Citat:
Ursprungligen postat av
att
Stephen King?
Inte han. Ingen dum gissning då det finns ett par passusar som påminner om King.
Citat:
Hans liv har blivit bättre, vilket även gäller hans engelska och kännedomen om Pretorias gator. Hon sätter sig i taxin och forslas bort, medan begravningen bakom henne tar slut och folket skingras. Bob ser hur människorna och deras vidhängande organismer strålar ut i vågor från kyrkogården, mönstren de gör är inte oävna för honom. Men särskilt enn man har oroat Bob sedan han först fick syn på honom för ett par nätter sedan, han ser ut som världens ledsnaste man. Han rör sig långsamt, med blicken i marken, och när han går förbi Bob tittar han upp.
Vet du att du har en varelse på ryggen? Frågar den hemlöse honom.
Va?
Den håller tag i dig. Med tentakler.
Dumheter, säger Jake skräckslaget.
Jag ser saker, säger Bob.
Mig lurar man inte.
Vad är det du ser?
Varelsen på din rygg. Den är väldigt stor och har många armar. Jag menar tentakler.
Jake har stannat till. Den hemlöse är uppenbarligen galen, men det han just har beskrivit känns på något vis sant. Något stort och mörkt håller tag i Jake, han känner hur sugkopparna drar.
Kan du ta bort den från mig?
Det här tycker Bob är helfestligt. Broder, bara du själv kan ta bort den!
Jag vet inte hur man gör.
Kan inte hjälpa dig med det. Skrapa av den mot en vägg?
Jake skyndar vidare. Borde inte ha inlett det samtalet, men han är för tillfället öppen för signaler från alla håll, vilka signaler som helst. Han skulle inte ha ägnat detta en tanke för bara några dagar sedan, men ibland förändras de normala reglerna snabbt.