få sina straff på cypern och helst inte återvända, hur vet du fö de ens hamnar på det där stället du förespråkar? du uppför dig inte som en vän direkt

Hey -- du är litet bitsk ibland men klart du inte är ett svin. Då är jag det väl också som även jag skulle föredra att dessa 'guldklimpar' inte skulle få avtjäna straff i Sverige till vår bekostnad. Men de kanske hamnar på Centralfängelset i Nicosia om de blir dömda, eftersom det mer eller mindre bara finns en stor sluten anstalt för grova brott.

Nu har jag aldrig varit där själv eller suttit någon annanstans heller. Men detta centralfängelse har ju tidigare haft ett enormt dåligt rykte, just pga överbelastning med 227 procent samt personal-underbemanning och våld. Flera EU-anmälningar.
Att detta ställe skulle ha blivit ett litet paradis pga en tillsatt PR-kvinna är väl litet suspekt och alltför otroligt för att lura t.o.m. mig. Men om så är fallet så får jag väl anta det tillsvidare även om jag inte upplevt detta med egna ögon.

Självklart ska rättegången (som kan ta ett år plus) ske där och domen falla där. Är de skyldiga ska vi inte behöva härbergera dem här, oavsett ursprung.

Men nu i valtider vet man ju vilja som 'ömmar' mest för diverse dregg.

Snälla Rumpan, tagga ner litet, du har nog massor att säga men bli inte så arg.
Citera
2026-07-08, 18:22
Medlem
EnRosaHamsters avatar
De ligger riktigt risigt till. Om offret inte klarar sig eller får permanenta hjärnskador kommer straffskalan att skärpas avsevärt. Straff ute i världen skilljer sig lite från sveriges fotboja, saft och bullar.

Samtidigt undrar man vad turken gjorde för att förtjäna lite stryk. Han kanske borde låta turisterna vara ifred.
Citera
2026-07-08, 18:23
Avstängd
Tearsinrains avatar
Citat:
är jag ett kriminellt svin för jag anser de här ska få sina straff på cypern och helst inte återvända, hur vet du fö de ens hamnar på det där stället du förespråkar? du uppför dig inte som en vän direkt
Det finns bara ett fängelse på Cypern. Det hade du känt till om du läst på eller sett dokumentären om det fängelset men du vägrar och beter dig som ett fån istället och skriver om saker du inte har koll på.
Citera
2026-07-08, 18:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Det finns bara ett fängelse på Cypern. Det hade du känt till om du läst på eller sett dokumentären om det fängelset men du vägrar och beter dig som ett fån istället och skriver om saker du inte har koll på.
men du som har sådan koll säger du vad får de för straff när är de tillbaka i sverige, och du jag tror inte på det där lyxfängelset oavsett dina dokumentärer, troligare kommer de nog få stryk där eftersom de gav sig på en betydligt äldre invånare och är utlänningar,
Citera
2026-07-08, 20:28
Medlem
Citat:
men du är säker på de är på svensk mark inom någon månad, det kan du fetglömma

Har jag sagt det? Först måste de dömas och domen måste vinna laga kraft. Sen ska Sverige godkänna domen sen kan man begära överflyttning. Det två senare sakerna tar 3-6 mån och bli dömda kan säkert ta år, om de överklagar.
Citera
2026-07-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Barn som pluggar ekonomi kan också vara stökiga.. På ett av barnens skola sitter en häktad för grov brottslighet just nu(gymnasiet) och det är en sån typ av linje som personen pluggar. Händer lite då och då att dom griper/häktar folk i den här staden på gymnasiet. Allt från droger, misshandel, våldtäkt, skjutningar mm

Tacka f-n för det, vad tror du gymnasiet är i dessa dagar? Har du själv gått där? Jag har en 3-årig (grundläggande) examen därifrån och på den tiden hade bi tentor.
Citera
2026-07-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
De ligger riktigt risigt till. Om offret inte klarar sig eller får permanenta hjärnskador kommer straffskalan att skärpas avsevärt. Straff ute i världen skilljer sig lite från sveriges fotboja, saft och bullar.

Samtidigt undrar man vad turken gjorde för att förtjäna lite stryk. Han kanske borde låta turisterna vara ifred.

Varför ens ifrågasätta ett dubbelt så gammalt offer ensam mot fyra killar i 18-årsåldern? Vad tror du egentligen? Det finns ingen humor i detta om du får för dig detta. Så billigt.
Citera
2026-07-08, 22:41
Medlem
Citat:
sluta få det att låta som om dem är på svenskmark imorgon då, sedan bestämmer cypern när det är dags sskicka dem hit. Finns många som suttit fängslade väldigt lång tid i utlandet, blattelito har väl tex varit frihetsberövad i spanien nu i två år

Kan du läsa? Jag säger att domen måste vinna laga kraft. Vet du vad det betyder? Det betyder att en person måste först bli dömd i domstol och att ingen överklagar eller inte kan överklaga. På cypern kan första instans ta 1-2 år sen 1-2 år om det fortsätter upp i instanserna. Så överklagas det inte så kommer det ta minst cirka ett år innan laga kraft. Sen 3-6 månader för byråkratin mellan länderna.

Har de blivit dömda i Spanien? (Max tiden för häktning i Spanien är fyra år eller halva straffet vid överklagan)

Jag aldrig sagt att det tar en månad för överflyttning eller att görs innan dom vinner laga kraft. Det är något som du har drömt.

Undantag är om personen erkänner i Cypern. Då vinner domen laga kraft fortare.

Sen finns det andra regler som kan stoppa överföring men det kan du se tidigare i tråden.
Citera
2026-07-08, 23:00
Medlem
Citat:
det skriver du först nu ja, då du insett du haft fel med de snabba förflyttningarna av fångar mellan EU länder

Det kommer ta lång tid innan dina idoler är fria på svensk mark igen och fortsätter begår brott, hur känns det?

Du är bisarr. Jag har aldrig sagt snabba överföringar. Utan först att det görs i EU och det är huvudregeln. Sen har du brölat om snabb överföring. Sen har jag förklarat reglerna flera gånger om att domen ska vinna laga kraft.

Sen brölar du om idoler och att de ska fortsätta begå brott. Jag har endast förklarat reglerna. Det spelar ingen roll om det är invandrare (Med sv medborgarskap), rasister eller alla andra svenskar. Samma regler gäller alla med svenskt medborgarskap eller annat EU-land.

Och jag förstår väl varför EU vill ha så. Det är bra för alla länder i EU. Jag säger som andra skribenter - Läs på.
Citera
2026-07-09, 03:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster

"Vad som ledde fram till misshandeln är fortfarande oklart men enligt obekräftade uppgifter till Aftonbladet ska 47-åringen ha utsatts för ett rånförsök"

Källa: Aftonbladet https://share.google/VZNyl3uZ6GqEcvLr5

Den 47-åriga mannen har troligtvis nte gjort något annat än att råka befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.
Citera
2026-07-09, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
"Vad som ledde fram till misshandeln är fortfarande oklart men enligt obekräftade uppgifter till Aftonbladet ska 47-åringen ha utsatts för ett rånförsök"

Källa: Aftonbladet https://share.google/VZNyl3uZ6GqEcvLr5

Den 47-åriga mannen har troligtvis nte gjort något annat än att råka befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

Regeringen i Cypern säger alla fall att det inte var hatbrott. Det har den turkiska delen hävdat. Ändras rubriceringen eller och blir de åtalade för fler brott så riskerar de mycket höga straff. Då kan det finnas livstid på skalan beroende på rubricering*. Precis som i Sverige brukar inte livstid betyda livstid utan GM ansöka om "tidsbestämt först 12, 15 eller 25 år, som i många fall kortare än i Sverige, men överflyttas de till Sverige är det svenska regler som gäller. Cypern har även VF och tidigare utsläpp på grund av gott uppförande. Om jag har förstått rätt så beror strafflängden givetvis främst på rubricering, mängden brott och även om GM anses vara förhärdade brottslingar eller snälla ungdomar/personer i vanliga fall. Till sist verkar det vara vanligare med att GM åtalas var för sig och i detta fall ska det enligt media finnas det filmbevis va alla gjorde.

Cypern har stora problem i sitt fängelsesystem. Men de arbetar hårt med att fixa till det. Möjligen skulle deras problem försena en överflyttning till Sverige. Deras överbeläggning och mängden utlänningar som sitter förlamar systemet. Många syrier sitter där och de verkar ha samma problem som andra länder att utvisa folk till till ex Syrien.

*Till ex mordförsök kan som i Sverige ge livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in