Idag, 13:45
Medlem
Jag börjar ärligt talat tappa hoppet när man ser hur vargstammen breder ut sig och hur förvaltningen hanteras. Hur upplever ni som jagar med löshund situationen i era marker just nu? Är det ens värt risken att släppa hunden längre, eller har vi nått en punkt där den traditionella hundjakten i praktiken är utdöende i stora delar av landet? Jag upplever att de officiella rapporterna om stammen inte stämmer överens med verkligheten vi ser i skogen, och jag undrar hur ni resonerar kring framtiden tänker ni fortsätta jaga som vanligt, eller har ni lagt ner jakten med hund helt och hållet på grund av rädsla för vargangrepp?
Citera
Idag, 14:17
Medlem
Klandalfs avatar
"Buhu, det bor 200 vargar i ett land på 447,425 kvadratkilometer"

"Buhu, man vågar ju inte ha jakthundar lösa på grund av vargen"

Typ av skada /Antal skadade hundar (2025):
Trafikskadad/dödad; 152
Skottskadad; 5
Drunkning; 21
Dödad/skadad av björn; 0
Död/skadad av varg; 0
Dödad/skadad av vildsvin; 199
Dödad/skadad av vilt/vilda djur; 176
Död/skadad av örn; 0

https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/skadestatistik-hund-i-naturen/

Jägare är farligare för hundar än vargen.

Jag börjar ärligt talat tappa hoppet när jag ser såna här hysteriska, känslostyrda kärringtrådar utan verklighetsförankring.
Citera
Idag, 14:32
Medlem
LOL Död/skadad av örn; 0 varför är det ens en kategori? jag antar att hundar dödats eller skadats av örnar tidigare?

I vilket fall så är hundar skadade av vargar och örnar likvärdigt, nämligen noll!

Frågan blir då:

Ska jag våga släppa ut min hund, eller kommer den dödas av en örn!
Citera
Idag, 14:45
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Är man såpass rädd ska man nog ge fan i att gå ut i skogen.

Eller kanske dags att lära sig jaga utan hund? Fega fittor.
Citera
Idag, 14:46
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
LOL Död/skadad av örn; 0 varför är det ens en kategori? jag antar att hundar dödats eller skadats av örnar tidigare?

I vilket fall så är hundar skadade av vargar och örnar likvärdigt, nämligen noll!

Frågan blir då:

2023 var det iaf en hund som blev skadad/dödad av en örn (lika många som skadades/dödades av varg). Antar att det rör sig om småhundar som är ute i naturen och misstas för en hare.

Risken är liten men aldrig noll!
Citera
Idag, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
2023 var det iaf en hund som blev skadad/dödad av en örn (lika många som skadades/dödades av varg). Antar att det rör sig om småhundar som är ute i naturen och misstas för en hare.

Risken är liten men aldrig noll!

Vi behöver skjuta av dessa örnar så vi kan våga släppa ut våra hundar!!!

Inför omedelbart örnjakt i Sverige!
Citera
Idag, 15:03
Medlem
Vi behöver oerhört mycket fler stora rovdjur i Sverige, några hundra vargar är en skrattretande låg siffra. Vi (naturen) skulle må bra av en vargstam på flera tusen individer, minst 10 ggr så många som vi har idag. Vi behöver också fler lodjur och björnar.

Att några räddhågsna töntar sitter och är rädda (!) för djur (!) är liksom inte ett argument för att vi ska ha färre rovdjur, det är ett argument för att folk behöver växa upp och sluta tro på barnsagor - och framför allt: folk måste sluta basera alla sina åsikter på känslor.
Citera
Idag, 17:21
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme

Frågan blir då:

Två hundar har blivit dödade av örn i år men visst det är ovanligt.
Citera
Idag, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Två hundar har blivit dödade av örn i år men visst det är ovanligt.

Under 2025 dödade vargar totalt 4 st hundar (oklar hur många av alla dessa som var jakthundar?)

I Jordbruksverkets hundregister fanns det 2025 1 079 000 registrerade hundar, det verkliga antalet är väl ett par hundratusen fler

https://doi.org/10.54612/a.54d98avsa2
Citera
Idag, 18:47
Moderator
Allaballawallas avatar
Finns ingen anledning att starta en ny tråd om det som redan diskuteras i (FB) Jägare vs varg

Där har redan de flesta nonsensargumenten som förs fram av idioter som inte förstår sig på statistik motbevisats, så det är onödigt att göra det samma i denna tråden också.

Altså sådant som att 300.000 jägare enskilt skulle utgöra ett större risk per individ än vad något hundratal vargar gör på individnivå.
Senast redigerad av Allaballawalla Idag kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in