2026-07-04, 09:20
Medlem
Kvinnlig. Ja. Inte ung, men lever. Ingen av de nämnda.
Citera
2026-07-04, 13:01
Medlem
Fortsättning:
Det var en liten kropp med stadiga ben i tjocka svarta strumpor. Ansiktet omålat. På sätt och vis såg hon ut som en flicka fast hon måste vara gott och väl i femtioårsåldern. Fötter och händer var barnsligt små. Ögonen var ljust blå och satt ganska tätt ihop. Hon pressade ihop läpparna och stirrade. Säg nånting människa, tänkte jag. Det man efteråt mindes bäst i hennes ansikte var näsan. Den var bred och böjd och alldeles för stor för det åldrade flickansiktet.
God dag, sa hon.
Ja, det var ovanligt. Elias brukar klaga över att det bara är hej och hejdå nuförtiden.
Om hon nu var präst, sa han efteråt. En skjorta med rundkrage kan väl vemsomhelst gå in och köpa sig. Han ville ha det till att hon kom för att luras, att hon var en sån som åkte runt och stal från åldringar.

Jag har kommit hit för att min mor ska vara född i det här huset, sa hon
Ja, då ha du komme fel, sa jag.
Myrten Fjellström, bodde hon inte här?
Sen minns jag inte riktigt. Det vart väl tyst. Jag tror jag backade mot kökssoffan och satte mig. Jag sa antagligen att det var nåt fel. Ett missförstånd. Myrten Fjellström hade inga barn. Eller om jag inte sa nånting alls. Jag vet inte.
Citera
2026-07-04, 14:34
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Fortsättning:
Det var en liten kropp med stadiga ben i tjocka svarta strumpor. Ansiktet omålat. På sätt och vis såg hon ut som en flicka fast hon måste vara gott och väl i femtioårsåldern. Fötter och händer var barnsligt små. Ögonen var ljust blå och satt ganska tätt ihop. Hon pressade ihop läpparna och stirrade. Säg nånting människa, tänkte jag. Det man efteråt mindes bäst i hennes ansikte var näsan. Den var bred och böjd och alldeles för stor för det åldrade flickansiktet.
God dag, sa hon.
Ja, det var ovanligt. Elias brukar klaga över att det bara är hej och hejdå nuförtiden.
Om hon nu var präst, sa han efteråt. En skjorta med rundkrage kan väl vemsomhelst gå in och köpa sig. Han ville ha det till att hon kom för att luras, att hon var en sån som åkte runt och stal från åldringar.

Jag har kommit hit för att min mor ska vara född i det här huset, sa hon
Ja, då ha du komme fel, sa jag.
Myrten Fjellström, bodde hon inte här?
Sen minns jag inte riktigt. Det vart väl tyst. Jag tror jag backade mot kökssoffan och satte mig. Jag sa antagligen att det var nåt fel. Ett missförstånd. Myrten Fjellström hade inga barn. Eller om jag inte sa nånting alls. Jag vet inte.
Kerstin Ekman?
Citera
2026-07-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Kerstin Ekman?
Ja. Vargskinnet: Skraplotter.
Citera
2026-07-05, 18:48
Medlem
Massajens avatar
Över till ngt helt annat:

Hej Pa, säger han igen.
Sedan sitter han där och väntar. På vad? Han kommer inte att få några svar. Det är jag som måste göra något. Men saken han måste göra, det jag kom hit för, jag vet inte vad det är.
Hör här, säger han till sin far. De har lämnat oss ensamma eftersom det är meningen att jag ska säga något till dig. Det är meningen att jag ska säga förlåt. Men du kommer aldrig att få höra det ordet från mig. Hör du det? (Jag hör inget.)

Jag blev knäpp när Ma dog. Ett tag trodde jag på riktigt att jag hade dödat henne. Det stod inte rätt till i skallen på mig. Men jag menade allt jag sa. Du betedde dig som en alkoholiserad skitstövel mot min mamma innan du hittade religionen, och efter det betedde du dig som en nykter skitstövel. Du stod i skuld till henne, men till och med efter att hon dött tyckte du tvärt om. Du gjorde fel mot henne och du gjorde fel mot mig, och jag kommer aldrig att säga förlåt till dig.
Hör du det?

Nej, han hör inte. Inget kommer någonsin nå fram till Manie igen. Trots att han ligger mitt i scenen existerar inget av den för honom, inte sjukhuset, sängen, draperiet, hans son och definitivt inte orden som sägs till honom, de är icke där han är. Fast exakt var han befinner sig är svårt att beskriva.
Citera
2026-07-05, 21:08
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Över till ngt helt annat:

Hej Pa, säger han igen.
Sedan sitter han där och väntar. På vad? Han kommer inte att få några svar. Det är jag som måste göra något. Men saken han måste göra, det jag kom hit för, jag vet inte vad det är.
Hör här, säger han till sin far. De har lämnat oss ensamma eftersom det är meningen att jag ska säga något till dig. Det är meningen att jag ska säga förlåt. Men du kommer aldrig att få höra det ordet från mig. Hör du det? (Jag hör inget.)

Jag blev knäpp när Ma dog. Ett tag trodde jag på riktigt att jag hade dödat henne. Det stod inte rätt till i skallen på mig. Men jag menade allt jag sa. Du betedde dig som en alkoholiserad skitstövel mot min mamma innan du hittade religionen, och efter det betedde du dig som en nykter skitstövel. Du stod i skuld till henne, men till och med efter att hon dött tyckte du tvärt om. Du gjorde fel mot henne och du gjorde fel mot mig, och jag kommer aldrig att säga förlåt till dig.
Hör du det?

Nej, han hör inte. Inget kommer någonsin nå fram till Manie igen. Trots att han ligger mitt i scenen existerar inget av den för honom, inte sjukhuset, sängen, draperiet, hans son och definitivt inte orden som sägs till honom, de är icke där han är. Fast exakt var han befinner sig är svårt att beskriva.

Faulkner?
Citera
2026-07-05, 21:54
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Faulkner?
Nej, en mer samtida.
Citera
2026-07-06, 13:31
Medlem
Citat:
Nej, en mer samtida.

Cormac McCarthy? Något ur gräns-trilogin?
Citera
2026-07-06, 19:21
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Cormac McCarthy? Något ur gräns-trilogin?
Nej, inte han heller.

Efter en lång orörlig tidsperiod vaknar han plötsligt till liv. Den hemlöse i kyrkporten ser hur han startar motorn och tvekande kör iv’g. något står inte rätt till där. Den hemlöse har förmågan att se varelser från andra dimensioner och bekymras över det som satt sig på den killen.

Dessa har varit hans omgivningar i några månader, just den här jordfläcken, samt en sträcka med butiker och restauranger ett par kvarter bort. Kan inte bevisa det för er, men en gång i tiden hade han ett välavlönat jobb och en identitet som väckte uppmärksamhet och ingav respekt. Tills allt gick fel. Hur spelar ingen roll, han själv verkar inte bry sig, tiden är en flod som spolar bort världen. Förutom huset och allt/alla i det har den hemlöse mannen även förlorat sitt namn. Släkt och vänner befinner sig långt bort, både i tid och rum, och det är ingen mening med att peka honom i rätt riktning, eller en berätta vem han är när han blir osäker, men han sjunger tvångsmässigt förstaraden i Blowin inth Wind så vi kan väl kalla honom Bo. Vem vet, det skulle kunna vara hans riktiga namn.
Citera
2026-07-07, 21:01
Medlem
atts avatar
Citat:
Nej, inte han heller.

Efter en lång orörlig tidsperiod vaknar han plötsligt till liv. Den hemlöse i kyrkporten ser hur han startar motorn och tvekande kör iv’g. något står inte rätt till där. Den hemlöse har förmågan att se varelser från andra dimensioner och bekymras över det som satt sig på den killen.

Dessa har varit hans omgivningar i några månader, just den här jordfläcken, samt en sträcka med butiker och restauranger ett par kvarter bort. Kan inte bevisa det för er, men en gång i tiden hade han ett välavlönat jobb och en identitet som väckte uppmärksamhet och ingav respekt. Tills allt gick fel. Hur spelar ingen roll, han själv verkar inte bry sig, tiden är en flod som spolar bort världen. Förutom huset och allt/alla i det har den hemlöse mannen även förlorat sitt namn. Släkt och vänner befinner sig långt bort, både i tid och rum, och det är ingen mening med att peka honom i rätt riktning, eller en berätta vem han är när han blir osäker, men han sjunger tvångsmässigt förstaraden i Blowin inth Wind så vi kan väl kalla honom Bo. Vem vet, det skulle kunna vara hans riktiga namn.

Stephen King?
Citera
2026-07-08, 11:41
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Stephen King?

Inte han. Ingen dum gissning då det finns ett par passusar som påminner om King.

Citat:
Hans liv har blivit bättre, vilket även gäller hans engelska och kännedomen om Pretorias gator. Hon sätter sig i taxin och forslas bort, medan begravningen bakom henne tar slut och folket skingras. Bob ser hur människorna och deras vidhängande organismer strålar ut i vågor från kyrkogården, mönstren de gör är inte oävna för honom. Men särskilt enn man har oroat Bob sedan han först fick syn på honom för ett par nätter sedan, han ser ut som världens ledsnaste man. Han rör sig långsamt, med blicken i marken, och när han går förbi Bob tittar han upp.

Vet du att du har en varelse på ryggen? Frågar den hemlöse honom.

Va?
Den håller tag i dig. Med tentakler.

Dumheter, säger Jake skräckslaget.

Jag ser saker, säger Bob.
Mig lurar man inte.
Vad är det du ser?

Varelsen på din rygg. Den är väldigt stor och har många armar. Jag menar tentakler.
Jake har stannat till. Den hemlöse är uppenbarligen galen, men det han just har beskrivit känns på något vis sant. Något stort och mörkt håller tag i Jake, han känner hur sugkopparna drar.

Kan du ta bort den från mig?
Det här tycker Bob är helfestligt. Broder, bara du själv kan ta bort den!
Jag vet inte hur man gör.
Kan inte hjälpa dig med det. Skrapa av den mot en vägg?

Jake skyndar vidare. Borde inte ha inlett det samtalet, men han är för tillfället öppen för signaler från alla håll, vilka signaler som helst. Han skulle inte ha ägnat detta en tanke för bara några dagar sedan, men ibland förändras de normala reglerna snabbt.

Citera
2026-07-08, 16:47
Medlem
Citat:
Inte han. Ingen dum gissning då det finns ett par passusar som påminner om King.

Usch, säkert åter sjukt långsökt från min sida, men drar till med Thomas Pynchon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in