Citat:
Ursprungligen postat av
Grodologen
300 000 jägare? Idag kan man läsa i Svensk Jakt, att man har löst 271 492 jaktkort i Sverige, det är en bit kvar till 300 000. Man skall vara noga med siffrorna.
Jägarna utgör knappt 2,6% av landets befolkning, så de får anpassa sig efter vad majoriteten tycker i denna fråga.
Vi har ca 500 000 vildsvin i landet och en växande stam av både dovhjort och kronhjort, som samtliga ställer till med skador för lantbruket. Det finns vilt så att det räcker och man kan jaga utan hund.
Det finns bara två riktiga jägare, det är Åsa Nisse och Klabbarparn, de gick ut med bössan på axeln.
På så vis fick de ju också motion, något som dagens jägare tycks få för lite av.
Oklart om du är medveten om att det går utmärkt att vänta med att lösa jaktkort till dess att det är dags att jaga. För många är det 16/8 när bockpremiären, för andra är det när älgjakten drar igång. De som är under 18 behöver inte lösa jaktkort såvida de inte har egen vapenlicens, så siffrorna en vecka efter det nya jaktåret precis börjat brukar aldrig visa det totala antalet jägare i Sverige. Sedan jagar inte alla varje år av olika anledningar. Så din syn på vad som är att vara noga med siffrorna har ingen tyngd.
Vad majoriteten i Sverige tycker kan du läsa i den andra tråden där det redan är redovisat. Att du inte verkar vara intresserad av att hålla dig till verkligheten och acceptera att du inte ingår i majoriteten utan minoriteten kan jag inte hjälpa dig med.
När det kommer till vildsvin och dovvilt är det inte nationella "problem" som du tycks tro. Det är inte ens regionala problem utan
lokala problem som "drabbar" vissa lantbrukare. Vanligtvis de lantbrukare som vill att någon annan [läs jägare] ska betala för att hjälpa dem med att åtgärda problemet. När
Svenska Jägareförbundet startade upp vildsvinshjälpen var intresset från Sveriges lantbrukare extremt svalt. Allt eftersom projektet pågick var det dock fler lantbrukare som hörde av sig för att få hjälp, men den gemensamma nämnaren var att de flesta ändå ville ha betalt av jägarna för att bli av med sina problem. Mycket vill ha mer...
Det växande problemet med kronvilt får du gärna dela med dig mer om...
Hur du tänker dig att dessa problem ska åtgärdas på allvar utan löshundsjakt får du gärna också dela med dig av information kring...
Vi som går med hund får nog mer motion än de flesta. Att jag springer två-tre gånger i veckan (Mellan 15 och 30 km/vecka.) med min hund och cyklar med henne två-tre gånger i veckan (Ca 25-35 km/vecka.) ger mig helt okej motion. När jakten sedan drar igång blir det någon mil i skogen per jakttillfälle. Vilket är minst sagt vanligt bland hundförare.
Men det är väl som vanligt att du mest kommer och kastar in en dåligt underbyggd fackla för att ducka och hålla dig undan när någon bemöter ditt nonsens och än en gång visar att du har extremt dålig koll på vad du skriver om när det kommer till jakt.