2025-09-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Iggy Pop kan ju fortfarande locka stor publik. Men han är väl inte renodlad punk kanske. Pistols turnerar väl utan problem än?

Iggy Pop och Sex Pistols är så stora att de kan klassas som mainstream. The Casualties är det väl mest bara inbitna punkare som lyssnar på.
Citera
2025-09-18, 10:59
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyyyy7uuy88u
Anar att några av dessa Motörheadspelningar det året hade ännu mindre publik*

05 Jul 1985 More Information Malung, Sweden
06 Jul 1985 Jordal Amfi Oslo, Norway
07 Jul 1985 Figgjohhallen Sandnes, Norway
08 Jul 1985 Nygardsparken Bergen, Norway
10 Jul 1985 TMV Hallen Trondheim, Norway
11 Jul 1985 Osterund, Norway
12 Jul 1985 Kempehallen Ornskoldsvik, Sweden
13 Jul 1985 Pelo, Finland
15 Jul 1985 Tromso, Norway
17 Jul 1985 Overkalix, Sweden
18 Jul 1985 Storuman, Sweden
19 Jul 1985 Folkets Park Ljiusdal, Sweden
20 Jul 1985 Eda Charlottenberg, Sweden
21 Jul 1985 Narpes, Finland
24 Jul 1985 Scaniarinken Sodertalje, Sweden
25 Jul 1985 Parcahallen Norrahammar, Sweden
26 Jul 1985 Ice Hall Angelholm, Sweden
27 Jul 1985 Ishallen Vaxjo, Sweden
29 Jul 1985 Sveg, Sweden
30 Jul 1985 Sundsvall, Sweden
01 Aug 1985 Folkets Park Gavle, Sweden
02 Aug 1985 Nobelhallen Karlskog, Sweden
03 Aug 1985 Frolundaborg Gothenburg, Sweden

Sveg blev inställt!

Såg Twice a Man typ 1988 med kanske 10 pers i publiken, i en biograf.
Citera
2025-09-18, 11:14
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-reptoid
Var det inte 80-talet som var Saxons storhetstid?

Det man ska komma ihåg med mitten av åttiotalet, är att hajpen kring heavy metal var helt enorm, och att en del band lyckades framstå som mycket mer populära än de faktiskt var, vilket resulterade i inbokade turnéer med ganska lite publik.

Det var väldigt mycket Saxon och Motorhead i skivnasarens backar, och deras logotyper blev ikoniska, som symboler för heavy metal generellt. Dock känner jag ingen som gillade mer än någon enstaka låt med dessa band 1985. De var för mycket "kött och potatis-rock". Kidsen ville ha mer drama, fyrverkerier och pojkbokstexter av den sort som Iron Maiden eller Ozzy levererade.

En jävla massa band ompaketerades dessutom som om de vore heavy metal, t ex Nazareth, Uriah Heep och UFO. Det resulterade säkerligen i sålda skivor pga coola omslag, som sedan stått olyssnade. Men det är ju inte lätt att veta när man bokar en turné.
Citera
2025-09-18, 14:21
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Iggy Pop och Sex Pistols är så stora att de kan klassas som mainstream. The Casualties är det väl mest bara inbitna punkare som lyssnar på.

Är inte Bad Religion ett sånt band som främst punkare har koll på? De fick ju spela på Lisebergs stora scen häromåret.
Citera
2025-09-18, 14:28
Medlem
Jultrollets avatar
Jag och en vän var i Falköping i början av 2000-talet och då såg vi att det var någon musikfestival där med bland annat Tommy Nilsson. Vi gick dit och dessvärre började det ösregna precis innan han skulle komma ut på scenen.

Folk försvann så vi var nog inte fler än max 8-10 personer som stod kvar för att se om regnet skulle lugna ner sig. Det gjorde det inte men han körde väl kanske två låtar innan han var tvungen att bryta. Lite snopet att vädret satte stopp men jag minns att han tyckte vi som var där var värda en extra eloge och att han beklagade att det inte gick att fortsätta.

Hade vi varit där specifikt för att se det hade det inte varit så roligt förstås, men nu var vi ju där av andra skäl så det var okej.
Citera
2025-09-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Är inte Bad Religion ett sånt band som främst punkare har koll på? De fick ju spela på Lisebergs stora scen häromåret.

Njae, jag skulle säga att de hade ett brett genomslag på 90-talet då var och varannan snorunge (inklusive undertecknad) lyssnade på skatepunk. Man såg ofta folk i Bad Religion-tischor på den tiden. Däremot har de kanske inte så många yngre fans idag, det är möjligt.
Citera
2025-09-18, 18:45
Moderator
Rassas avatar
Var på Poets of the Falls spelning på Sticky Fingers i Göteborg på deras Carnival of Rust - turné. Kan ha varit 2005? Jag tyckte att det bandet förtjänade så mycket mer, det var nog inte mer än 300 pers i publiken.
Citera
2025-09-18, 19:31
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Var på Poets of the Falls spelning på Sticky Fingers i Göteborg på deras Carnival of Rust - turné. Kan ha varit 2005? Jag tyckte att det bandet förtjänade så mycket mer, det var nog inte mer än 300 pers i publiken.

Sticky Fingers var väl en väldigt liten lokal har jag för mig? 300 pers var väl rätt så standard för konserter där.
Citera
2026-07-07, 23:10
Medlem
Adelaides avatar
South Ocean festivalen i Malmö fick ju lägga ner pga dålig biljettförsäljning. Någon som var där sista året?
Citera
2026-07-07, 23:43
Medlem
grungewhores avatar
Inte konsert, men kul anekdot ändå. En gammal polare fullkomligt avgudar Ulf Lundell. Uffe skulle ha boksignering av nån bok i ett köpcenter i mellanstor svensk stad, typ en tisdag i Akademibokhandeln.

Uffe är på plats vid öppning, men det är ingen kö, så han blir så förnärmad att han signerar typ fem böcker, sen åker han hem de 35 milen igen. Polarn dök upp runt 12 och fick detta berättat för sig av personalen. En försignerad bok är också en boksignering, kan man tänka sig att Uffe tänkte.

Vad gäller spelningar har jag, liksom väldigt många andra tape traders på 80/90-talet, sett några av de största banden idag inför 20-30 pers. Mest chockerande var nog At The Gates som drog max 50 pers till Akalla.
Citera
2026-07-08, 11:08
Medlem
Bret-Harts avatar
The Ark hade en spelning i Danmark med exakt noll personer i publiken
Citera
2026-07-11, 14:47
Medlem
Brallkillens avatar
Minns någon konsert med norska Immortal i Danmark på 90-talet där det var rätt få i publiken. Och nån kille som trodde han var på rave-party.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in