2026-07-07, 17:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Har kört. Gick över till IT istället. Men ja, det har jag förmodligen.

Ok, men fortfarande mer äkta körning än mig👍
Citera
2026-07-07, 17:41
Medlem
Kylixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regeln-obligatorisk-kamera-pa-bilforaren

Mycket snack om att Kina är så hemskt med sina integritetskränkningar såsom social credit system osv.

Sverige och EU går samma väg. För att få körkort, lån, jobb osv i Sverige så måste du ha fläckfritt register.

Nu ska du även bli filmad när du kör din egen bil.

Vad tycker ni om detta?
Första jag kommer på som jag vet fungerar är att du kan stoppa in en liten grej i OBD kontakten och kryptera allt som händer där, kom i kontakt med det för några år sedan i annan bil i annat ärende, minns inte vad dom heter.
Poängen är att bara du med rätt nyckel kan avläsa vad som är inspelat, för alla andra så är det enbart ren kryptering - vill säga omöjligt att läsa ut.
Jag vet vad jag tänker göra i alla fall och det är just detta, ingen ska läsa vad min bil gör.
Citera
2026-07-07, 18:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vad svamlar du om? Vadå ens köpa en ny bil? Jag har inte nya bilar och skulle aldrig få för mig att köpa en heller även om jag hade haft råd.
Övervakningen är naturligtvis en viktig anledning till att det anses miljövänligare att subventionera nya elbilar, istället för det mycket mera miljövänliga att subventionera underhåll av äldre bilar så att de kan rulla längre och det förbrukas mindre resurser totalt

Galenskapen har en metod.
Citera
2026-07-07, 18:31
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kylix
Första jag kommer på som jag vet fungerar är att du kan stoppa in en liten grej i OBD kontakten och kryptera allt som händer där, kom i kontakt med det för några år sedan i annan bil i annat ärende, minns inte vad dom heter.
Poängen är att bara du med rätt nyckel kan avläsa vad som är inspelat, för alla andra så är det enbart ren kryptering - vill säga omöjligt att läsa ut.
Jag vet vad jag tänker göra i alla fall och det är just detta, ingen ska läsa vad min bil gör.

Bra tips. Det är sådana åtgärder som kommer krävas framöver i våra ”demokratiska” EU-länder.

Det har redan läckt ut att biltillverkarna samlar in ljudupptagningar från vanligt folk som sitter i sina nya bilar. Nu får dom även video. En annan tragisk grej är det obligatoriska varningssystemet på nya bilar som gör att bilarna piper högljutt och varnar om man kör exempelvis 81 km/h på en 80-väg.
Citera
2026-07-07, 18:35
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Inte så glad åt detta. Men ska man se något positivt i det är väl att det kan bli lättare att konstatera (och döma) rattfylleri.
Citera
2026-07-07, 18:37
Medlem
knark-kungens avatar
Radarvarnare, chat gpt, lagar mot fildelning, vpn, vi ska nog ta oss igenom detta också, det kommer dyka upp eftermarknadsprodukter för oss som inte vill bli rövkörda av pappa staten.
Citera
2026-07-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Vad tycker ni om detta?

Det är två saker: sinnessjukt, och helt i linje med den övervakningspparat som växer fram. Möjligen är det tre saker, nämligen att vi också sitter stilla och tittar på; på sin höjd att vi klagar på ett forum.
Citera
2026-07-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ok, men fortfarande mer äkta körning än mig👍
Ja. Det blev väl en 5-10k. mil
Citera
2026-07-07, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Övervakningen är naturligtvis en viktig anledning till att det anses miljövänligare att subventionera nya elbilar, istället för det mycket mera miljövänliga att subventionera underhåll av äldre bilar så att de kan rulla längre och det förbrukas mindre resurser totalt

Galenskapen har en metod.
Ja.
Citera
2026-07-07, 18:44
Medlem
Vidrigt.

Nu kan ni inte ens ha sex i bilen.
Citera
2026-07-07, 18:53
Medlem
Sunimods avatar
Ja vad hemskt.
Stackars de som ska se på mig när jag kör bil.
De kommer ha ångest över att inte kunna köra bil lika bra.
Hoppas de får hjälp.
Citera
2026-07-07, 18:56
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Vidrigt.

Nu kan ni inte ens ha sex i bilen.
Jo, men du får väl anmäla biltillverkaren och EP för kränkande fotografering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera