2026-07-08, 14:42
Medlem
För mig som är korrekt, ärlig och skötsam inga problem alls!

Tvärtom bidrar det till mer säkerhet och trygghet eftersom illgärningar, olagligheter och kriminalitet lättare kan förföljas, bestraffas och åtgärdas.

Alldeles utmärkt medan det sedvanliga gnället här spirar o frodas.

Det var merparten av trådens deltagare själva och deras anhöriga som röstat på sossarna under ett par decennier och är direkt ansvariga för det minst sagt, ”annorlunda” och icke svenska läs farliga och otrygga Sverige vi nu har!

Det blev som ni förtjänar så ät upp förtreten!

Det blir kameror överallt precis som i resten av Europa!!
Citera
2026-07-08, 15:27
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Tänk alla som kör medan de kollar på sin telefon. Det kan orsaka sjukt många olyckor. Då är det ju bra om bilen varnar och till slut stänger av bilen. Såna ska inte ha körkort. Men håller med om att för mycket plingande och blinkande bara är irriterande. Man måste ju bygga dessa grejer smartare än det är idag.
Så alla ska övervakas kollektivt för att några leker med telefonen ?
Det var ifjol 103 st som omkom i en personbil medan 10104 st våldtäkter anmäldes .
Borde vi inte sätta kamerorna i sovrummen istället ?
Enligt ditt sätt att resonera är det ju inget att bry sig om ....

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2026/208-personer-miste-livet-i-vagtrafiken-2025/
https://bra.se/rapporter/arkiv/2026-03-31-anmalda-brott-2025
Citera
2026-07-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
För mig som är korrekt, ärlig och skötsam inga problem alls!

Tvärtom bidrar det till mer säkerhet och trygghet eftersom illgärningar, olagligheter och kriminalitet lättare kan förföljas, bestraffas och åtgärdas.

Alldeles utmärkt medan det sedvanliga gnället här spirar o frodas.

Det var merparten av trådens deltagare själva och deras anhöriga som röstat på sossarna under ett par decennier och är direkt ansvariga för det minst sagt, ”annorlunda” och icke svenska läs farliga och otrygga Sverige vi nu har!

Det blev som ni förtjänar så ät upp förtreten!

Det blir kameror överallt precis som i resten av Europa!!

Vilka skull man röstat på för att slippa övervakning i bilen menar du?
Citera
2026-07-08, 15:38
Medlem
Pansarbalks avatar
Den här typen av system är, tro det eller ej, inte till för att kolla när du petar dig i näsan, lyssna på när du orerar om ditt barnporrsberoende eller planerar ditt nästa bankrån.

De är till för att ge bilen info om när du inte är uppmärksam.

Den informationen kan i sin tur användas till flera saker. Den kan t.ex. säga åt dig att ha ögonen på vägen, ty du ska ge fan i att glo i luren när du kör. Det kan t.ex. även användas för att avgöra om du tappat av och då stanna fordonet. Eller t.ex. för att göra avancerad nödbroms känsligare när du tittar bort (eftersom din reaktionstid då blir längre).

Det är helt enkelt användbart.

I sammanhanget kan det tilläggas att ni konstant går runt med en kamera och mikrofon i fickan, att ett nyare fordon förmodligen redan behandlar kamera, radar, gps, hastighet med mera. Så av med foliehattarna.

Sen förstår jag att det är störigt för er som vill spela mobilspel medan ni kör, men ni kan å andra sidan dra åt helvete.
Citera
2026-07-08, 15:41
Medlem
barkeepers avatar
Om man verkglien vill slå ett slag för trafiksäkerheten borde man kräva fler fysiska knappar och färre skärmar i bilarna.
Citera
2026-07-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant

Barnfamiljerna röstade på sossarna för typ ”19,95kr mer i månaden” under 4 decennier o pensionärerna för ”frysta kaffepriser”

O du söker ett parti som lovar kamera-fritt?

Sannolikt trådens mest korkade väljare
Citera
2026-07-08, 15:44
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Så alla ska övervakas kollektivt för att några leker med telefonen ?

Har du en modern bil så finns det sensorer som scannar omgivningen. Bara för att jag går förbi bilen "övervakas" alltså jag, trots att det inte är min bil. Bilen behandlar dessutom redan din gps-position, din hastighet, huruvida du har bälte i, om någon sitter i sätet, om dörren är öppen, om du har en hand på ratten, osv osv.

Utöver det har du en kamera, gps och mikrofon i fickan, och gissningsvis flera hemma.

Det här är ingen skillnad mot någon annan sensor i fordonet. Den är till för att avgöra om du är uppmärksam. Inte huruvida du slår din fru i bilen.
Citera
2026-07-08, 15:45
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Om man verkglien vill slå ett slag för trafiksäkerheten borde man kräva fler fysiska knappar och färre skärmar i bilarna.
Det lär komma, men industrin verkar ha insett sitt misstag och rör sig tillbaka dit.
Citera
2026-07-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Min röst kommer garanterat gå till Piratpartiet i höst, det finns inget annat parti som står upp mer för integritet och att Sverige inte ska bli ett övervakningssamhälle/polisstat. I dag får man knappt jobb om som TS säger om man så har snattat en Snickers och åkt fast när man var 16. Social Credit Score är väl bara en tidsfråga även i Sverige om det fortsätter med nuvarande styre. Aktivitetskrav för att få försörjningsstöd är ju till och med verklighet, dvs. ett modernt slaveri där staten får full kontroll över medborgarna.
Piratpartiet tappade i relevans under 2010-talet, då kriminalpolitiken överskuggade integritetsfrågorna. Jag ser fram emot partiets uppsving och återkomst på den politiska arenan. Denna utveckling var dock väntad, och jag hade fastställt mitt partival redan innan nyheten presenterades.
Citera
2026-07-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Piratpartiet.
Citera
2026-07-08, 15:50
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det ska jag så fan heller. Därför köper man inte nya bilar. Jävla diktatur-EU!
Ha ha som om att en bidragstagare skulle ha råd med en ny bil!
Förövrigt en bra funktion som gör att vi slipper rattsurfare och andra värdelösa livsfarliga bilförare
Citera
2026-07-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det här borde dessutom gå att överföra i andra delar av livsföringen också. Kameror och AI i ditt kylskåp som automatiskt gör en självanmälan till ditt försäkringsbolag om du köper för mycket fet mat och alkohol, så att din livförsäkring avslutas och barnavårdsnämnden larmas eftersom du riskerar att skada dina barn genom övergödning. En automatisk våg i din säng som håller koll på din vikt och larmar sjukvården om du rör dig mot övervikt. Koppla din Apple watch mot ett AI-system som håller koll på hur ofta du blir frustrerad i vardagen och ditt blodtryck går upp. Går det över ett tröskelvärde så blir du automatiskt kallad till psykvård och kognitiv terapi för dina aggressionsproblem. Vägrar du avslutas dina försäkringar och körkortet dras in.

Vi går mot ett mer övervakat samhälle där det framförallt kommer att vara AI-system som håller koll på oss genom tvingande teknik. Kameror i bilarna kommer att vänja folk vid konstant övervakning och sedan blir kameror i bostäderna nästa naturliga steg. Försäkringsbolagen och hyresvärden/bostadsrättsföreningen vill så klart ha koll så att inte bränder uppstår, obehöriga vistas i lokalerna, oansvarigt beteende försiggår osv. Vägrar man så gäller inte hemförsäkringen, eller så kan kontraktet sägas upp. Folk kommer inte att vägra. Västerlänningen är en dompterad cirkuselefant. Särskilt de nordvästra delarna av Europa. Tvärtom kommer vi att få se människor försvara de här systemen som ”trygghet”. Att inleda med att införa det i bilarna är ett smart steg för tillvänjning.
När vi installerade larm nyligen så ville vi inte ha kameror utan bara rörelsesensorer, vilket gav frågande blickar från säljaren. Många verkar tycka att det är helt ok med kamera i sitt mest privata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in